انتشار این مقاله


ترمیم مغز بعد از سکته مغزی خاموش

سکته مغزی در ماده سفید یک نوع سکته مغزی ایسکمیک است ، که در آن یک رگ خونی که مسئول حمل اکسیژن به مغز است، مسدود شده است. بر خلاف انسداد عروق بزرگ و یا حملات زود گذر ایسکمیک، سکته مغزی در ماده سفید، در عروق خونی کوچک در اعماق مغز رخ می دهد و […]

سکته مغزی در ماده سفید یک نوع سکته مغزی ایسکمیک است ، که در آن یک رگ خونی که مسئول حمل اکسیژن به مغز است، مسدود شده است.

بر خلاف انسداد عروق بزرگ و یا حملات زود گذر ایسکمیک، سکته مغزی در ماده سفید، در عروق خونی کوچک در اعماق مغز رخ می دهد و به طور معمول عارضه خاصی ندارد اما تجمع ان‌ها در طول زمان، به علت آسیب وارده به نواحی از مغز که در حافظه، برنامه ریزی، پیاده روی، حل مشکل و… نقش دارند؛ باعث سرعت بخشیدن به الزایمر می‌شود.

دکتر توماس کارمایکل، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مغز و اعصاب در دیویدگفن دانشکده پزشکی در UCLA می‌گوید:

“با وجود ویرانگر بودن سکته مغزی ماده سفید، درک کمی از چگونگی پاسخ مغز و بهبود احتمالی وجود دارد، مطالعه مکانیسم‌ها و محدودیت‌های ترمیم مغز در این نوع سکته‌ها، ما را قادر به شناسایی درمان‌های جدید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و افزایش ترمیم خواهد‌ساخت.”

تیم کارمایکل در یک مطالعه پنج ساله، درباره‌ی سکته مغزی ماده سفید در حیوانات متوجه شد که مغز با ارسال سلول‌های جایگزین به محل اغاز می‌شود اما پس از آن روند ترمیم متوقف می‌شود. محققان یک لیست کوتاه از مولکول‌هایی که طبق تحقیقات قبلی ممکن است مسئول این توقف باشند، تهیه کردند. در این لیست به احتمال زیاد یک گیرنده مولکولی، مقصر به تاخیر انداختن ترمیم بود. زمانی که آن‌ها این گیرنده را مسدود کردند، عوارض سکته مغزی درحیوانات شروع به ترمیم  کرد.

کارمایکل گفت: “سکته مغزی ماده سفید یک هدف مهم بالینی برای توسعه درمان های جدید است.”

سالانه در ایالات متحده، حدود ۷۹۵،۰۰۰ نفر سکته می‌کنند که نزدیک به ۱۳۰،۰۰۰ مرگ و میر را به دنبال دارد. از ضرب تعداد این سکته‌ها در ۶ ؛تخمینی از تعداد از سکته‌های مغزی خاموش بدست می‌اید که علائمی که منجر به بستری شدن در بیمارستان شوند را تولید نمی کنند. بسیاری از این سکته‌ها مغزی سکته مغزی خاموش ماده سفید هستند.

این مقاله در نسخه الکترونیکی مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید