انتشار این مقاله


ترامپ در فهرست رهبرانِ با اختلال شخصیت ضداجتماعی در کجا قرار می‌گیرد؟

بر اساس مطالعه‌ای جدید دونالد ترامپ جامعه‌ستیزتر از رقیب خود، هیلاری کلینتون و بسیاری از تبهکاران معروف تاریخ است! محققان می‌گویند همه‌ی ما درجه‌ای از جامعه‌ستیزی را تجربه می‌کنیم ولی این بررسی به طور ویژه روی ویژگی‌های دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده انجام شده که رقابتشان روز به روز تنگاتنگ‌تر می‌شود و آن‌ها را با […]

بر اساس مطالعه‌ای جدید دونالد ترامپ جامعه‌ستیزتر از رقیب خود، هیلاری کلینتون و بسیاری از تبهکاران معروف تاریخ است!
محققان می‌گویند همه‌ی ما درجه‌ای از جامعه‌ستیزی را تجربه می‌کنیم ولی این بررسی به طور ویژه روی ویژگی‌های دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده انجام شده که رقابتشان روز به روز تنگاتنگ‌تر می‌شود و آن‌ها را با هیتلر و صدام حسین مقایسه کرده است!
آن‌ها از یک ابزار سنجش جامعه‌ستیزی استفاده کردند تا به این افراد از این نظر امتیاز دهند. مارگارت تاچر در ۲۰% صدر جدول خصیصه‌های جامعه‌ستیزی قرار نگرفت ولی بر اساس مطالعه، دونالد ترامپ امتیاز بیشتری از هیتلر بدست آورد و دقیقاً بعد از عیدی امین، دیکتاتور سابق اوگاندا و هنری هشتم قرار گرفت؛ امتیاز او ۱۷۱ بود که او را نفر چهارم در فهرست کسانی که این ویژگی را نشان داده‌اند قرار داد. فهرست از این قرار است:

  1. صدام حسین (۱۸۹)
  2. هنری هشتم (۱۷۸)
  3. عیدی امین (۱۷۶)
  4. دونالد ترامپ (۱۷۱)
  5. آدولف هیتلر (۱۶۹)
  6. ویلیام، پادشاه انگلستان (۱۶۵)
  7. سن پائول (۱۵۷)
  8. مسیح (۱۵۷)
  9. وینیستون چرچیل (۱۵۵)
  10. ناپلئون بناپارت (۱۵۳)
  11. هیلاری کلینتون (۱۵۲)
  12. نرون، امپراطور روم (۱۵۱)
  13. اولیور کرامول (۱۳۶)
  14. مارگارت تاچر (۱۳۶)
  15. جرج واشینگتن (۱۳۲)

بر اساس مطالعه‌ی دانشگاه آکسفورد، هیلاری کلینتون هم با امتباز ۱۵۲ در ۲۰% اول قرار گرفت. دکتر Kevin Dutton، نویسنده‌ی این گزارش و متخصص این موصوع است. او می‌گوید که تمایلات جامعه‌ستیزی دو روی مثبت و منفی دارند و حتی می‌توانند از انسان رهبران خوبی هم بسازند! در این لیست صدام حسین بالاتر از همه قرار دارد.
این آزمون نمی‌گوید که کسی جامعه‌ستیز است یا نه! هم رهبران بزرگ و هم تبهکاران امتیاز بالایی در آزمون می‌گیرند؛ اما این‌ها ترکیبی از ویژگی‌هایی است که به موفقیت می‌انجامد.
او اضافه می‌کند که که برخی از حرفه‌ها بیشتر از آن‌هایی که مقیاس بیشتری دارند توجه جلب می‌کنند؛ برای مثال جراحان، وکلا، نظامیان و البته سیاستمداران امتیاز بیشتری را کسب می‌کنند.
حتی در این فهرست نام شخصیتی مذهبی هم به چشم می‌خورد؛ مسیح (ع) هم در لیست حضور دارد! و امتیاز بالایی هم آورده است. آزمون توسط یک زندگی‌نامه نویس تکمیل شده است. برای دیگر شخصیت‌های تاریخی هم چنین بوده است؛ از یک متخصصِ زندگی آن‌ها خواسته شده تا به سؤالات جواب دهند.
برای دو نامزد رقیب از افراد متناظر سیاسی استفاده شده که احساس می‌شده ارتباط شخصیتی بیشتری بین آن‌ها است.
ویژگی‌های مثبتی که امتیاز را بالا می‌برند عبارتند از نفوذ اجتماعی و ایمن بودن در مقابل ترس و استرس. خصوصیات منفی هم شامل خودمحوری ماکیاولیستی، قانون‌شکنی و عدم انعطاف، مقصر نشان دادن دیگران، بی‌خیالی و بی‌رحمیست.
بررسی همچنین نشان داد که رهبران با اختلال شخصیت ضد اجتماعی با ویژگی‌های منفی در انجام مسئولیتشان چندان موفق نبوده‌اند. دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده هم ویژگی‌های مثبت و هم منفی دارند و این رقابت را سخت‌تر کرده است و در هر حال ترامپ از رقیب خود جلوتر افتاده است. ترامپ در مورد ویژگی‌های نفوذ اجتماعی و عدم وجود ترس از هیتلر جلوتر است ولی دیکتاتور نازی امتیاز بیشتری در بی‌رحمی کسب کرده است. همچنین خودمحوری کلینتون از نرون، امپراطور مستبد روم بیشتر تخمین زده شده است!
همچنین لازم به ذکر است که هیچ کدام از آزمون‌ها توسط خود شخصیت‌ها تکمیل نشده است. نتایج کامل این بررسی در مقاله‌ای در مجله Scientific American Mind منتشر خواهد شد.


منبع: SkyNews

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید