انتشار این مقاله


اشتباهات پزشکی؛ سومین عامل مرگ‌و‌میر

اشتباهات پزشکی شاید سومین عامل مرگ در ایالات متحده باشد. [با توجه به پیشرفته بودن خدمات درمانی در این کشور، این آمار می‌تواند قابل تعمیم باشد] اما محققان این پژوهش می‌گویند که آمار فوق در مراکز ارائه آمار پزشکی مثل CDC پیدا نمی‌شود! این بررسی از ۲۵۱۰۰۰ مرگ در سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد که در […]

اشتباهات پزشکی شاید سومین عامل مرگ در ایالات متحده باشد. [با توجه به پیشرفته بودن خدمات درمانی در این کشور، این آمار می‌تواند قابل تعمیم باشد] اما محققان این پژوهش می‌گویند که آمار فوق در مراکز ارائه آمار پزشکی مثل CDC پیدا نمی‌شود!

لیست فوق مربوط به CDC، مرکز کنترل بیماری و پیشگیریست. همانطور که می‌بینید نام اشتباهات پزشکی (medical errors) در این لیست به چشم نمی‌خورد!
لیست فوق مربوط به CDC، مرکز کنترل بیماری و پیشگیریست. همانطور که می‌بینید نام اشتباهات پزشکی (medical errors) در این لیست به چشم نمی‌خورد! (آمار این لیست به روز شده است)

این بررسی از ۲۵۱۰۰۰ مرگ در سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد که در اثر اشتباهات پزشکی اتفاق افتاده‌اند. این عامل پس از بیماری‌های قلبی (۶۱۱۰۰۰ مرگ) و سرطان (۵۸۴۰۰۰ مرگ) در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.
به دلیل نحوه اطلاع آمار مرگ و میر کنونی در ایالات متحده، اشتباهات پزشکی در لیست مرگ و میر قرار نمی‌گیرد.

در واقع اکثر مرگ و میر‌های ناشی از اشتباهات پزشکی تحت عنوان “عامل ناشناخته” گزارش می‌شوند. گزارش‌های مرگ و میر از یک طبقه‌بندی بین‌المللی تبعیت می‌کنند که در آن برای هر عامل مرگ یک کد استفاده می‌شود. بسیاری از کدها به بیماری‌های مشخصی اشاره دارند ولی برخی از آن‌ها نیز در ارتباط با اشتباهات پزشکی‌ اند که به این نام ثبت نمی‌شوند!

نمونه‌ای از کدهای مذکور
نمونه‌ای از کدهای مذکور

به این صورت است که وقتی فردی به دلیل اشتباه تیم پزشکی جان خود را از دست می‌دهد، به نام بیماری که فرد از آن رنج می‌برد ثبت می‌شود؛ در حالیکه شاید هیچ ربطی به آن نداشته! برای نمونه در یک جراحی به اشتباه شکاف کوچکی در کبد زنی ایجاد می‌شود. بعد از عمل، وی به علت تأثیری که آن شکاف بر عملکرد قلبش می‌گذارد جان خود را از دست می‌دهد و یک رقم به آمار مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی افزوده می‌شود!
برای محاسبه آمار مرگ و میر ناشی از اشتباهات پزشکی در یک سال، محققان از اطلاعات بدست‌آمده از چهار پژوهش استفاده کردند؛ سپس با مراجعه به آمار کل پذیرش‌ها در سال ۲۰۱۳ به نتیجه مذکور رسیدند. اما هنوز درباره‌ی آن به قطعیت نرسیده‌اند؛ چون این آمار فقط مربوط به بیمارستان‌هاست و شامل ویزیت‌های منزل و آسایشگاه‌ها نمی‌شود.

دکتر Martin Makary از دانشگاه جان هاپکینز:

اکنون سرطان و بیماری‌های قلبی در صدر لیست جلب توجه می‌کنند؛ چون حرفی از اشتباهات پزشکی در میان نیست. این مشکل آنقدرها که ارزشش را دارد مورد توجه قرار نگرفته است. مطالعات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد تا مشکل اصلی روشن گردد.


منبع: LiveScience

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید