انتشار این مقاله


آیفون ۷ فاقد جک هدفون است؛ آیا هدفون‌های بلوتوثی بی‌خطرند؟

گوشی جدید اپل فاقد جک هدفون است و از کارکرد تبدیل که بگذریم کسانی که می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند مجبورند متکی به ایرپادهای بلوتوثی باشند. این مسأله برای کسانی که ناخودآگاه از پرتوها ترس دارند، سؤالی را ایجاد می‌کند؛ آیا بلوتوث بی‌خطر است؟ نتیجه‌ای که در این باره مدت‌هاست اعلام شده این است که شاهدی […]

گوشی جدید اپل فاقد جک هدفون است و از کارکرد تبدیل که بگذریم کسانی که می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند مجبورند متکی به ایرپادهای بلوتوثی باشند. این مسأله برای کسانی که ناخودآگاه از پرتوها ترس دارند، سؤالی را ایجاد می‌کند؛ آیا بلوتوث بی‌خطر است؟

photo_2016-09-09_18-19-08

نتیجه‌ای که در این باره مدت‌هاست اعلام شده این است که شاهدی بر خطر داشتن بلوتوث وجود ندارد. علاوه بر آن مکانیسم فیزیکی قابل باوری هم وجود ندارد که بلوتوث می‌تواند به سلول‌های انسان صدمه بزند. در واقع قدرتی که در بلوتوث وجود دارد برای ایجاد آسیب زیستی آنقدرها زیاد نیست و اگر هم ضرری وجود داشته باشد، مکانیسم آن هنوز مشخص نشده است.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث پروتکلی  است که  از امواج الکترومغناطیسی برای ارتباطات بین وسیله‌ها در مقیاس کم از آن استفاده می‌شود و از دهه‌ی ۱۹۹۰ گسترش یافته است. این امکان تقریباً در همه‌ی گوشی‌های هوشمند برای شبکه‌بندی داخلی استفاده شده است.
از دیدگاه فیزیکی، بلوتوث اساساً همان وای‌فای می‌باشد. فرکانس امواج آن بسیار شبیه فرکانس امواج وای‌فای است، نزدیک فرکانس ریزموج‌ها، ولی قدرت آن بسیار کمتر بوده و در کل پروتکل دامنه‌های ارتباطات بی‌سیم مثل بلوتوث و یا وای‌فای، قدرت انتشاری آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند. بلوتوث هم مثل وای‌فای است، با قدرتی ده تا صد برابر کمتر.

ترس از پرتوها

نگرانی‌ها درباره‌ی این که آیا امواج الکترومغناطیس در گجت‌های امروزی با بیماری‌ها ارتباط دارند یا نه چیز جدیدی نیست. اینترنت پر از هشدارها درباره‌ی امواج وای‌فای و گوشی‌هاست و حتی سازمان سلامت جهانی (WHO) موقعیتی به نام حساسیت EMF را تأیید کرده است؛ این افراد سردردها و حالت‌های تهوعی را تجربه می‌کنند که احتمالاً از این امواج ناشی می‌شود. عده‌ای تا حدی به این امواج حساسیت نشان داده‌اند که آن‌ها را به منطقه‌ای دور از این پرتوها در ویرجینیای غربی منتقل کرده‌‌اند.
ولی همانطور که گفته شد مدرکی وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند؛ درست است که این پناهجویان وای‌فای! علائمی را نشان می‌دهند ولی گفته می‌شود نمی‌توانند میدان‌های الکترومغناطیسی واقعی و ظاهری را از هم تشخیص دهند.
درباره‌ی پرتوهای گوشی‌ها هم آزمایش‌هایی انجام شده و حتی احتمال ایجاد برخی تومورها نیز درآن افزایش نشان داده است؛ تومورهایی مثل شوانما و گلیوما در مغز. پرسش‌های زیادی هم در مقیاس‌های وسیع از خود مردم به عمل آمده ولی هیچکدام به جرأت نمی‌توانند در یک جمله بگویند که این پرتوها قطعاً موجب آسیب‌هایی مشخص می‌شوند!
نگرانی‌ها درباره‌ی بلوتوث بسیار کمتر از وای‌فای است؛ برای مثال ارتباط مشابهی بین ساعت‌های هوشمند و کامپیوترها سال‌هاست که رواج دارد و پرتوهای الکترومغناطیسی آنقدر ضعیف اند که بعید به نظر می‌رسد ضرر خاصی داشته باشند. ولی تفاوتی خودنمایی میکند؛ ساعت‌های هوشمند به مچ بسته می‌شوند ولی ایرپاد ها نزدیک سر قرار می‌گیرند. آیا تفاوتی در کار خواهد بود؟
گذشته از خطر امواج خودِ استفاده از هندزفری‌ها مخصوصاً در هنگام رانندگی موجب حواس‌پرتی می‌شود که یکی از تحقیقات خطرات آن را با رانندگی در حالت مستی برابر دانسته بود!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید