انتشار این مقاله


مجرد یا متأهل! کدام یک بهتر است؟

مجرد‌ها به طور کلیشه‌ای اغلب افراد تنها و غمگینی شناخته می‌شوند  و یا به دنبال فرصتی هستند تا از این زندگی فلاکت‌بار! نجات پیدا کنند ولی مطالعات جدید می‌گویند مجرد‌ها اعتقادی قوی‌تر به اراده خود دارند و رشد روانشناختی بهتری را نسبت به افراد متأهل تجربه می‌کنند! تحقیقی با عنوان “چیزی که تا بحال کسی […]

مجرد‌ها به طور کلیشه‌ای اغلب افراد تنها و غمگینی شناخته می‌شوند  و یا به دنبال فرصتی هستند تا از این زندگی فلاکت‌بار! نجات پیدا کنند ولی مطالعات جدید می‌گویند مجرد‌ها اعتقادی قوی‌تر به اراده خود دارند و رشد روانشناختی بهتری را نسبت به افراد متأهل تجربه می‌کنند!
تحقیقی با عنوان “چیزی که تا بحال کسی در مورد مجرد بودن به شما نگفته!” که در همایش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا مطرح شده است تصویر ذهنی شما را از زندگی مجردی به چالش می‌کشد و تصوری جدید به شما می‌دهد.

Bella DePaulo:

تمایل و شیفتگی به انداختن خود در خطر تنهایی می‌تواند فوائد عمیق زندگی انفرادی را زیر سؤال ببرد. اکنون زمان ارائه چهره‌ای حقیقی از این زندگیست؛ چهره‌ای که بتواند برجستگی و قدرت افرادی را که تنها هستند نشان دهد و آن چیزی که زندگیشان را پرمعنی می‌کند!

لازم به ذکر است که دکتر Bella DePaulo در سن ۶۰ سالگی مجرد هستند و تجربه زندگی مشترک را نداشته‌اند!

بر اساس آمار در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰% جمعیت بالای ۱۶ سال ایالات متحده مجرد بوده‌اند؛ این درصد را با آمار ۳۷.۴% سال ۱۹۷۶ مقایسه کنید! البته وضعیت اجتماعی-اقتصادی اکنون که پیدا کردن شغلی مناسب را سخت کرده و همچنین اهداف تحصیلاتی بالاتر را هم مد نظر قرار دهید؛ ولی این را هم فراموش نکنید که بسیاری از این افراد، مجرد می‌مانند چون خودشان می‌خواهند؛ چون می‌خواهند به شیوه‌ای زندگی کنند که یرای آن متولد شده‌اند! ولی با این وجود نمی‌توان از این نکته هم گذشت که افرادی که ازدواج می‌کنند زندگی سالم‌تر و شادتری دارند و کمتر منزوی هستند؛ تحقیقاتی مثل این مورد نمی‌تواند از این نکات بگذرد. تحقیق برای اثبات ادعای خود ارزش کاری بیشتر مجرد‌ها را پیش می‌کشد؛ مجرد‌ها ساعات کاری مفیدتری نسبت به متأهل‌ها ثبت کرده‌اند. همچنین افراد مجرد ارتباط بیشتری با با والدین، دوستان و همسایه‌هایشان داشته‌اند و کمتر در جزیره خانواده محبوس شده‌اند! حدود ۸۱۴ مورد مطالعه در این زمینه صورت گرفته است؛ برای مثال یکی از آن‌ها که روی افراد مجرد مادام‌العمر انجام شده نشان می‌دهد هر چقدر فردی مستقل تر باشد، کمتر با احساسات ناگوار مواجه می‌شود؛ عکس این مورد برای متأهل‌ها صادق است. حداقل روی کاغذ می‌توان گفت متأهل‌ها سعی می‌کنند رفتار اجتماعی‌تری از خود نشان دهند چون شرایط اقتضاء می‌کند که اینگونه یاشند ولی افراد مجرد اگر خوب رفتار کنند صرفاً برای نفس عمل است، ولی قطعاً این موضوع درباره همه صادق نیست!

Bella DePaulo اضافه می‌کند:

افرادی که ازدواج می‌کنند مشمول بیش از ۱۰۰۰ قانون فدرال می‌شوند که تک‌تک آن‌ها برایشان نفعی دارد [البته در کشوری مثل آمریکا] پس مجرد ماندن برای مجرد‌ها سود خاصی ندارد و این مورد دلیل را برجسته‌تر می‌کند. این تحقیقات ادعا نمی‌کند که وضعیت مجردی مزایای بیشتری نسبت به تأهل دارد فقط می‌خواهد بگوید مجرد ماندن خیلی بهتر از یک تجربه ناموفق است!

تحقیقات زیادی هم روی تأثیر این موضوع بر سلامت انجام گرفته که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

قلب

مطالعات از احتمال ابتلا ۵% کمتر به مشکلات قلبی عروقی برای متأهلان خبر می‌دهد ولی این احتمال بسیار به کیفیت ازدواج وابسته است؛ ازدواج‌های ناموفق احتمال ابتلاء را افزایش می‌دهند؛ ثانیاً این مطالعات بسیار نسبی است و شاید اگر جامعه آماری کشور ما باشد، نتایج متفاوت باشند!

سلامت روانی

باز هم مثل مورد قبلی  یک ازدواج موفق می‌تواند سلامت روانی شما را تضمین کند ولی اگر ناموفق باشد چطور؟! در این صورت شما دو مورد پیش رو دارید؛ یک شریک اعصاب خورد‌کن و با تنهایی! کدام یک بهتر‌ است؟

چاقی

در این مورد حتی نیازی به ارائه آمار و ارقام هم نیست؛ به شخصه می‌توانید افراد تازه ازدواج کرده را ببینید که چگونه چاق می‌شوند؛ دلیل آن هم زیاد شدن مشغله و از یاد بردن خود است، مخصوصاً که گاهی اوقات به فکر سلامت خود بودن، خودخواهی تفسیر می‌شود!

طول عمر

افرادی که ازدواج موفق داشته‌اند، سالم‌تر و بیشتر زندگی کرده‌اند. حتی طول مدت ریکاوری بعد از جراحی هم برای متأهل‌ها کمتر بوده؛ چون کسی را داشته‌اند که مواظبشان باشد.

ولی گذشته از این‌ها باید درک کرد که همه که بتهوون و آل‌پاچینو نیستند که در اوج موفقیت ترجیح دهند مجرد بمانند؛ مهم یک ازدواج موفق است که باعث نشود عده‌ای پس از ازدواج حسرت تنهایی را بکشند!  

  • منابع:
  • medicalnewstoday
  • medicaldaily
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید