انتشار این مقاله


سندرم روپوش سفید چیست؟

داده‌های آماری بررسی‌های اخیر نشان از تاثیر مهم پزشکان در مقدار فشار خون اندازه‌گیری شده از بیمار دارد. در این مقاله به بررسی این پدیده که به «سندرم روپوش سفید» و یا «white coat syndrome» می‌پردازیم. این یافته ‌ها نشان می‌دهند، ملاقات کلینیکی با پزشک می‌تواند موجب افزایش فشار خون در حین ویزیت پزشکی شود. […]

داده‌های آماری بررسی‌های اخیر نشان از تاثیر مهم پزشکان در مقدار فشار خون اندازه‌گیری شده از بیمار دارد. در این مقاله به بررسی این پدیده که به «سندرم روپوش سفید» و یا «white coat syndrome» می‌پردازیم.

این یافته ‌ها نشان می‌دهند، ملاقات کلینیکی با پزشک می‌تواند موجب افزایش فشار خون در حین ویزیت پزشکی شود. به گفته محققان علت این پدیده استرس بیماران به دلیل ملاقات با دکتر یا حضور در بیمارستان است. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که فشار خون بالا، فاکتور مهم خطرزا در بروز حملات قلبی، نارسایی قلبی، بیماری کلیه و سکته مغزی است.

پروفسور آردوینو مانگونی افزود:

بدیهی است اگر قرار است فردی را برای تمام طول عمرش معالجه کنید باید اطلاعات پزشکی صحیحی از وی ثبت و دریافت کنید و اغلب دریافت این اطلاعات بویژه در مورد فشار خون در مطب پزشکان صورت می‌گیرد. این در حالی است که ملاقات پزشک و درمانگاه می‌تواند فشار خون افراد را بالا ببرد.

145

پدیده متضاد سندرم روپوش سفید، masked hypertension است. در این شرایط بیمار با وجود فشار‌خون بالا در شرایط عادی، هنگام مراجعه به پزشک از فشار‌خون طبیعی برخوردار است.

استرس می تواند عامل به وجود آورنده بسیاری از بیماری ها یا تشدید کننده آنها باشد و یکی از این بیماری ها فشارخون است. یک سری از بیماران وقتی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و پزشک با دستگاه فشارسنج، فشارخون آنها را می گیرد، دستگاه عدد بالایی را نشان می دهد. این در حالیست که این بیماران سابقه فشارخون بالا را ندارند و استرس و فشار روانی باعث بالا رفتن فشارخون شده است. به عبارت دقیق تر، تحریک سیستم سمپاتیک باعث آزادسازی هورمون آدرنالین شده و همین مسئله موجب بالا رفتن فشارخون افراد می‌شود.

این مسئله در بیمارانی که به فشارخون بالا مبتلا هستند هم اتفاق می افتد ولی دلیل بالا رفتن فشارخون آنها استرس و فشارهای روانی است؛ در نتیجه به اشتباه، فردی که از قبل دچار فشارخون بالا نبوده است تحت درمان فشارخون بالا قرار می گیرد و فردی که از قبل دارو مصرف می کرده با افزایش دارو از سوی پزشک مواجه می‌شود.

راه‌حل نهایی؛ دستگاه هولتر

A-24-hour-blood-pressure-monitor2

در این موارد برای رسیدن به یک تشخیص قطعی و درست پزشک استفاده از دستگاه «هولتر فشارخون» را برای بیمار توصیه می‌کند. هر ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت فشارخون فرد گرفته می شود و این کار تا ۲۴ ساعت ادامه دارد. در چنین شرایطی فرد به زندگی عادی خود ادامه می دهد و دستگاه به طور خودکار فشارخون را ثبت می کند. راه حل دیگر اندازه‌گیری فشار بوسیله خود بیمار برای چندین مرتبه در خانه و گزارش مقادیر ثبت شده به پزشک است. نتایج نشان دهنده ایست که آن بالا رفتن به یک باره فشارخون مربوط به استرس و فشارهای روانی بوده و یا اینکه دلیل آن ابتلای فرد به بیماری فشارخون بالا بوده است. فشارخون بالا می تواند بدون علامت باشد و وقتی فرد برای معاینه و آگاهی از وضعیت جسمی خود به پزشک مراجعه می کند، متوجه بالا بودن فشارخون خود می شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید