انتشار این مقاله


واکسن ابولا با تاثیر صد درصدی کشف شد

محققان توانستند برای بیماری ابولا واکسنی تهیه کنند که بر اساس آزمون‌های میدانی بر روی هزاران نفر از آفریقای غربی، در مقابل یک سویه‌ی‌ خاص و خطرناک این بیماری اثر حفاظتی ۱۰۰ درصد دارد. با اینکه واکسن به موقع تولید نشد تا جلوی شیوع ناگهانی بیماری در سال ۲۰۱۴ را که از گینه شروع شد […]

محققان توانستند برای بیماری ابولا واکسنی تهیه کنند که بر اساس آزمون‌های میدانی بر روی هزاران نفر از آفریقای غربی، در مقابل یک سویه‌ی‌ خاص و خطرناک این بیماری اثر حفاظتی ۱۰۰ درصد دارد.

با اینکه واکسن به موقع تولید نشد تا جلوی شیوع ناگهانی بیماری در سال ۲۰۱۴ را که از گینه شروع شد بگیرد، می‌تواند برای جلوگیری از اپیدمی در آینده ضروری باشد – و متخصصان سلامت عمومی ۳۰۰۰۰۰ دوز از دارو را برای شرایط اورژانسی بعدی ذخیره کرده‌اند.

این واکسن که به نام VSV-EBOV شناخته شده، از ظهور ابولا در تمام افرادی که طی تحقیقات میدانی واکسن را دریافت کرده‌ بودند جلوگیری کرد.

ماری-پاول کینی، محقق ارشد از سازمان بهداشت جهانی، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اظهار داشت:

“زمانی که شیوع ناگهانی بعدی اتفاق بیافتد، ما بدون دفاع نخواهیم بود.”

موارد جدیدی از ابولا هنوز هم گاه به گاه در گینه گزارش می‌شود، جایی که محققان تکنیکی به اسم “واکسیناسیون حلقه‌ای” را آزمایش کرده‌اند. یعنی بلافاصله بعد از اینکه کسی بیمار می‌شود، تمام افرادی که در ارتباط نزدیکی با او بوده‌اند واکسینه می‌شوند.

این مطالعه نشان داد که بعد از ده روز هیچ یک از ۵۸۳۷ نفری که واکسینه شده بودند بیمار نشدند. در مقابل ۲۳ مورد جدید بیمار ابولا در میان چند هزار نفری که واکسینه نشده بودند، گزارش شد.

این نتیجه بسیار امیدوار کننده است، اما ما هنوز به طور کامل از سر ابولا خلاص نشده‌ایم: اگرچه rVSV-EBOV در برابر ویروس ابولای Zaire، زیر گروهی از ابولا که مسئول بسیاری از عفونت‌های انسانی است، موثر است، در برابر چهار زیر گروه دیگر موثر نیست.

همچنین محققان گزارش کرده‌اند، این دارو به برخی عوارض جانبی ناخواسته منجر می‌شود، از جمله درد مفاصل و سر درد. اگرچه  ممکن است این عوارض زمانی که در وسط شیوع ناگهانی و زیاد آن هستیم چندان مهم به نظر نیایند، اما در مواقع عادی باعث خواهند شد عموم جمعیت از واکسینه شدن سر باز زنند.

این واکسن از ویروس تاول دهان (که به دام آسیب می‌رساند ولی انسان‌ها را بیمار نمی‌کند) و پروتئین سطح ویروس ابولا که بدن انسان را تحریک به تولید آنتی‌بادی می‌کند، ساخته شده است.

در حال حاضر مطالعات بیشتری در جریان است تا اثرات واکسن روی بچه‌ها و افراد آسیب پذیر (مانند کسانی که HIV دارند) را بررسی کنند. حامیان واکسن امیدوارند تا پایان سال ۲۰۱۷ مجوز برای واکسن ارائه شود.

بیایید امیدوار باشیم که این واکسن و امثال آن برای شیوع گسترده‌ی بعدی بیماری آماده باشند.

کیتا ساکوبا، مدیر آژانس سازمان ملی بهداشت گینه، در مورد بیماری ابولا اظهار داشت:

“ابولا میراث ویرانگری در کشور ما به جا گذاشت.

ما مفتخریم که توانستیم در توسعه‌ی واکسنی مشارکت داشته باشیم که از وقوع این بیماری در سایر ملل جلوگیری خواهد کرد.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید