انتشار این مقاله


“ژن بقا” از جهش توبرکلوز به رشته های مقاوم به آنتی بیوتیک جلوگیری میکند

دانشمندان یک ” ژن مقاومت” کلیدی کشف کرده اند که از جهش رشته‌های توبرکلوز به رشته‌های ضد دارو جلوگیری می‌کند. در این تحقیق ژنی که NucS نامیده می‌شود میزان جهش در مایکوباکتری را کاهش می‌دهد. توبرکلوز که از طریق هوا منتقل می‌شود، یکی از عامل مرگ در دنیا در سال گذشته بود. رشته‌های مقاوم به […]

دانشمندان یک ” ژن مقاومت” کلیدی کشف کرده اند که از جهش رشته‌های توبرکلوز به رشته‌های ضد دارو جلوگیری می‌کند.

در این تحقیق ژنی که NucS نامیده می‌شود میزان جهش در مایکوباکتری را کاهش می‌دهد. توبرکلوز که از طریق هوا منتقل می‌شود، یکی از عامل مرگ در دنیا در سال گذشته بود. رشته‌های مقاوم به دارو توبرکلوز تاکنون در بیش از ۱۵۰ کشور کشف شده‌اند و محققین باور دارند شناخت ژن کلیدی که برای سرکوب جهش در میوباکتری‌ها قدم بزرگی برای چگونگی عملکرد آن‌هاست.

elucidatingt

محققین دریافتند که آنزیم مصحح DNA، که توسط ژن NucS تولید می‌شود، به طرز محسوسی از وقوع جهش‌ها جلوگیری می‌کند. محققین همچنین فهمیدند که تفاوت‌های ژنتیکی در ژن NucS به طرز چشمگیری میزان جهش در رشته‌های مایوباکتری‌ها را کاهش می‌دهد. هنوز لازم است تا تحقیق بیشتری صورت بگیرد، اما محققین باور دارند که این کشف می‌تواند نقش مهمی در فهم چگونگی پیشرفت مقاومت به آنتی بیوتیک در کسانی که از توبرکلوز رنج می‌برد باشد.

افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک تهدیدی مهمی برای سلامت جهانی است و اگر بخواهیم ظرفیت آن را محدود کنیم باید بفهمیم که این مکانیسم از کجا شروع شده. تا سال‌ها تصور می‌شد که مایکوباکتری‌ها فاقد هرگونه ژن جلوگیری از جهش هستند. به همین دلیل، کشف این ژن می‌تواند از جهش‌ها جلوگیری کند و اولین قدم برای شناخت فاکتورهای دخیل در مقاومت به آنتی بیوتیک هستند.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید