انتشار این مقاله


دانش موسیقی‌های برتر (تاپ هیت‌ها)

زمانی که Ashlee Simpson، سال‌ها پیش در همه‌ی چارت‌های موسیقی به بالاترین رده می‌رسید، آلبوم ex-Beatle که از نظر منتقدان تحسین شده بود حتی نتوانست به جمع ۲۰۰ آهنگ برتر سال بپیوندد و این مسآله موجب تعجب خیلی‌ها شد! پس اگر کیفیت تنها عامل تأثیرگذار نیست واقعاً چه چیزی آهنگی را چنان معروف می‌کند؟ مطالعاتی […]

زمانی که Ashlee Simpson، سال‌ها پیش در همه‌ی چارت‌های موسیقی به بالاترین رده می‌رسید، آلبوم ex-Beatle که از نظر منتقدان تحسین شده بود حتی نتوانست به جمع ۲۰۰ آهنگ برتر سال بپیوندد و این مسآله موجب تعجب خیلی‌ها شد!

پس اگر کیفیت تنها عامل تأثیرگذار نیست واقعاً چه چیزی آهنگی را چنان معروف می‌کند؟
مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته بیان می‌کند که ما در انتخاب موسیقی‌هایمان تحت تأثیر ترجیح دیگران است!

رقابت بر سر محبوبیت

محققان یک موزیک مارکت ساختگی را به ۱۴۳۴۱ نفر شرکت‌کننده ارائه دادند تا آن‌ها به طور تصادفی و بدون این که هنرمندان را بشناسند به آن‌ها رأی دهند؛ چون هیچ کدام از آهنگ‌ها از خواننده‌های معروف نبود؛ بنابراین آن‌ها بین مجموعه‌ای از هنرمندان جستجو کردند و به کارهای آنان گوش دادند.
در موقعیتی کاملاً مستقل هر یک از افراد آهنگ‌های خود را  برای گوش دادن انتخاب کردند و در حین گوش دادن از آنان خواسته شد از یک ستاره (من از این آهنگ متنفرم) تا پنج ستاره (من این آهنگ را دوست دارم) به آن‌ها امتیاز دهند. همچنین آن‌ها می‌توانستند آهنگ‌هایی را که می‌خواهند نگه دارند، دانلود کنند.
این موقعیت طراحی شده به محققان اجازه می‌داد تا کیفیت آهنگ‌ها را بدون تأثیر آنچه در بیرون از خود فرد می‌گذرد بسنجند.

نتیجه نهایی

محققان دریافتند که بحث محبوبیت و عدم محبوبیت یک آهنگ ارتباط زیادی با کیفیت آن‌ها ندارد! در واقع وقتی محبوبیت آهنگی افزایش می‌یابد دیگران نیز ترجیح می‌دهند آن را گوش کنند. خلاصه موضوع مخصوصاً برای تهیه‌کنندگان آهنگ‌ها این است که تأثیر اجتماعی تعیین می‌کند کدام آهنگ چقدر به فروش برسد!
این تحقیق با جزئیاتی بیشتر قبلاً در مجله‌ی Science منتشر شده بود.

“اثر بریتنی”

گروهی که برای مطالعه تأثیر اجتماعی انتخاب شده بودند، خود به ۸ دسته تقسیم شدند به طوری که هیچ گروهی نمی‌توانست نتایج گروه‌های دیگر را ببیند. ایده‌ی پشت این کار مشاهده‌ی نتایج چندگانه‌ برای آهنگ‌های مشابه بود.
در نگاه اول وقتی مثلاً به “بریتنی اسپیرز” می‌رسیم، بعضی فکر می‌کنند که او خوب است وبرخی دیگر می‌گویند که او زیاد خوب نیست؛ فقط خوش‌شانس است! اما فقط با یک بحث در مورد آن ممکن نیست بتوان تشخیص داد کدام یک نظر صحیحی دارند. ولی اگر همه بر این نظر باشند که او خوب است، شما هم می‌توانید با اطمینان بگویید که او حتماً خوب است ولی اگر فقط یکی از این گروه‌ها چنین نظری داشته باشد چه؟!
آهنگ‌های مختلف در دنیا‌های متفاوت نتایج گوناگونی بدست می‌آورند اما محبوبیت هنوز هم فاکتور تصمیم‌گیریست. با تمام این بررسی هنوز هم با قاطعیت می‌توان گفت بهترین آهنگ‌ها هیچ‌گاه بسیار بد نبوده‌اند و آهنگ‌های خیلی بد هم بسیاری از اوقات توفیقی کسب نکرده‌اند.

پس چه چیزی موجب می‌شود که برخی، آهنگ‌های نه چندان خوب را به بقیه ترجیح دهند؟

این روزها دیگر انتخاب‌ها بسیار زیاد شده است؛ مثلاً در همین مورد لیست، ۴۸ تایی بود! چون باالطبع نمی‌توان به همه‌ی آن‌ها گوش کرد، بهترین میان‌بر طبیعی این است که به چیز‌هایی گوش کنیم که بقیه به آن‌ها گوش می‌کنند! احتمالاً این‌چنین است که آهنگی به طور عجیب معروف می‌شود. پس بخش مهمی از موفقیتی که کسب می‌شود در شروع اتفاق می‌افتد.
متناوباً اشتیاق به همسازی با دیگران می‌تواند بر انتخاب‌ها تأثیر بگذارد؛ چون همانطور که احتمالاً تجربه کرده‌اید بخش مهم از لذتی که ما از خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی می‌بریم آن‌جاست که برای دوستانمان تعریفشان می‌کنیم؛ چند نفر از شما بخاطر تعریفی که از دوستانتان شنیده‌اید انتخابتان را انجام داده‌اید؟!


منبع: LiveScience

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید