انتشار این مقاله


امروز در تقویم علم: جوزف پریستلی

جوزف پریستلی تولد: ۱۳ مارس ۱۷۳۳ وفات: ۶ فوریه ۱۸۰۴ ملیت: انگلیسی سیزدهم مارس، سالروز ولادت جوزف پریستلی‌ست. پریستلی محققی بزرگ و نظریه‌پرداز سیاسی بود. وی برای اولین بار آب گازدار (نوشیدنی بدون الکل)، پاک‌کن پلاستیکی و تغار گازی (Pneumatic trough ) را اختراع کرده و ۱۲ ترکیب شیمیایی کلیدی – از جمله دی اکسید کربن، سولفور […]

جوزف پریستلی

تولد: ۱۳ مارس ۱۷۳۳

وفات: ۶ فوریه ۱۸۰۴

ملیت: انگلیسی

سیزدهم مارس، سالروز ولادت جوزف پریستلی‌ست.

پریستلی محققی بزرگ و نظریه‌پرداز سیاسی بود. وی برای اولین بار آب گازدار (نوشیدنی بدون الکل)، پاک‌کن پلاستیکی و تغار گازی (Pneumatic trough ) را اختراع کرده و ۱۲ ترکیب شیمیایی کلیدی – از جمله دی اکسید کربن، سولفور دی اکسید، آمونیاک، نیتروژن اکسید، کربن مونو اکسید، و سیلیکون فلوراید – را کشف کرد.  وی همچنین در ابتدا مقاله‌ای مهم درباره‌ی الکتریسیته نوشته بود.

نوشته‌های ضد مذهبی او و حمایت‌ از انقلاب آمریکا و فرانسه باعث خشم برخی شده بود، در نتیجه آزمایشگاه و خانه‌ی وی به آتش کشیده شد. در پی این اتفاق، او به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.

در نتیجه‌ی سلسله آزمایشاتی که در سال ۱۷۷۴ به اوج خود رسید، پریستلی کشف کرد هوا یه عنصر واحد نیست؛ بلکه یک ترکیبی از گازهاست. در میان این گازها، او یک گاز بی‌رنگ و بسیار فعال به نام «هوای فلوژیسته نشده» کشف کرد که بعدا شیمی‌دان بزرگ فرانسوی، آنتوان لاوازیه آن را «اکسیژن» نامید. همچنین او به این نکته پی برده بود که گیاهان سبز در زیر نور (روشنایی) گاز اکسیژن آزاد می‌کنند.

 

مقالات مرتبط با شیمی را در دکتر مجازی بخوانید: شاخه‌ی علوم پایه

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید