انتشار این مقاله


شکستگی استخوان به عنوان یک علامت

شکستن استخوان اتفاقی رایج میان کودکان است اما برای یک کودک ۷ ساله شکستن متوالی استخوان هایش نشان دهنده وجود علتی خاص است:طبق گزارشی که اخیرا گروهی از پزشکان ارائه کرده اند،بیماری سلیاک می تواند یکی از این علل باشد. زمانی که یک کودک پس از ۳ بار شکسته شدن دستش در دو سال به […]

شکستن استخوان اتفاقی رایج میان کودکان است اما برای یک کودک ۷ ساله شکستن متوالی استخوان هایش نشان دهنده وجود علتی خاص است:طبق گزارشی که اخیرا گروهی از پزشکان ارائه کرده اند،بیماری سلیاک می تواند یکی از این علل باشد.

زمانی که یک کودک پس از ۳ بار شکسته شدن دستش در دو سال به پزشک مراجعه می کند، پزشکانی که او را درمان کرده بودند درگزارش خود نوشته بودند که فشاری که به کودک وارد شده بود از خفیف تا متعادل بوده است، بر خلاف ورزش های سنگینی که در آن ها فشار زیادی به بدن وارد می شود.

در ابتدا پزشک به خاطر شکستگی های متوالی استخوان کودک گیج شده بود زیرا هیچ علت پزشکی که او را مستعد این شکستگی ها کند وجود نداشت.برای مثال ،کودک به طور مرتب تمرین فوتبال انجام می داد و مقدار مناسبی از فراورده های لبنی را نیز مصرف می کرد –که هر دوی این فاکتورها در میزان استحکام استخوان نقش دارند.(البته لیست طولانی از این فاکتور ها وجو دارد که در این جا فقط به دو مورد ازآن ها اشاره شده است.)

طبق گزارشی که در BMJ Case Reports منتشر شد :”در آزمایش خونی که بر روی کودک انجام شد، کودک دارای مقدار مناسبی از مواد معدنی شامل کلسیم،منیزیم و فسفر بود.

با این حال، این آزمایش خون به ما نشان می دهد که سطح آنتی بادی خون کودک افزایش یافته است که می تواند مرتبط با بیماری سلیاک باشد؛ سپس کودک به یک متخصص گوارش ارجاع داده می شود  تا آندوسکوپی بر روی او انجام شود و تشخیص بیماری سلیاک وی تائید شود.

پزشکان در گزارش خود یادداشت کرده بودند که درواقع بیماری سلیاک بر اساس کم بودن مواد معدنی استخوان تشخیص داده می شود.در تحقیقی که اخیرا صورت گرفته بود ۱۶ تا ۱۹ درصد کودکان که برای آن ها بیماری سلیاک تشخیص داده شده بود دارای کمبود مواد معدنی در استخوان های خود بودند.در مطالعه ای که در World Journal of Gastroenterology منتشر شد ،حدود یک چهارم از کودکانی که دارای بیماری سلیاک بودند ،دچار شکستگی استخوان قبل از تشخیص بیماری خود شده اند.بر طبق گزارش بیماری سلیاک میتواند سبب کاهش تراکم مواد معدنی استخوان از چند طریق شود.

برای مثال،یکی از اثرات بیماری سلیاک این است که به آستر روده باریک آسیب می رساند و سبب کاهش جذب مواد مغذی از روده می شود.اگر روده نتواند به به طور مناسب مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک و ویتامین های مشخص می شود که منجر به کاهش تراکم استخوان می شود.

بر طبق مطالعاتی که انجام شده است بیماری سلیاک همچنین سبب یک التهاب همیشگی در روده می شود.این التهاب مضمن ممکن است تعادل سلول های استخوانی جاذب مواد معدنی و سازنده استخوان را بر هم بزند.اگر تعداد سلول های جاذب مواد معدنی بیشتر از سلول های سازنده استخوان باشد، ترکم مواد معدنی در سلول ها کاهش می یابد.

محققان متوجه شده اند که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به سرعت توده استخوانی را در کودکان و نوجوانان بازیابی کند.

در بیماری کودک پس از در پیش گرفتن یک رژیم غذایی بدون گلوتن ، به طوری که در ابتدا پایبند بودن به رژیم غذایی برای وی سخت بود، زمانی که پزشکان اورا پس از سه و نیم سال دیدند او هیچ شکستگی گزارش نکرد و تراکم استخوانی وی نیز بهبود یافته بود.

ثمین علی حسینی