انتشار این مقاله


زندگی عادی دختر ۲۴ ساله بدون مخچه

در سال ۲۰۱۴ پزشکان چینی با موردی شوکه کننده‌ای مربوط به دختری ۲۴ ساله مواجه شدند. این فرد بدون اطلاع از عدم داشتن مخچه، به زندگی عادی خود ادامه می‌داد. مخچه بخشی حیاتی‌ای از مغز انسان را تشکیل می‌دهد و ۵۰٪ درصد از تمامی نورون‌های مغز انسان را شامل می‌شود. مورد عجیب‌تر سلامت کامل این […]

در سال ۲۰۱۴ پزشکان چینی با موردی شوکه کننده‌ای مربوط به دختری ۲۴ ساله مواجه شدند. این فرد بدون اطلاع از عدم داشتن مخچه، به زندگی عادی خود ادامه می‌داد. مخچه بخشی حیاتی‌ای از مغز انسان را تشکیل می‌دهد و ۵۰٪ درصد از تمامی نورون‌های مغز انسان را شامل می‌شود. مورد عجیب‌تر سلامت کامل این شخص است. این موضوع سطح اندک اطلاعات ما در مورد مغز انسان را به روشنی نشان می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه مغز در برابر توهم مقاومت می‌کند؟


CerebellumHeader

داستان این شخص از زمانی که مادرش او را بعلت نشانه‌هایی از جمله حالت تهوع و سرگیجه به بیمارستان منتقل کرد آغاز شد. پزشکان برای اطمینان از وضعیت بیمار از اسکن CAT استفاده کردند.یافته‌های پزشکان نشان از وجود فضای خالی بزرگی در مکان مخچه فرد بیمار داشت.

مخچه

Cerebellum_smallمخچه بزرگترین بخش پس‌مغز است و در حفره‌ی مغزی پسین یعنی در عقب بصل النخاع و پل مغزی و در زیر چادرینه مخچه قرار می‌گیرد. مخچه مکانی در مغز است که وظایف اصلی آن کنترل تعادل، حرکات اختیاری، یادگیری توانایی‌های حرکتی و برخی توانایی‌های گفتاری می‌باشد. همچنین این ساختار ۱۰٪ از وزن مغز را تشکیل می‌دهد. مخچه مسئول هماهنگی حرکات ارادی بدن می‌باشد. در بخش قدامی، مخچه در مجاورت با بطن چهارم مغزی، پل مغزی و بصل النخاع قرار گرفته و در ناحیه پشتی تحتانی در مجاورت با بخش صدفی استخوان پس سری و در ناحیه فوقانی در مجاورت با چادر مخچه‌ای قرار دارد. مخچه ظاهری شبیه تخم مرغ داشته و دچار مقداری تغییر شکل شده است، بدین معنی که از بالا به پایین پهن شده و در خط وسط فشرده شده و از طرفی به طرف دیگر کشیده شده است. مخچه وزنی معادل با ۱۵۰ گرم دارد (مردان بزرگسال). در بالغین وزن مخچه یک هشتم و در کودکان یک بیستم وزن مغز را تشکیل می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: دختری که دنیا را وارونه می‌بیند!


مادر او اظهار داشته دخترش تا ۶ سالگی مشکلات فراوانی در صحبت کردن و همچنین مشکلات حرکتی تا سن ۷ سالگی داشته است. همچنین والدین او از هیچگونه مشکل نورولوژیکال رنج نمی‌برند.این دختر که خواسته نامی از او برده نشود، تا سن ۷ سالگی مشکلات فراوانی در ایستادن و حفظ تعادل داشته است که به مرور حل شده است.

دانشمندان نام این نقص را complete primary cerebellar genesis گذاشته اند. تعداد موردهای مشاهده شده با این حالت تا به امروز کمتر از انگشتان دو دست می‌باشد.
بیش‌تر افراد مبتلا به این نقیصه نوزادانی هستند که دارای مشکلات مغزی فراوانی از جمله هیدروسفالی، اپیلپسی و صدمات CNS می‌باشند.
پزشکان اعلام کرده‌اند به احتمال فراوان مخچه این بیمار در مراحل ابتدایی زندگی او دچار زوال شده است و این موضوع زمان لازم برای تطابق مغز را در اختیار قرار داده است.

همانطور که پیش تر در دکتر مجازی خواندید، مدتی پیش نیز فردی با کمتر از ۱۰٪ توده مغزی دانش نورولوژیست‌ها درباره توانایی‌های مغز به چالش کشیده بود. این مورد نیز می‌تواند زمینه را برای تکامل دانش پزشکان در مورد کارکرد سیستم عصبی فراهم نماید.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید