انتشار این مقاله


چرا ورید‌ها به رنگ آبی هستند؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که علت رنگ آبی ورید‌های زیر پوستتان چیست؟ مگر رنگ خون قرمز نیست؟ آیا دیواره رگ‌ها سبب ایجاد رنگ آبی می‌گردند؟ رنگ خون همواره قرمز است. در واقع علت آبی دیده شدن ورید‌ها در زیر پوست، لزوم عبور نور از پوست برای آشکارسازی آن‌هاست. نور‌های آبی و قرمز […]

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که علت رنگ آبی ورید‌های زیر پوستتان چیست؟ مگر رنگ خون قرمز نیست؟ آیا دیواره رگ‌ها سبب ایجاد رنگ آبی می‌گردند؟

رنگ خون همواره قرمز است. در واقع علت آبی دیده شدن ورید‌ها در زیر پوست، لزوم عبور نور از پوست برای آشکارسازی آن‌هاست. نور‌های آبی و قرمز (که طول موج‌های متفاوتی دارند) توانایی یکسانی در عبور از لایه‌های پوستی ندارند. در واقع از طیف نوری تابیده شده به سطح پوست، تنها طول موجی که در نهایت موفق به بازگشت از ورید‌ها شده، از پوست عبور کرده و به چشمان ما می‌رسد، نور آبی است.

در اینجا به اتفاقاتی که در گردش خون ما رخ می‌دهد نگاهی اجمالی می‌کنیم:

قلب خون را از طریق بطن راست به سمت شش‌ها هدایت می‌کند. سپس خون غنی از اکسیژن از طریق دو حفره‌ی سمت چپ قلب و شریان‌ها به سراسر بدن پمپاژ می‌شود. خون در اینجا به رنگ قرمز روشن است.

از طریق شریان‌ها خون در سراسر بدن توزیع می‌گردد. سپس وارد شریانچه‌ها و مویرگ‌ها می‌گردد و اکسیژن و سایر مواد مغذی لازم را در اختیار بافت‌های بدن قرار می‌دهد.
لب‌های شما دارای تعداد بسیار زیادی مویرگ خونی می‌باشد و یکی از علل اصلی رنگ قرمز آن این موضوع است. البته لازم به ذکر است عامل مهم دیگر در رنگ قرمز لب، شاخی شدگی اندک در پوست این ناحیه است.

رنگ طبیعی پوست به‌طور عمده به عوامل زیر بستگی دارد:

۱) هموگلوبین
۲) كاروتنوئید
۳) ملانین

فاكتورهای ژنتیكی، نقش اساسی در تعیین درجه ی رنگ طبیعی پوست دارند. همچنین اختلافات رنگ پوست در نژاد‌های گوناگون به‌علت فعالیت متفاوت سلول‌های تولید‌کننده رنگدانه ملانین یا ملانوسیت‌ها می‌باشد.

رنگ خون هنگاهی که اکسیژن خود را در اختیار بافت‌ها قرار داد، اندکی تیره‌تر می‌گردد. علت این پدیده تغییرات ایجاد شده به‌سبب هموگوبین می‌باشد.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید