انتشار این مقاله


چگونه هر موضوعی را عمیق‌تر بفهمیم؟

محققان پیشنهاد می‌دهند برای فهم بهتر هر موضوع، استراتژی بحث کردن با خود می‌تواند روش موثری باشد. پژوهشی جدید حاکی از آن است که اگر خود را در نقش دو طرف یک مباحثه قرار دهید به شما کمک می‌کند که به فهم عمیق‌تری نسبت به یک موضوع برسید. جولیا زاوالا (Julia Zavala)، سرپرست این پژوهش اظهار […]

محققان پیشنهاد می‌دهند برای فهم بهتر هر موضوع، استراتژی بحث کردن با خود می‌تواند روش موثری باشد.

پژوهشی جدید حاکی از آن است که اگر خود را در نقش دو طرف یک مباحثه قرار دهید به شما کمک می‌کند که به فهم عمیق‌تری نسبت به یک موضوع برسید.

جولیا زاوالا (Julia Zavala)، سرپرست این پژوهش اظهار دارد:

تصور دیدگاه‌های مخالف، به دست‌یابی به یک استنباط دقیق‌تر از یک موضوع می‌انجامد. این امر، به تمایز بخشیدن به یک حقیقت و یک اطلاعات کلی نیز کمک می‌کند. به‌گونه‌ای که فرد یاد می‌گیرد به آن‌چه می‌داند، صرفاً همانند اطلاعاتی که می‌توانند تغییر پذیرند بنگرد تا یک حقیقت تغییرناپذیر.

برای انجام‌شدن این تحقیق، از ۶۰ دانش‌آموز خواستند که با توجه به برنامه‌ی تلویزیونی ۲ دقیقه‌ای که درمورد کاندیدهای سیاسی منصب خاصی با احزاب گوناگون مشاهده‌ می‌کنند را بنویسند؛ از تعدادی از آنان، پیش‌از آن‌که شروع به نوشتن کنند، خواسته شد که در حین نوشتن، مکالمه‌ی دو حزب سیاسی مختلف را که در حال مذاکره‌اند، تصور کنند.
نتایج نشان می‌دهند گروهی که مکالمه‌ای خیالی را در ذهن خود تصور کردند، نتایجی واقعی‌تر را پیش‌بینی کرده‌اند و هم‌چنین، این گروه با احتمال بالاتری به موارد زیر دست می‌یابتد:

  • یافتن ارتباط بین مشکل و حل مشکل
  • یافتن انتقادهای بیسشتر از سوی حزب مخالف
  • فهم مشکلات بیشتر

پروفسور دیانا کان (Deanna Kuhn)، دستیار پژوهش نیز اضافه می‌کند:

این نتایج، حدس و گمان‌های اولیه‌ی ما در رابطه با عمیق‌تر شدن فهم افراد با دیدگاه دیالوگی به مسائل را حمایت می‌کنند.

پژوهش‌های دیگری نیز تاکنون انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که بحث کردن دوجانبه با خودتان، به فهم بهتر یک مسئله کمک می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: IQ یک افسانه است: هوش انسان از حداقل ۳ بخش مجزا تشکیل شده است


پروفسور کان نتیجه‌گیری می‌کند:

در مورد مسائل اساسی، هرکاری که ممکن است باید انجام شود تا فرد را به یک گفتمان صادقانه و چندجانبه با خود بکشاند؛ اما نتایج پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که تعامل‌های بصری، بهترین نتیجه را در پی دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای گفتمان درونی باشند؛ چرا که در بسیاری از موارد، مشکلاتی که به وجود می‌آیند اغلب نیاز به یک آنالیز دقیق دارند.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Psychological Science منتشر شده‌اند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید