انتشار این مقاله


ارتباطات مغز همانند اثر انگشت منحصر به فرد است!

تحقیقات جدید نشان می دهد الگو های ارتباطی بین میلیارد ها نورون که در داخل مغز انسان وجود دارد، در هر شخص منحصر به فرد است. دانشمندان موفق شده‌اند با ابداع روشی جدید، این ارتباطات مغزی را با جزئیات بیشتر به تصویر بکشند و ۱۰۰ نفر را فقط با مشاهده همین الگو‌های ارتباطی مغزی به‌طور […]

تحقیقات جدید نشان می دهد الگو های ارتباطی بین میلیارد ها نورون که در داخل مغز انسان وجود دارد، در هر شخص منحصر به فرد است. دانشمندان موفق شده‌اند با ابداع روشی جدید، این ارتباطات مغزی را با جزئیات بیشتر به تصویر بکشند و ۱۰۰ نفر را فقط با مشاهده همین الگو‌های ارتباطی مغزی به‌طور دقیق شناسایی کنند.

این ایده که هر فرد دارای یک مجموعه منحصر به فرد از ارتباطات مغزی (connecthome) است، مطلب جدیدی نیست زیرا که هیچ دو نفری شخصیت و یا الگوی فکری یکسانی ندارند، پس وجود ارتباطات نورونی متمایز کاملا منطقی است.

با این حال، به دلیل پیچیدگی غیرقابل‌تصور مغز انسان، ایجاد یک نقشه از connecthome یک فرد فراتر از دسترس دانشمندان باقی مانده است. تا به حال، بهترین تلاش‌های ما باعث آشکار ساختن ارتباطات بین قسمت‌های مختلف مغز شده، بدون آن‌که ارتباطی بین نورون‌ها نشان دهد.

بنابراین یک تیم از دانشمندان تصمیم گرفتند با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری به نام diffusion MRI نقشه‌ای از ارتباطات مغزی در نواحی خاص مغز ۶۹۹ نفر تهیه‌کنند. این به این معنی است که به‌جای نگاه کردن به کل مغز آن ها بر روی بخش‌های کوچکی از ماده‌ی سفید تمرکز کردند و از ارتباطات نورونی هر فرد در این نواحی تصویر‌برداری کردند.

content-1479229690-neurons-connect

با وجود این‌که این الگو و connecthome واسته به ژنتیک هستند، دوقلو‌های همسان فقط در ٪۱۲ الگو های خود مشترک هستند. این نشان می‌دهد که بخش اعظمی از این الگو‌های ارتباطی توسط محیط و تجربه شکل می‌گیرند. در واقع، محققان دریافتند که connecthome محلی هر فرد به طور متوسط هر ۳ ماه یک‌بار، ٪۱۳ تغییر می‌کند. این بدین معنی است که اکثر تجربیات زندگی هر فرد در هر لحظه بر ارتباطات نورونی وی تاثیر می‌گذارند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید