انتشار این مقاله


عوارض مصرف چند قرص با هم را می‌دانید؟

عوارض مصرف چند قرص با هم را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا مصرف داروهایی که با هم تداخل دارند می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شود.

عوارض مصرف چند قرص با هم را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا مصرف داروهایی که با هم تداخل دارند می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شود.

افرادی که به دلیل بیماری یا به دلایل دیگر مجبورند چندین قرص را در طی روز مصرف کنند، ممکن است مجبور شوند گاهی به طور هم‌زمان چند قرص را با هم بخورند. داروها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی را به وجود بیاورند.

عوارض مصرف چند قرص با هم چیست؟

ممکن است پس از ابتلا به بیماری مجبور شوید چند قرص و شربت و آمپول را با هم مصرف کنید، اگر این داروها با هم تداخل داشته باشند دکتر معالج شما آن را تجویز نمی‌کند و یا به شما تاکید می‌کند که داروها را در ساعات مختلفی از روز با فواصل معینی مصرف کنید.

مشکلات و عوارض مصرف چند قرص با هم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسمومیت: مسمومیت دارویی می‌تواند شدید باشد و یا در مواردی حتی منجر به بیهوشی و کما شود؛ پس باید دکتر متخصص خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید تا او بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.
  • واکنش‌های آلرژیک: از عوارض مصرف چند قرص با هم، می‌توان به واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد. واکنش‌های آلرژیک شامل عوارض پوستی مانند کهیر و التهاب است.

نقش دوز دارو در عوارض مصرف چند قرص با هم

در مورد عوارض مصرف چند قرص با هم و تشدید این عارضه‌ها، دوز داروها نیز بی‌تأثیر نیست. درصورتی‌که قرص‌های مصرفی به‌صورت هم‌زمان دوز بالایی داشته باشند، احتمال تشدید عوارض آن‌ها و بروز مشکلات جدی‌تر برای بیماران وجود داشته و باید فوراً اقدامات درمانی را انجام دهند.

افزایش خطر زوال عقل و عوارض مصرف چند قرص با هم

مطالعات جدید در دانشگاه پلیموث بریتانیا نشان می‌دهد که مصرف همزمان چندین داروی تجویزی با افزایش خطر زوال عقل همراه است. این مطالعه انجام شده است.

چگونه از عوارض مصرف چند قرص با هم پیشگیری کنیم؟

  • لیست تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید به دکتر خود ارائه دهید.
  • اگر قبلا دارویی را مصرف کرده‌اید و به آن حساسیت داشته‌اید حتما قبل از تجویز دارو توسط پزشک، او را از حساسیت خود آگاه کنید.
  • اگر با مصرف هم‌زمان دو دارو یا بیشتر تجربه ناخوشایندی داشته‌اید، هر چند جزئی، پزشک خود را مطلع کنید تا در تجویز داروها بازنگری داشته باشد.
  • ممکن است تا به حال داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نکرده باشید و پس از مصرف دچار حالت تهوع، سرگیجه، یا هر شرایط ناخوشایند دیگری شوید که باید در اولین فرصت پزشک خود را مطلع کنید تا داروهای تجویزی شما را تغییر دهد.
  • درصورتی‌که نیاز به مصرف چند دارو به‌صورت هم‌زمان داشته باشید از خوردن آن‌ها با هم خودداری کنید و آن‌ها را به‌نوبت استفاده کنید. این کار عوارض احتمالی مصرف هم‌زمان را کاهش می‌دهد.
  • داروها را کاملا بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید و دوز تجویزی و یا ساعت مصرف آن را به هیچ وجه تغییر ندهید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره عوارض مصرف چند قرص با هم و چگونگی پیشگیری از آن اطلاعاتی آورده شد.

با بالا رفتن سن ممکن است افراد احتیاج بیشتری به مصرف قرص‌ها و داروهای مختلفی پیدا کنند. هر دارو فرمول خاصی دارد و ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. ممکن است چند دارو به دلیل ترکیب شدن و پیدا کردن یک فرمول جدید عوارض جانبی پیدا کنند. بنابراین باید دستورالعمل تجویزی پزشک را عینا دنبال کنید و تغییری در دوز و مقدار مصرف و ساعات مصرف به وجود نیاورید.

در مجله سلامتی نبض می‌توانید اطلاعات بیشتری در زمینه‌های سلامتی، داروشناسی، روان‌شناسی، زیبایی و تغذیه پیدا کنید.