انتشار این مقاله


آندوسکوپی دیسک کمر در کلینیک درد

امروزه متخصصین درد روش‌های نوین و موثری را برای تسکین درد بیماران به کار می‌برند تا بیماران بدون عمل جراحی بیماران را تسکین دهند. آندوسکوپی ستون فقرات یکی از روش‌های درمانی نوین و کم تهاجمی است که بیماران با انجام این روش درمانی از انجام عمل جراحی باز بی نیاز می‌شوند. در طول این درمان […]

امروزه متخصصین درد روش‌های نوین و موثری را برای تسکین درد بیماران به کار می‌برند تا بیماران بدون عمل جراحی بیماران را تسکین دهند.

آندوسکوپی ستون فقرات یکی از روش‌های درمانی نوین و کم تهاجمی است که بیماران با انجام این روش درمانی از انجام عمل جراحی باز بی نیاز می‌شوند.

در طول این درمان که توسط متخصص درد انجام می‌گیرد، آندوسکوپی با برش کوچکی که به کمر زده می‌شود، به صورت بسته انجام می‌گیرد و باد کمترین عارضه بیمار بهبود پیدا می‌کند.

درمان مشکلات ستون فقرات با آندوسکوپی کمر

همانطور که گفتیم آندوسکوپی ستون فقرات یا دیسککتومی نوعی جراحی کم تهاجمی در ناحیه ستون فقرات است که تنها نیاز به یک برش کوچک به اندازه ۸ تا ۱۰ میلی‌متر است.

با کمک این روش درمانی می‌توان بسیاری از مشکلات مختلف از جمله بی حسی و ضعف در ناحیه بازوها و پاها ناشی از فتق دیسک، دیسک تحلیل رفته و تنگی کانال نخاعی را به راحتی درمان کنید.

از آنجایی که در طول این روش درمانی یک برش بسیار کوچک زده می‌شود، احتمال خطراتی از جمله آسیب به بافت نرم، از دست دادن خون، آسیب به عضلات و بافت استخوانی بسیار کاهش می‌یابد.

معمولا در این روش برخلاف جراحی باز نیاز به اقامت طولانی مدت در بیمارستان نیست و تنها نیاز به یک شب بستری خواهید بود.

جراحی باز دیسک چه تفاوتی با آندوسکوپی دیسک کمر دارد؟

در روش‌های قدیمی جراحی باز در ناحیه ستون فقرات برای بیماران انجام می‌گرفت، به طوری که یک برش طولانی در وسط کمر زده می‌شد و طبیعتا بیمار خون زیادی به دلیل برش خورده شده از دست می‌داد. همچنین به دنبال این برش بزرگ یک اسکار نیز در ناحیه کمر ایجاد می‌شد.

از آنجایی که جراحی به صورت باز انجام می‌گیرد، بیمار نیاز به مدت زمان بیشتری دارد تا بهبودی را تجربه کند. همچنین خطر ابتلا به عفونت یکی از عوارض احتمالی این دسته از بیماران است.

به منظور کاهش چنین مشکلاتی امروزه متخصصین درد پروسه جراحی را به صورت بسته یعنی به روش آندوسکوپی ستون فقرات یا دیسک کمر انجام می‌دهند.

آندوسکوپی دیسک کمر از طریق برش بسیار کوچکی که در ناحیه کمر ایجاد شده همراه با دوربینی HD وارد می‌شود تا پزشک از طریق مانیتور دید کافی داشته باشد.

آندوسکوپی که وارد کمر می‌شود همچنین مجهز به پنس جراحی جهت برداشتن فتق دیسک و برش است و می‌توان هر موردی که باعث فشار به عصب شده است را آزاد کرد. طی این روش احتمال خونریزی، آسیب به بافت نرم، ماهیچه‌ها، استخوان و… به حداقل می‌رسد.

با آندوسکوپی دیسک کمر چه بیماری‌هایی را می‌توان درمان کرد؟

با کمک این روش چنین مشکلاتی قابل درمان است:

فتق دیسک

این عارضه به دنبال افزایش سن، فعالیت زیاد، ژنتیک یا اضافه وزن رخ می‌دهد و این شرایط باعث می‌شود که دیسک بین مهره‌ها از جای خود خارج شوند و فتق دیسک رخ دهد. زمانی که فتق دیسک رخ می‌دهد عصب تحت فشار قرار می‌گیرد و شما علائمی از جمله کمردرد و درد در ناحیه دست را احساس می‌کنید.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به گردن درد، درد لگن که به یک یا هر دو پا سرایت می‌کند، گزگز، احساس درد هنگام خم شدن، ایستادن و بلند شدن اشاره کرد.

اگر این بیماری به صورت مزمن رخ دهد، می‌تواند باعث بی حسی در اندام‌ها، ایجاد مشکلاتی در دفع و ضعف عضلانی شود.

تنگی کانال نخاعی

این بیماری در اثر باریک شدن کانال نخاعی در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود، معمولا فعالیت زیاد، افزایش سن و اسکولیوز عامل ایجاد این بیماری است.

این بیماری می‌تواند بر اعصاب و نخاع فشار وارد کند و باعث کمردرد شدید به خصوص راه رفتن، ایستادن و خم شدن شود. گاهی بیمار درد، ضعف عضلانی در بازوها، پاها و گزگز را احساس می‌کند. این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده شده است.

دژنراتیو دیسک

این بیماری به دنبال افزایش سن، فعالیت بیش از حد، تصادفات، ژنتیک، بلند کردن اجسام سنگین و… رخ می‌دهد و بیشتر در افراد بالای ۲۵ سال مشاهده می‌شود.

از علائم این بیماری می‌توان به کمردرد شدید، سفتی در ناحیه کمر، سرایت درد کمر به باسن و پاها، ضعف عضلانی، بی حسی، کمردرد شدید هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن طی طولانی مدت اشاره کرد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای آندوسکوپی ستون فقرات هستند؟

معمولا بیمارانی که با این علائم به متخصص درد مراجعه می‌کنند کاندیدای مناسبی برای انجام این جراحی هستند، البته پزشک در ابتدا سعی بر این دارد که بیمار را به روش‌های غیر جراحی درمان کند، تنها در صورت عدم درمان، این جراحی بسته برای آنها در نظر گرفته می‌شود:

  • کمردرد شدید و مزمن
  • کمردرد، درد لگن و سرایت درد استخوان کتف به گردن، بازو و شانه
  • سرایت درد ناحیه کمر به باسن و یک یا هر دو پا
  • احساس سفتی در کمر، مشکل در حرکت گردن و به طور کلی حرکت کردن
  • درد همراه با سوزش و گزگز
  • کاهش دامنه حرکتی، عدم تعادل و مشکل در راه رفتن
  • کمردرد هنگام نشستن، راه رفتن طی طولانی مدت و ایستادن
  • عدم توانایی در تکان دادن انگشت پا، حرکات کششی در پا و مچ پا
  • بی حسی و ضعف عضلانی در پاها و دست‌ها
  • مشکل در کنترل روده و ادرار
  • عدم بهبودی بیمار با مصرف دارو یا فیزیوتراپی
  • کمردرد شدید و مداوم و اختلال در فعالیت‌های روزانه