انتشار این مقاله


بوی خوش یک مرد!

بوی یک مرد، حداقل در مورد موش‌ها، می‌تواند وضعیت سلامت او را مشخص کند و همچنین معین کند که آیا شریک او باردار شده است یا نه! محققان زیادی در این باره پژوهش کرده‌اند. این مطالعه ادعا می‌کند که انتخاب شریک جنسی در جانوران و شاید حتی در شما وابسته به قدرت سیستم ایمنی آن‌ها باشد! […]

بوی یک مرد، حداقل در مورد موش‌ها، می‌تواند وضعیت سلامت او را مشخص کند و همچنین معین کند که آیا شریک او باردار شده است یا نه! محققان زیادی در این باره پژوهش کرده‌اند.
این مطالعه ادعا می‌کند که انتخاب شریک جنسی در جانوران و شاید حتی در شما وابسته به قدرت سیستم ایمنی آن‌ها باشد!
مطالعاتی قبل از این ثابت کرده‌اند که موش‌ها ترجیح می‌دهند با جنس مخالف‌هایی زادِ ولد داشته باشند که ژن‌های سیستم ایمنیشان متفاوت با خود آن‌هاست. شاید این سیستم به تولید مثلی بهتر بیانجامد؛ چون اساساً در ژنتیک هر چقدر تنوع بیشتر شود، شانس بقا و تولید مثل متناسب با آن‌ افزایش می‌یابد. سیستم ایمنی بدن متشکل از بافت‌ها وسلول‌هایی است که یکی از کار آن‌ها تولید مواد شیمیایی برای مبارزه با سلولها بیگانه می‌باشد.

محققانی از دانشگاه مریلند در این زمینه مولکول‌های پپتیدی را بررسی کردند که از سیستم ایمنی منشأ می‌گیرند و با ادرار دفع می‌شوند. پپتیدی که از بدن در مقابل بیماری‌ها دفاع می‌کند در هر موش منحصر به فرد است دقیقاً مثل اثرانگشت! یک جنس مؤنث بوی پپتید جنس مذکر را ثبت می‌کند و بعداً به یاد می‌آورد! در این عمل ارگان vomeronasal در بینی نقش اساسی را به عهده دارد.
041104_smell_graphic_02

Frank Zufall ار دانشگاه School of Medicine:

قرار گرفتن در معرض بوی ادرار جنس مذکر دیگری در بازه‌‌ی زمانی خاصی از لانه‌گزینی رویان جلوگیری می‌کند! این در حالیست که اگر بوی مورد نظر مربوط به جنس مذکری آشنا باشد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

 ما می‌توانیم این حافظه‌ی بویایی را به نوعی دستکاری کنیم؛ این کاربا اضافه کردن پپتیدها به ادرار انجام می‌شود. به عبارتی دیگر می‌توان پپتید‌های آشناتر را به ادرار اضافه کرد.
پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد که ارگان vomeronasal در تشخیص فرومون‌ها و مولکول‌های دیگر که حاوی اطلاعات و وضعیت‌های جنسی هستند نیز دخیل است. فرومون‌ها مواد شیمیایی هستند که در ۱۹۵۰ به عنوان مواد جاذب جنسی برای اولین بار در حشرات پیدا شدند. اکنون سؤال این است که آیا این سیستم در مهره‌داران نیز فعال است؟
پپتید‌های مشابه دیگری نیز در سیستم ایمنی حضور دارند ولی از قرار معلوم این ارگان در ما انسان‌ها در جریان تکامل نقش خود را از دست داده است ولی هنوز هم درباره‌ی آن شک و تردید وجود دارد و در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی راجع به آن شده است. از زمانی که وجود فرومون‌ها در کرم‌های ابریشم هم ثابت شد بررسی‌ها برای اثبات وجود آن‌ها در انسان هم شدت گرفت ولی نتیجه‌ای در بر نداشت؛ در واقع پستانداران شاید پیچیده‌تر از این حرفا باشند!ز
در سال ۱۹۹۶ آزمایشی در این باره نیز انجام شد. تعدادی از مردان به مدت چند روز تی‌شرتی را پوشیدند و بعد از زنان خواسته شد به آن‌ها واکنش نشان دهند. همانطور که انتظار می‌رفت زنان بیشتر تمایل به بو‌هایی نشان می‌دادند که صاحبان آن‌ها سیستم ایمنی متفاوتی داشتند؛ محققان می‌گویند در انواع مشابه شاید زنان به یاد برادر یا پدر خود می‌افتند که ژنشان با هم مشابه است!
از آن زمان به بعد شرکت‌های زیادی از فرومون‌ها برای تولید ادکلن‌ها استفاده کردند با این ادعا که جاذبه‌ی جنسی را افزایش می‌دهند ولی دانشمندان درباره‌ی تأثیر آن‌ها مطمئن نیستند.


منبع: LiveScience

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید