انتشار این مقاله


اصلاح یک باور نادرست؛ چای سبز، خوب مطلق؟

چای سبز برای بیشتر بزرگسالان به عنوان نوشیدنی – در صورت مصرف به اندازه – “به نظر” بی‌خطر است. عصارۀ چای سبز هم احتمالاً برای مصرف روزانه به صورت خوراکی، استفادۀ خارجی جلدی و استفاده به‌عنوان دهان‌شویه هم بی‌خطر است. اما در برخی موارد، می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی و قلبی-عروقی شود و در موارد نادر آسیب‌های […]

چای سبز برای بیشتر بزرگسالان به عنوان نوشیدنی – در صورت مصرف به اندازه – “به نظر” بی‌خطر است. عصارۀ چای سبز هم احتمالاً برای مصرف روزانه به صورت خوراکی، استفادۀ خارجی جلدی و استفاده به‌عنوان دهان‌شویه هم بی‌خطر است. اما در برخی موارد، می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی و قلبی-عروقی شود و در موارد نادر آسیب‌های کبدی هم گزارش شده‌اند.

چای سبز احتمالاً در مصرف طولانی‌مدت یا در دوز بالا خطرناک و دارای عوارض جانبی است. این عوارض جانبیمی‌توانند خفیف یا شدید باشند؛ سردرد، بی‌قراری، مشکلات خواب، کم‌آبی، تند‌مزاجی، ضربان قلب نامنظم، لرزش دست، سوزش معده، سرگیجه، زنگ گوش، گیجی و حالت تهوع و استفراغ از متداول‌ترین عوارض جانبی گزارش‌شده هستند.

در حقیقت، نوشیدن مقدار زیاد چای سبز به نظر خطرناک می‌آید و حتی می‌تواند مسموم‌کننده یا کشنده باشد. دوز کشندۀ کافئین موجود در چای سبز چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۴ گرم (۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم) تخمین زده‌می‌شود.

green-tea-
مصرف همزمان چای سبز و داروهای محرک اعصاب -مثل آمفتامین- تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

هشدارها و اخطارهای ویژه

کودکان: به‌نظر میزان متداول چای سبز موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها بی‌خطر است.

بارداری و شیردهی: مقدار کم – چیزی در حدود دو فنجان در روز – بی‌خطر است. مصرف بیش از دو فنجان می‌تواند منجر به سقط جنین شود. همچنین چای سبز احتمال ابتلا به نقص‌های مادرزادی کمبود اسید فولیک را افزایش می‌دهد. در دوران شیردهی، کافئین می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. در نتیجه، توصیه می‌شود در دوارن بارداری و شیردهی از چای سبزِ کمتری استفاده کنید.

آنمی (کم‌خونی): نوشیدن چای سبز می‌تواند آنمی را وخیم‌تر کند.

اختلالات اضطرابی: کافئین چای سبز می‌تواند باعث افزایش تنش و اضطراب شود.

اختلالات انعقاد خون: ممکن است کافئین موجود در چای سبز احتمال خونریزی را افزایش دهد. اگر به اختلالات انعقادی خون مبتلا هستید، بهتر است از مصرف چای سبز پرهیز کنید.

مشکلات قلبی: کافئین چای سبز می‌تواند باعث نامنظم شدن ضربان و تپش‌های قلبی شود.

دیابت: کافئین چای سبز بر کنترل قند خون اثر دارد. اگر مبتلا به دیابت هستید و عادت به مصرف چای سبز دارید، حتماً مراقب میزان قند خون خود باشید.

آب‌سیاه (Glaucoma): چای سبز فشار درون چشم را افزایش می‌دهد. این افزایش فشار، از نیم ساعت پس از مصرف آغاز می‌شود و تا حدود نود دقیقه ادامه می‌یابد.

فشار خون بالا: باز هم کافئین! کافئین چای سبز برای افرادِ با فشار خون بالا مضر است. با این حال، این مسئله در افراد سالم یا در مصرف عادی و متعادل چندان دردسرساز نیست.

سندرم رودۀ تحریک‌پذیر (IBS): کافئین چای سبز – به‌خصوص در مصارف زیاد – می‌تواند نشانه‌های این بیماری، از جمله اسهال، را تشدید کند. [در این زمینه پیشنهاد می‌شود به مقالۀ “سندرم روده تحریک‌پذیر؛ بررسی علل و راه‌های درمانی” منتشر شده در “دکترِ مجازی” مراجعه کنید.]

بیماری‌های کبدی: مواد موجود در چای سبز را با نمونه‌های متعددی از آسیب‌های کبدی مرتبط دانسته‌اند. عصارۀ چای سبز می‌تواند بیماری‌های کبدی را وخیم‌تر کند.

پوکی استخوان (Osteoporosis): نوشیدن چای سبز می‌تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش دهد. البته دفع کلسیم بدن در اثر مصرف چای سبز با استفاده از مکمل‌های خوراکی کلسیم به‌راحتی قابل جبران است.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید