انتشار این مقاله


علت مرگ بیماران مبتلا به ایدز چیست؟

چندی پیش بازیگر مشهور، الکسیس آرکت به علت بیماری AIDS جان خود را از دست داد. بنا بر گزارش مجله People آرکت، سلبریتی مشهور و فعال در مسائل فراجنسیتی، روز یکشنبه در سن ۴۷ سالگی درگذشت. خواهر و برادر آرکت نیز با انتشار عبارتی خبر فوت خواهر خود را در فضای مجازی منتشر کردند. اما به‌راستی علت مرگ […]

چندی پیش بازیگر مشهور، الکسیس آرکت به علت بیماری AIDS جان خود را از دست داد. بنا بر گزارش مجله People آرکت، سلبریتی مشهور و فعال در مسائل فراجنسیتی، روز یکشنبه در سن ۴۷ سالگی درگذشت. خواهر و برادر آرکت نیز با انتشار عبارتی خبر فوت خواهر خود را در فضای مجازی منتشر کردند. اما به‌راستی علت مرگ بیماران مبتلا به ایدز چیست؟

ایدز که مخفف «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» می‌باشد، بیماری خطرناکیست که عامل اصلی آن ویروس HIV می‌باشد.

ویروس HIV سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی را مورد حمله قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برد. این سلول‌ها با نام «لنفوسیت‌T» شناخته شده و عامل ایمنی سلولی در انسان به حساب می‌آیند. در صورت عدم انجام روند درمانی، HIV سلول‌های بیشتر و بیشتری را نابود کرده و موجب تضعیف توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها می‌گردد. این عفونت‌ها ممکن است حتی نشانه‌ای را نیز در انسان سالم به دنبال نداشته باشند.

اغلب افرادی که به‌سبب بیماری AIDS جان خود را از دست می‌دهند، علت اصلی مرگشان ویروس HIV نبوده و در واقع «عفونت‌های فرصت‌طلب» از وضع تضعیف شده‌ی سیستم ایمنی استفاده نموده و وارد عمل می‌شوند.

عفونت‌های فرصت‌طلب شامل سل، عفونت قارچی کریپتوکوکوزیس، مخمر ایجاد‌کننده عارضه در مری و بسیاری دیگر هستند. در کنار این موارد ویروس‌های القاکننده سرطان که می‌توانند موجب سارکوم کاپوزی و سرطان گردن رحم گردند، از عوامل دیگر مرگ به حساب می‌آیند. بر اساس اطلاعات CDC، افرادی که بیماری خود را تحت درمان قرار ندهد، حداکثر تا مدت ۳ سال پس از تکامل بیماری به مرحله AIDS، زنده خواهند ماند.

scientists-have-discovered-how-get-immune-t-cells-locate-destroy-mutated-hiv-virtualdr.irهنگامی که افراد برای نخستین بار با ویروس HIV مواجه می‌شوند،ممکن است نشانه‌هایی مشابه بیماری آنفولانزا را به مدت چند هفته تجربه نمایند، اما پس از طی این مدت، ویروس به فاز پنهان خود رفته و با نرخی ضعیف شروع به همانندسازی در سلول‌های سیستم ایمنی می‌کند. افراد در این مرحله ممکن است هیچ نشانه خاصی را تجربه نکنند. پژوهش‌ها نشان از متغیر بودن این فاز داشته به طوری که مدت زمان آن ممکن است چندین سال به طول انجامد. در نهایت با تغییر فاز ویروس و فعال شدن آن، فرد دچار AIDS می‌گردد.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی‌ای برای این بیماری موجود نمی‌باشد. با این حال روش درمانی موسوم به «رترو ویروس درمانی» که موجب سرکوب ویروس HIV می‌شود توانایی افزایش طول عمر بیماران را دارد.
بر اساس گفته CDC، افراد مبتلا به ویروس در صورتی که پیش از ورود بیماری به مرحله پیشرفته از رترو ویرووس درمانی استفاده کنند، می‌توانند طول عمری معادل افراد سالم داشته باشند.

با این حال حدود ۱/۸ افراد حامل ویروس HIV از بیماری خود آگاه نیستند. همچنین با توجه به آماری‌های منتشر شده از ایالات متحده؛ در سال ۲۰۱۳ در حدود ۶٫۹۵۵ نفر به‌سبب این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که نشان از آمار بالای ابتلا و مرگ‌و‌میر این عارضه دارد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید