انتشار این مقاله


مشکلات روانی_اجتماعی رسانه‌های اجتماعی و اینترنت

بعد از یک دهه از پیدا‌شدن فیس‌بوک و گسترش رسانه‌های اجتماعی، با توجه به دینامیک‌های روان‌شناسی از تجربه‌های بشری، در عمل، به نظر می‌رسد که هنوز هم در قلمرو ناشناخته‌ای هستیم و به سختی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کرده و جلو می‌رویم. به نظر می‌رسد مسیر اصلی روان‌شناسی و تحقیق دور از این موج […]

بعد از یک دهه از پیدا‌شدن فیس‌بوک و گسترش رسانه‌های اجتماعی، با توجه به دینامیک‌های روان‌شناسی از تجربه‌های بشری، در عمل، به نظر می‌رسد که هنوز هم در قلمرو ناشناخته‌ای هستیم و به سختی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کرده و جلو می‌رویم.

به نظر می‌رسد مسیر اصلی روان‌شناسی و تحقیق دور از این موج عظیم فعالیت‌های مربوط به تکنولوژی و اینترنت باشد؛ حتی با وجود تاثیر شگفتی که در مسیری غیر‌منتظره بر جامعه‌مان دارد. درست مثل انتخابات اخیر جوامع و تاثیری که بر همه چیز اعم از رسانه‌ها و موسیقی‌ و… داشته است. از جنبه‌‌ی مثبت، اقتصاد اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی ارتباط مُجازی داشته و جریان آزادی از ایده‌هایی را که قبلا به این وسعت در اختیار نبوده‌اند را دارا هستند. این ارتباط ایجاد‌شده در آغاز به نظر می‌رسید که شبیه یک قانون دموکراسی باشد؛ به طوری که هر کسی که حق اظهار نظر در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را می‌خواست این حق به او داده می‌شد و فرد می‌توانست در سایت‌ها و رسانه‌ها نظرات خود را به صورت نوشته و یا فیلم به نمایش گذارد.

البته یک نقطه‌ی تاریکی هم در رسانه‌های اجتماعی و اینترنت بود. زمانی که احساس می‌شد پر از  هرج‌ومرج است، افراد می‌توانستند شیطنت‌های خود را پشت‌سر سرور آنلاین پنهان کنند. البته در این هرج‌ومرج مردمی که زیاد با رسانه ها سروکار نداشتند و در زندگی واقعی‌شان قید و بند بیشتری در قبال قرارداد‌های اجتماعی خود حس می‌کردند، مشکل زیادی پیش نیامد‌.

از اثرات خوب رسانه‌ها و اینترنت این بود که خجالت‌زدگی در زندگی مردم کمرنگ‌تر شد و آن‌ها با افرادی که تابه‌حال ملاقات نداشتند به راحتی چت می‌کردند و این توانست برای افراد با نگرانی‌ها و اضطراب های اجتماعی مفید باشد‌.

از اثرات بد آن هم اینکه مردم احساس راحتی بیش از حد کرده به حدی که شوخی های شرورانه و نابجایی در فضای مجازی می‌کردند، بدون ترس از این که فرد مخاطب رضایت نداشته باشد و بدون توجه به پیامد آن؛ در واقع در فضای مجازی پهلوان‌پنبگی و فریبکاری می‌کردند.

در کل دانشمندان و محققان باید اثرات روان‌شناسی رشد سریع اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده و احتیاتی را که برای عموم لازم است را فراهم کنند.

در بسیاری موارد این جهان جدید که با اینترنت انس گرفته، می‌تواند نیرویی برای خوب‌ بودن، دارای بهترین سیما از ساختار‌های اجتماعی، فرصت و ارتباطات بشری باشد. اما قدرت رسانه‌های اجتماعی و اثر آن بر ذهن بشر نمی‌نواند غیرقابل پیش‌بینی بوده و نادیده گرفته شود، پس باید هوشیاری خود را در برابر اثرات منفی آن حفظ کنیم و مواظب باشیم گرایشات اجتماعی مردم با قابلیت‌هایی که دارند خوب اداره شده و تحت تاثیر زیاد قرار نگیرند وگرنه تحت تاثیر واقع شده و به سمت تیرگی‌های فضای مجازی سوق داده می‌شوند.

 

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید