انتشار این مقاله


واکسن آنفولانزا در بزرگسالان به اندازه‌ی کودکان مؤثر نیست

تحقیقات اخیر دانشمندان می‌گوید که واکسن‌های آنفولانزا در بزرگ‌سالان به انداره کودکان کارآمد نیستند

تحقیقات اخیر دانشمندان می‌گوید که واکسن‌های آنفولانزا در بزرگ‌سالان به انداره کودکان کارآمد نیستند

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت عمومی انگلستان، واکسیناسیون زمستان گذشته خطر ابتلا به آنفولانزا را در کودکان ۶۶ درصد کاهش داده است که نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. این بهترین نتیجه به دست آمده از سال ۲۰۱۳ است که در آن سال کودکان برای نخستین بار واکسن آنفولانزا را دریافت کردند.
در بزرگ‌سالان ۱۸الی ۶۴سال، واکسیناسیون ریسک بیماری را تا ۴۰ درصد  کاهش داد. بریتانیا در نظر دارد که واکسیناسیون را برای تمام کودکان ۲ تا ۱۱ سال انجام دهدکه این کار مزایای بسیاری دارد چرا که کودکان بیش از دیگران موجب انتشار آنفولانزا می‌شوند.
ولی به هرحال، واکسن بر روی بزرگ‌سالان بالای شصت و پنج سال تأثیر نداشت زیرا نتوانست در برابر گونه H3 که زمستان گذشته شیوع پیدا کرده بود، مؤثر عمل کند؛ با گذشت سن، سیستم ایمنی افراد ضعیف‌تر شده و به خوبی بدن افراد جوان به واکسن واکنش نشان نمی‌دهد.


مقاله مرتبط: نقش ژن‌ها در پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا


بهترین دفاع

این موضوع مهم است که واکسیناسیون افراد مسن ادامه یابد. دکتر جنی هریس (Jenny Harris) می‌گوید:

واکسن‌ها تنها راه دفاعی ما در برابر این بیماری هستند و نه تنها از خود افراد واکسینه شده بلکه از افراد مرتبط با آنان نیز محافظت می‌کنند.

پروفسور جان مک کالی (John McCauley) مدیر پژوهش می‌گوید:

یافته‌های مرتبط با افراد مسن ناامید کننده بودند؛ اگر این گونه ادامه پیدا کند، این سؤال پیش می‌آید که آیا واکسن‌های موجود بهترین هستند یانه؟ تأثیر واکسن بر روی حدود دو سوم از کودکان برای یک دوز از آن تقریباً خوب به نظر می‌رسد.

کودکان منتشرکنده اصلی ویروس هستند بنابراین با محافظت از آنان، می‌توان احتمال ابتلای افرادی را که در معرض خطر بالا هستند، کم کرد.

واکسن‌های جدید

هرساله سازمان جهانی بهداشت سه گونه از ویروس را که احتمال شیوع آن‌ها بالاست، مورد بررسی قرار می‌دهد؛ هر واکسن آنفولانزا به طور معمول از هر صد نمونه روی پنجاه تای آن پاسخ‌گو خواهد بود.
به نظر می‌رسد این راه‌های جدید شامل واکسن‌های با دوز بالا و واکسن‌های کمکی باشند که پاسخ ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و به احتمال بالا زمستان سال بعد در دسترس باشند.


مقاله مرتبط: چگونه واکسن آنفولانزا می‌تواند از حملات قلبی جلوگیری کند؟


 

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید