انتشار این مقاله


دانشمندان با استفاده از امواج فراصوت مغز را راه اندازی کردند!

مردی ۲۵ ساله با که تازه از کما نجات یافته بود با راه افتادن مغزش توسط امواج فراصوت به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت. مارتین مونتی، نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: تقریبا مانند این بود که نورون‌ها رو دوباره به راه انداختیم. تاکنون، تنها راهی که می‌توانستیم به این پروسه دست پیدا کنیم استفاده […]

مردی ۲۵ ساله با که تازه از کما نجات یافته بود با راه افتادن مغزش توسط امواج فراصوت به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت.

160824135049_1_900x600

مارتین مونتی، نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید:

تقریبا مانند این بود که نورون‌ها رو دوباره به راه انداختیم. تاکنون، تنها راهی که می‌توانستیم به این پروسه دست پیدا کنیم استفاده از الکترود هایی بود که درون تالاموس جاگذاری شده بود، این اقدام ما نیز دقیقا تالاموس را مورد هدف قرار میدهد اما نیازی به جراحی ندارد.
با اینکه محققان انتظار موفقیت این آزمایش را داشتند اما مونتی هشدار داد که این پروسه قبل از به کارگیری عمده به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

این تکنیک، که ضربات متمرکز کم‌‌تراکم فراصوت نامیده می‌شود به کمک دستگاهی طراحی شده در UCLA صورت می‌گیرد.
این دستگاه، که تقریبا به اندازه یک نعلبکی است، انرژی صوتی کروی کوچکی ایجاد می‌کند که می‌تواند به مناطق مختلفی از مغز نشانه گرفته شود تا بافت مغزی را تحریک کند. این دستگاه امن است چرا‌ که تنها مقدار کمی انرژی تولید میکند- کم‌تر از یک داپلر فراصوت معمولی.

activebrain

قبل از اینکه این پروسه شروع شود، فرد مورد آزمایش نشانه های کمی از هوشیاری نشان می‌داد، به عنوان مثال وقتی از او خواسته می‌شد میتوانست حرکت کوتاهی بکند. اما روز بعد از این آزمایش، واکنش هایش به طور محسوسی بهبود یافته بود. سه روز بعد، بیمار هوشیاری کامل را به دست آورده بود، و می‌توانست با سر تکان دادن “بله” و “خیر” بگوید.

این آزمایش تالاموس را هدف قرار می‌گیرد چرا که در بیمارانی که تازه از کما درآمده اند تالاموس تقریبا غیرفعال شده است. و بیشتر درمان های پس از کما تنها به طور غیرمستقیم بر تالاموس اثر می‌گذارند. برای تحقیقات بیشتر به زودی این آزمایش بر روی بیماران بیشتری انجام می‌شود.
مونتی می‌گوید اگر این پروژه موفق شود، ممکن است یک دستگاه همراه -چیزی مانند یک کلاهخود- درست شود که به بیدار کردن بیماران از کما، حتی آنهایی که در پایین ترین سطح هوشیاری هستند کمک کند. در حال حاضر هیچ‌گونه درمان موثری برای چنین بیمارانی وجود ندارد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید