انتشار این مقاله


قلب غول‌پیکر؛ عضوی که ۸۰٪ قفسه‌سینه را اشغال کرده‌است!

تورم در اندام‌ها و غیر معمول بودن نشانه‌هایش التهاب در مردی ۵۷ ساله موجب آشکار شدن مشکلی غیر‌عادی در وی گشت. مشکل او افزایش بسیار زیاد و غیر معمول حفره قلبش بود. بطوری که اغلب حجم قفسه‌سینه او را قلب وی تشکیل می‌داد. آزمایشات حاکی از شرایطی بود که در پزشکی به آن «دهلیز راست […]

تورم در اندام‌ها و غیر معمول بودن نشانه‌هایش التهاب در مردی ۵۷ ساله موجب آشکار شدن مشکلی غیر‌عادی در وی گشت. مشکل او افزایش بسیار زیاد و غیر معمول حفره قلبش بود. بطوری که اغلب حجم قفسه‌سینه او را قلب وی تشکیل می‌داد.

آزمایشات حاکی از شرایطی بود که در پزشکی به آن «دهلیز راست غول پیکر» گفته می‌شود. نتایج تصویربرداری‌ها در تاریخ ۱۰ آگوست در ژورنال New England منتشر شد.

دهلیز راست یکی از چهار حفره قلب است. بنا به گزارشات نسبت اندازه قلب به قفس‌سینه در این مرد برابر با ۰.۸۲ بود. در واقع قلب این شخص ۸۲٪ درصد از عرض قفسه سینه او را اشغال کرده است این در حالیست که نسبت نرمال اندازه قلب به قفسه سینه برابر با ۰.۵ می‌باشد. در حقیقت افزایش اندازه دهلیز به تنهایی بدون تغییر ابعاد در سایر حفره‌ها شرایطی بسیار نادر محسوب می‌گردد.

giant-heart-A

خون برگشت شده از تمام قسمت‌های بدن، به‌استثنای ششها به‌وسیله سه سیاهرگ (ورید) به داخل دهلیز راست می‌ریزد. این سه سیاهرگ عبارتند از:

۱) بزرگ سیاهرگ زبرین که خون قسمت‌های بالای بدن (قفسه سینه، سر و گردن و اندام‌های فوقانی) را به دهلیز راست می‌آورد.

۲) بزرگ سیاهرگ زیرین که خون قسمت‌های پائین (شکم و اندام‌های تحتانی) را در دهلیز راست می‌ریزد.

۳) سینوس کورونری (Coronary Sinus)، که خون تیره قسمت اعظم ماهیچه قلب را به دهلیز راست می‌آورد.

در مورد این شخص، پزشکان به مادرزادی بودن مشکل او گمان بردند. این در حالیست که تعدادی از بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند موجب افزایش حجم دهلیز راست گردد.

انواع بزرگ شدن قلب

دو نوع بزرگی قلب وجود دارد. این دو نوع بزرگ شدن قلب گرچه معمولا به طور جداگانه روی می‌دهند، ولی ممکن است همزمان نیز اتفاق بیفتند:

۱) هایپروتروفی : هایپرتروفی مستلزم افزایش ضخامت عضله ی قلب است.
۲) دیلاسیون : در دیلاسیون، اندازه داخلی یکی از حفرات قلب افزایش می‌یابد.

هایپرتروفی معمولا یکی از حفرات قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که دی لیشن بسته به علت ایجاد آن ممکن است در یک، دو، سه و یا همه حفره‌های قلبی رخ دهد. از مهم‌ترین علل هایپرتروفی دهلیز راست، می‌توان افزایش فشار ریوی را نام برد.

از جمله نشانه‌های هایپرتروفی در قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) تنگی نفس
۲) فشار یا درد قفسه سینه
۳) تپش قلب (حالتی که قلب با سرعت بیشتر، قدرت فزاینده‌تر و یا ضربان جهشی می‌‌تپد)
۴) ورم پا و زانو
۵) سرگیجه یا احساس سبکی در سر
۶) کاهش هوشیاری

روش‌های درمانی گوناگونی برای وضعیت افزایش حجم دهلیز راست وجود دارد که وابسته به شرایط بیمار خواهند بود. برای مثال در شرایط مشکلات دریچه‌ای و یا جریان‌خون بالای دهلیز راست، پزشکان ممکن است اقدام به جراحی دریچه و یا تغییر مسیر خونی اقدام نمایند. اگر مشکل ناشی از ناهنجاری ریتمیک قلب باشد، جراحان بوسیله عملی موسوم به «ablation» اقدام به تصحیح ریتم‌سازی قلب خواهند کرد. همچنین در برخی موارد ممکن است، کاهش اندازه دهلیز در دستور کار جراحان قرار بگیرد.

در مورد کیس مرد ۵۷ ساله پزشکان برای روند درمانی از هیچگونه جراحی استفاده نکرده و تنها از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده نمودند. لازم به ذکر است وضعیت سلامتی این شخص در یک سال گذشته از روند درمانی، روندی نزولی‌ای را نشان نمی‌دهد.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید