انتشار این مقاله


درمان آسیب های مغزی نخاعی شاید در همین نزدیکی…

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مولکول‌های کوچکی که توسط قارچ‌ها ساخته می‌شوند می‌توانند ترمیم آکسون‌های اسیب دیده دستگاه عصبی مرکزی را تحریک کنند. این اکتشاف می‌تواند منجر یه ساخته شدن داروهای جدیدی برای ترمیم آسیب های وارده به سیستم عصبی مرکزی باشد. متاسفانه هنگامی که اکسون های سیستم عصبی مرکزی اسیب می بینند به راحتی […]

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مولکول‌های کوچکی که توسط قارچ‌ها ساخته می‌شوند می‌توانند ترمیم آکسون‌های اسیب دیده دستگاه عصبی مرکزی را تحریک کنند. این اکتشاف می‌تواند منجر یه ساخته شدن داروهای جدیدی برای ترمیم آسیب های وارده به سیستم عصبی مرکزی باشد.


متاسفانه هنگامی که اکسون های سیستم عصبی مرکزی اسیب می بینند به راحتی تجدید نمی شوند. البته اکسون های محیطی تا حدودی قدرت ترمیم دارند اما دستگاه مرکزی چنین قدرتی را یا دارا نیست یا به مقادیر ناچیز و ناکافی دارا می‌باشد.
مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه مک گیل کانادا انجام شد و نتایج آن در مجله معتبر neuron به چاپ رسید حاکی از کشف گروهی از پروتئیین ها تحت عنوان ۱۴-۳-۳ هست که می‌توانند بازسازی اکسون‌ها را تحریک کنند.
هرساله در ایالات متحده بیش از یک و نیم ملیون نفر دچار آسیب های مغزی و مرکزی می‌شوند که چیزی در حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه به دنبال خواهد داشت. سکته‌های مغزی پنجمین عامل مرگ‌و میر در کل جهان و نیز اولین عامل مرگ‌آور دراز مدت در ایالات متحده می باشد. .بر اساس آمار موسسه‌ی ملی آسیب‌های نخاعی تخمین‌های مطالعات مختلف نشان‌دهنده این است که ۲۴۳ الی ۳۴۷ هزار نفر از ضایعات نخاعی رنج مبرند و سالانه ۱۷ هزار نفر به این امار افزوده می شود.
آسیب‌های اکسون نورون‌ها نه تنها در سکته های بلکه در بسیاری از موارد دیگر مانند MS نیز رخ می‌دهد.
در طول تحقیقات انجام شده پروفسور اندرو کاپلان متوجه مولکول کوچکی شد به نام Fusicoccin-a که به وسیله نوع خاصی قارچ ساخته می‌شود. این ماده باعث پایداری گروه پروتیینی ۱۴-۳-۳ در گیاهان می‌شود. حال سوال این است آیا این اتفاق در حیوانات نبز رخ م‌یدهد؟ چنانچه این اتفاق بیفتد می‌تواند روش مناسبی برای تحریک ترمیم اکسون‌ها باشد.
دانشمندان این ایده را با کشت‌دادن مکانیکی نورون‌های آسیب دیده با فیوزیکوکین کردند. دکتر کتپلان در این باره می‌گوید تصاویر میکروسکوپی نشان‌دهنده‌ی رشد اکسون به مانند رشد علف‌ها می باشند.
او و همکارانش نتیجه گرفتند که بافته هایشان می‌تواند منجر به ساخته شدن دارویی جدید برای ترمیم اعصاب مرکزی شود. دکتر کاپلان تاکید می‌کند برای دست یافتن به این مهم در آزمایش‌های بعدی به چگونگی تاثیر فیوزیکوکین بر اعصاب و تداخلات آن ها با گروه ۱۴-۳-۳ باید تمرکز کرد. یکی از توجیهاتی که تیم پروزه برای عملکرد این مولکول کوچک پیشنهاد می‌کنند این است که اتصال گروه پروتیینی ۱۴-۳-۳ به این دسته مولکول‌ها باعث فعالسازی آن‌ها و تحریک بازسازی نورون‌های آسیب دبده می‌شوند.

امیر رضا مسیب‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید