انتشار این مقاله


آنوریسم آئورت شکمی (بخش اول)

بررسی اجمالی آنوریسم آئورت شکمی به متورم شدن و بزرگ‌شدگی قسمت تحتانی شریان آئورت گفته‌می‌شود. (شریان آئورت اصلی‌ترین رگ خونی است که خون مورد نیاز سایر قسمت‌های بدن را فراهم می‌کند.) شریان آئورت به ضخامت یک شلنگ آبیاری باغچه (!) است که از قلب خارج شده و در مرکز قفسۀ سینه و شکم شما به سمت […]

بررسی اجمالی

آنوریسم آئورت شکمی به متورم شدن و بزرگ‌شدگی قسمت تحتانی شریان آئورت گفته‌می‌شود. (شریان آئورت اصلی‌ترین رگ خونی است که خون مورد نیاز سایر قسمت‌های بدن را فراهم می‌کند.)
شریان آئورت به ضخامت یک شلنگ آبیاری باغچه (!) است که از قلب خارج شده و در مرکز قفسۀ سینه و شکم شما به سمت پایین حرکت می‌کند.
به دلیل اینکه شریان آئورت اصلی‌ترین تامین کننده‌ی خون موردنیاز بدن است، پارگی آئورت ناشی از آنوریسم آئورت شکمی می‌تواند با ایجاد خون‌ریزی داخلی شدید باعث مرگ فرد شده و زندگی او را تهدید کند.

بسته به اندازه‌ و شدت آنوریسم آئورت شکمی و محلی که آئورت در آن متورم شده‌است، طیف‌های وسیع درمانی از تحت‌نظر‌گرفتن ساده تا جراحی‌های اورژانسی وجود‌دارد.

هنگامی که آنوریسم آئورت شکمی تشخیص‌داده‌شد، پزشکان آئورت را توسط دستگاه‌های کامپیوتری ویژه بررسی‌کرده و با توجه به آن، نوع و شیوه‌ی برنامه‌ی درمانی را تعیین می‌کنند که می‌تواند درصورت لزوم جراحی باشد. لازم به ذکر است که جراحی در آنوریسم آئورت شکمی که دچار پارگی شده‌است بسیار خطرناک می‌باشد.

علائم و نشانه‌ها

آنوریسم آئورت شکمی اغلب به آهستگی رشد می‌کند و معمولاً بدون نشانه است، به همین دلیل تشخیص آن سخت خواهد‌بود.
بعضی از آنوریسم‌های آئورت شکمی هیچ‌گاه دچار پارگی نمی‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها بصورت یک تورم کوچک در آئورت شروع شده و همین‌طور کوچک می‌مانند؛ اما گاهی بعضی از آن‌ها در طول زمان و بعضی به سرعت رشد کرده و گسترده می‌شوند. پیش‌گویی و تخمین اینکه آنوریسم آئورت شکمی با چه سرعتی رشد کرده و بزرگ می‌شود کار دشواری است.

آنوریسم آئورت شکمی بزرگ شده در برخی از افراد می‌تواند نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  • وجود نبض در اطراف ناف
  • درد عمیق و مداوم در ناحیه شکم یا اطراف آن
  • احساس درد در ناحیه‌ی پشت و کمر

اگر هر کدام از علائم بالا را داشتید و یا احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه‌ی پشت یا شکمتان کردید، سریعاً از اورژانس کمک بگیرید.

مراجعه به پزشک

اگر هریک از علائم ونشانه‌های گفته‍شده را داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود برای افرادی است که فاقد علامت و نشانه خاصی هستند.

چون جنسیت مذکر و مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار از مهم‌ترین عوامل افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی هستند، مردانی که در حدود سنی ۶۵ تا ۷۵ قرار دارند و نیز از دخانیات استفاده می‌کنند، باید شریان آئورت خود را که از طریق سونوگرافی(امواج فراصوت) برای بررسی وجود یا عدم وجود این بیماری بررسی کنند. اگر شما مردی هستید ۶۵-۷۵ ساله که تا به حال از دخانیات استفاده نکرده‌اید، این پزشک شما است که براساس سوابق خانوادگی و ریسک فاکتو‌رها، تصمیم به تجویز و یا عدم تجویز عکس‌برداری سونوگرافی می‌گیرد. افرادی که سابقه‌ی خانوادگی این بیماری را دارند باید از سن ۶۰ سالگی تصویر‌برداری سونوگرافی را انجام دهند.
هنوز دلایل کافی مبنی بر اینکه آیا تصویر‌برداری سونوگرافی برای زنان ۶۵-۷۵ ساله ای که از دخانیات استفاده کرده‌اند و یا سابقه خانوادگی این بیماری دارند، مفید است یا خیر، وجود ندارد.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید