انتشار این مقاله


مسن‌تر اما عاقلانه‌تر: چرا فعالیت‌های ریسک‌پذیر با افزایش سن کمتر می‌شوند؟

افراد پیر تمایل ندارند همانند نوجوانان و جوانان به کارهای خطرناک مشغول باشند.شاید شما به این، آگاهی یا تجربه آموخته شده بگویید.اما طبق یک تحقیق جدید، این میتواند در نتیجه مقدار کمتر جسم خاکستری در مغز باشد. محققان دانشگاه ییل و نیویورک دریافتند که افراد بزرگسالی که کمتر متمایل بودند ریسک کنند جسم خاکستری کمتری […]

افراد پیر تمایل ندارند همانند نوجوانان و جوانان به کارهای خطرناک مشغول باشند.شاید شما به این، آگاهی یا تجربه آموخته شده بگویید.اما طبق یک تحقیق جدید، این میتواند در نتیجه مقدار کمتر جسم خاکستری در مغز باشد.

محققان دانشگاه ییل و نیویورک دریافتند که افراد بزرگسالی که کمتر متمایل بودند ریسک کنند جسم خاکستری کمتری نیز در ناحیه ای از مغز بنام قشر آهیانه ای خلفی راست داشتند که این قسمت در تصمیماتی که خطر کردن دربرداشت، انجام وظیفه میکرد.

در این تحقیق، محققان از داوطلبان بین ۱۸ تا ۸۸ سال خواستند که یک بازی را که ریسک کردن در برداشت بازی کنند.افراد داوطلب اجازه داشتند میان یک سود تضمین شده، مثل ۵$ ذخیره کردن، یا یک سود نامعلوم، مانند بخت آزمایی برای گرفتن ۵$ تا ۱۲۰$ با شانسهای متفاوت بردن و باختن یکی را انتخاب کنند.

همانگونه که پژوهشگران انتظار داشتند، شرکت کنندگانی که سود تضمین شده را انتخاب کردند – که خطری ندارد – مسن تر از افردی بودند بخت آزمایی را انتخاب کردند.این یک ارتباط خیلی عالی نیست، اما نزدیک بود.یک نفر میتواند روی این، اسم آگاهی در سنین پیری بگذارد.

هنوز هم وقتی محققان اسکنهای مغزی این داوطلبان را که  از یک تکنیک MRI بنام مورفومتری بر پایه وکسل (VBM) بدست آمده بود بررسی میکنند، آنها میفهمند که سطوح پایین جسم خاکستری، حتی بیشتر از سن، بهترین دلیل برای نفرت از ریسک کردن آنها بود.

پژوهشگران میگویند این نتایج اظهار دارند تغییرات مغزی که در افراد سالمی که مسن تر میشوند اتفاق می افتد شاید به دلیل الگوهای تصمیمهای ما و اولویتهایی که قبلا داشتیم باشد.

ایفات لوی میگوید: ارتباط بین خطرپذیری کمتر، کاهش جسم خاکستری و بزرگ شدن از یک دیدگاه تکاملی نشات میگیرد.دربسیاری از مواقع، برای افراد بزرگسال این عاقلانه به نظر میرسد که کمتر از جوان ترها ریسک کنند، هر دو شاید بخاطر اینکه نتوانند از عهده عواقب آن برآیند، و زیرا شاید آنها زمان کافی برای زندگی و جبران ضرر را نداشته باشند.راه دیگری که میتوان به آن فکر کرد این است که، برای افراد بزرگسال، شاید کافی باشد که مقداری غذا، پول و … داشته باشند تا آنها را سر پا نگهدارد، بنابراین آنها نیازی به ریسک کردن ندارند.جوانترها باید از فرزندان مراقبت کنند و گزینه ‘ مطمئن’ شاید برای بدست آوردن همه چیزهایی که میخواهند کافی نباشد.

لوی گفت که دوست دارد تحقیقات مغزی را به نوجوانان گسترش دهد.در یک تحقیق گذشته، لوی و همکارانش نشان دادند که نوجوانان یک حد تحمل برای ابهام بودن دارند، که میتواند حضور آنها را در کارهای خطرناک وقتی خطر نامعلوم است افزایش دهد.

مایکل گراب میگوید: تیم تحقیق اسکن مغزهای نوجونان را شروع کرده است، و هنوز معلوم نیست چگونه سطوح جسمهای خاکستری بر روی ریسک کردن اثر میگذارد.

طبق گفته لوی تصویر پیچیده است و عواملی مانند فشار همسالان و عدم تکامل کامل مغز مسئله را تشدید میکند.و یا برای نوجوانان، شاید جسم خاکستری پاسخ باشد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید