انتشار این مقاله


التهاب می‌تواند باعث سرطان شود

تحقیقات جدید نقش یک پروتئین مرتبط با مراحل اولیه التهاب را در توسعه سرطان تایید کرد.تحقیقات جدید منتشر شده در Science Advances نشان می‌دهند که پپتیدیل آرژنین دیمیناز۴ (PAD4) که در پیشرفت بیماری‌های التهابی مثل آرتریت درگیر است، نقش مهمی را در توسعه سرطان ایفا می‌کند. بر اساس این مطالعه PAD4 آنزیمی است که باعث […]

تحقیقات جدید نقش یک پروتئین مرتبط با مراحل اولیه التهاب را در توسعه سرطان تایید کرد.تحقیقات جدید منتشر شده در Science Advances نشان می‌دهند که پپتیدیل آرژنین دیمیناز۴ (PAD4) که در پیشرفت بیماری‌های التهابی مثل آرتریت درگیر است، نقش مهمی را در توسعه سرطان ایفا می‌کند.

بر اساس این مطالعه PAD4 آنزیمی است که باعث تبدیل کد ژنتیکی به محصولات کاربردی در بدن می‌شود.اگرچه وجود این پروتئین در برخی از سرطان‌ها اثبات شده‌است اما عملکرد آن در توسعه سرطان هنوز مشخص نیست. بنابراین محققان دانشگاه آکسفورد شروع به تحقیق در مورد مکانیسم عمل این پروتئین کردند.

Nick La Thangue استاد بخش سرطان دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای می‌گوید:

“هرچه درک ما از مکانیسم‌های زیربنایی التهاب افزایش میابد علاقه به آنزیم PAD به عنوان هدف درمان نیز بیشتر می‌شود. حضور PAD4 در سرطان به خوبی شناخته شده است اما نقش آن هنوز مشخص نیست. مانند کسی که به طور مداوم در صحنه‌های جرم دیده می‌شود اما قادر به اثبات جرم او نیستیم.”

محققان دریافتند تکثیر سلول‌های سرطانی در نتیجه تعامل PAD4 با پروتئین دیگری به نام E2F-1 است. E2F-1 بخشی از خانواده تنظیم کننده‌های سلولی است که در تکثیر سلولی بیان ژن را هماهنگ می‌کند. PAD4 آمینواسید آرژنین موجود در۱-E2Fرا به آمینواسید سیترولین تغییر می‌دهد. این تغییرات پروتئین دیگری به نام BRD4 را جذب می‌کند. E2F-1 در سرطان نیز نقش دارد. پژوهشگران پی برده‌اند که PAD4 و BRD4 می‌توانند عملکرد E2F-1 را از تکثیر سلولی به ترویج التهاب و برعکس تغییر دهند.

این اولین بار نیست که التهاب به توسعه سرطان ارتباط داده می‌شود. برای مثال طی یک بررسی مشخص شد که التهاب مزمن خطر ابتلا به سرطان پروستات را دو برابر می‌کند.

La Thangue مدعی است که التهاب نقش کلیدی را در برخی از سرطان‌ها بازی می‌کند. برای مثال مرحله ابتدایی سرطان روده، التهاب است.

پس از اثبات نقشPAD4 وBRD4در توسعه سرطان دانشمندان آزمایشی را در موش‌ها طراحی کردند تا به اثر سرکوب این دو پروتئین پی ببرند. آن‌ها دو درمان را در موش‌ها اجرا کردند که بیان ژن PAD4 و BRD4 را مهار می‌کرد. نتایج نشان داد که درمان باعث سرکوب بیان ژن سیتوکین – ماده‌ای که باعث حرکت سلول‌ها به طرف محل التهاب، عفونت، و آسیب دیدگی می‌شود – و کاهش علائم آرتریت می‌شود.در نتیجه سرکوب دو پروتئین PAD4 و BAD4 می‌تواند از نظر بالینی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر باشد.

محققان اطهار دارند که نتایج تحقیقشان یک ساز و کار رونویسی جدید را آشکار می‌سازد که اثر واسطه‌گری PAD4 را می‌تواند توضیح دهد. آن‌ها باور دارند که دانستن نقش PAD4 و BRD4 در تعویض عملکرد E2F-1 می‌تواند به یافتن درمان موثر برای سرطان کمک کند.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید