انتشار این مقاله


آیا می‌توان از ویتامین‌‌ها برای رشد مو استفاده کرد؟

مطالب زیادی درباره‌ی فوائد ویتامین D و B به منظور رشد موها نوشته شده است. ما سعی کرده‌ایم ادعاهای موجود را ارزیابی کنیم؛ پس برای اطلاعات تکمیلی با ما همراه باشید.

متخصصان سلامت روی این موضوع که مصرف رژیم غذایی متعادل که حاوی ۱۳ ویتامین ضروری باشد می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک نماید، موافقت دارند. ویتامین‌های ضروری شامل A، D، E، K، C و گروه کمپلکس B می‌باشد: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک‌اسید، بیوتیک، ویتامین B-6 و B-12 و همچنین فولات.

مطالب زیادی درباره‌ی فوائد ویتامین D و B به منظور رشد موها نوشته شده است. ما سعی کرده‌ایم ادعاهای موجود را ارزیابی کنیم؛ پس برای اطلاعات تکمیلی با ما همراه باشید.

ویتامین D و رشد مو

این ویتامین سلامت استخوان و پوست را حفظ می‌کند و طی سال‌های اخیر با رشد مو نیز مرتبط شناخته شده است. در سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ای که در ژورنال  Stem Cells Translational Medicine منتشر شد، پیشنهاد می‌کرد که این ویتامین می‌تواند فولیکول‌های جدید (منافذ کوچکی که موی جدید می‎‌تواند از آن جا رشد کند) به وجود بیاورد.

بر اساس مطالعات هاروارد، ویتامین D همراه با دیگر مواد شیمیایی که به تازگی کشف شده‌اند، شاید به بیدار شدن فولیکول‌هایی که ساکن گشته‌اند، نیز کمک کنند. طاسی با ساکن شدن همیشگی این فولیکول‌ها اتفاق می‌افتد ولی حتی با فولیکول‌های بیدار شده نیز، مو به طور دائم تولید نمی‌شود.

محصولاتی درمانی نظیر Rogaine و Propetia می‌تواند به ریزش موهای آینده کمک کند و دریافت ویتامین D کافی در روز به این فرآیند کمک خواهد کرد ولی هنوز شواهد کافی برای اثربخشی این ویتامین در برگرداندن موهای از دست رفته وجود ندارد.

مراجع ذی‌صلاح مصرف روزانه‌ی ۱۵ میلی‌گرم از ویتامین D را پیشنهاد می‌کنند. این مقدار برای همه در دسترس نیست و آمار نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد از جمعیت جهان از لحاظ داشتن این ویتامین نقص دارند.

راه‌های طبیعی برای دریافت ویتامین D بیشتر شامل خوردن ماهی (سالمون و شمشیرماهی) قارچ‌، حبوبات و نوشیدن آب پرتغال و شیر کم‌چرب غنی‌شده می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نیز باید به این لیست اضافه کرد که یکی از راه‌های طبیعی در بدن برای ساخت ویتامین D از کلسترول است.

در استفاده از مکمل‌ها باید مراقبت بیشتری کرد. ویتامین D محلول در چربیست و می‌تواند در بافت چربی تا سطوح خطرناک در اثر مصرف بیش از حد ساخته شود. هنگام گوارش، ویتامین D بالا می‌تواند موجب جذب کلسیم زیادی به خون گردد که خود این امر به خستگی یا مشکلات کلیوی می‌انجامد. این نکته را نیز نباید از یاد برد که مکمل ویتامین D را باید همراه با وعده‌ی غذایی که چربی دارد مصرف نمود تا شرایط جذب آن مهیا شود.

ویتامین B و رشد مو

بر اساس چیزی که مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرده است، ویتامین‌های کمپلکس B برای تنظیم متابولیسم و حفظ ثبات سیستم عصبی مرکزی مهم هستند ولی نمی‌توان نقش ضروری آن‌ها را در داشتن پوست و مویی سالم نادیده گرفت. برخی از متخصصان تغذیه ادعا دارند که ویتامین‌های B محبوبِ بیشتر، مثل B-12 (کوبالامین)، بیوتین و نیاسین به تقویت مو و درمان عارضه‌های آن کمک می‌کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که اولین منبع شما برای ویتامین‌ها، غذاهایی هستند که می‌خورید. دانه‌های غلات، گل‌کلم، هویج، سبزیجات با برگ‌های تیره، جگر گاو، مرغ و خروس، تخم‌مرغ، دانه‌های سویا و آووکادو از جمله‌ی این غذاها هستند.

ویتامین B-12 در غذاهایی با منشأ حیوانی مثل گوشت و لبنیات یافت می‌شوند. اگر نسبت به وجود نقص در خودتان تردید دارید (که اغلب افراد بزرگسال و گیاهخواران با آن روبه‌رو می‌شوند) می‌توانید از مکمل هم استفاده کنید. میزان مصرف یک فرد بزرگسال ۲.۴ میلی‌گرم در روز می‌باشد. این ویتامین به نسبت بی‌خطر است؛ چون محلول در آب می‌باشد.

چیزهای زیادی توسط متخصصان زیبایی در رابطه با فوائد بیوتین برای مو نوشته شده است؛ با این حال شواهد ارائه شده بسیار ضعیف هستند. بیوتین شاید مشکلاتی در رابطه با پوست ایجاد نماید و موجب آزاد شدن انسولین در اثر مصرف بیش از حد گردد. مقدار مصرف پیشنهادی ۳۰ میکرگرم است. نقص این پروتئین در یک فرد بزرگسال بسیار نادر می‌باشد. همین موضوع برای نیاسین نیز صادق است. با این حال سطوح بالای آن می‌تواند بسیار سمی باشد. ۱۶-۱۷ میلی‌گرم برای یک فرد بزرگسال خوب است.

دیگر راه‌ها برای کمک به مو

 درباره‌ی ویتامین‌هایی که شاید برای سلامت مو مهم باشند صحبت کردیم ولی تغییرات سبک زندگی به همین اندازه می‌توانند یاریگر باشد:

  •  کاهش مصرف ژل‌ها، حالت‌دهنده‌ها و شانه کردن موهای خیس
  • کاهش استرس با حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روز
  • نوشیدن آب کافی، ۶-۸ لیوان در روز
کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید