انتشار این مقاله


با نشانه‌های سوء استفاده‌ی جنسی در کودکان آشنا شويد

سالانه میلیون‌ها کودک مورد سوء استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند؛ درحقیقت بنابر آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، ۱۰درصد از مردان و ۲۵درصد از زنان بزرگسال مورد سوءاستفاده قرارگرفتن را در زمان کودکی را به‌یاد می‌آورند. بیشتر سوء استفاده‌ی جنسی در کودکان ۸ تا ۱۲ سال رخ می‌دهد اما درسنین پایین‌تر هم دیده می‌شود. این کودکان اغلب برای […]

سالانه میلیون‌ها کودک مورد سوء استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند؛ درحقیقت بنابر آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، ۱۰درصد از مردان و ۲۵درصد از زنان بزرگسال مورد سوءاستفاده قرارگرفتن را در زمان کودکی را به‌یاد می‌آورند.
بیشتر سوء استفاده‌ی جنسی در کودکان ۸ تا ۱۲ سال رخ می‌دهد اما درسنین پایین‌تر هم دیده می‌شود. این کودکان اغلب برای بازگو نکردن موردتهدید قرار نمی‌گیرند و تغییراتی در رفتارهای آنان بروز پیدا می‌کند که در ادامه ذکر خواهد شد:

تغییرات شخصیتی

کودکی که مورد سوء استفاده قرارگرفته است ممکن است ناگهان تغییراتی در کاراکترش را نشان دهد برای مثال، کودک ممکن است عصبی، مضطرب یا افسرده شود، کودکانی که پیش از این اتفاق اعتماد به‌نفس فراوانی داشتند، ممکن است بدون زمینه‌ی قبلی دیگری، گوشه‌گیر شوند. قربانیان این حادثه درهرسنی، ممکن است دربرقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند.

تغییر رفتار

کودکی که مورد سوء استفاده قرار گرفته است، با احتمال زیادی دچار دسته‌ای از تغییرات رفتاری خواهد شد. در سنین پایین‌تر، بروز رفتارهایی نامتناسب با سن کودک بسیار شایع است. برای مثال، کودک ممکن است انگشت شست خود را بمکد یا کنترل ادرار خود را از دست بدهد و مبتلا به شب ادراری شود. تغییرات الگوی خواب نیز شایع است؛ کودک در به خواب رفتن دچار مشکل خواهد شد یا کابوس‌های شبانه‌ی مرتب خواهد دید.

بروز رفتارهای جنسی

طبق بررسی‌های آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، کودک ممکن است پس از تحت سوء استفاده قرار گرفتن، برخی رفتارهای جنسی را بروز دهد؛ برای مثال اسباب‌بازی های خود به شکل نامتعارفی مورد استفاده قرار دهد یا نقاشی‌هایی از اعمال جنسی بکشد. خودارضایی یا تلاش برای تشویق هم‌سالان یا خواهر و برادر کوچک‌تر به شرکت در اعمال جنسی نیز ممکن است مشاهده شود.

ترس

کودکی که مورد سوء استفاده قرار گرفته است، ممکن است بدون پیشینه‌ی قبلی، از برخی افراد یا شرایط به علت تشابه با شرایط سوء استفاده، به شدت وحشت کند یا از درآوردن لباس‌های خود حتی در حضور والدین خودداری کند. هم‌چنین ترس از معاینه شدن توسط دکتر و ترس از استفاده از سرویس بهداشتی نیز ممکن است مشاهده شوند.

نشانه‌های فیزیکی

نشانه‌های فیزیکی به سختی قابل تشخیص‌اند با این‌حال برخی نشانه‌ها از قبیل درد، کبودی، سوزش یا خارش ناحیه‌ی تناسلی، عفونت ادراری، سوزش و درد درحین خروج ادرار یا مدفوع یا وجود کبودی غیرطبیعی در این نواحی می‌توانند نشانه‌ای برای سوء استفاده‌ی جنسی کودکان باشند. احساس درد در ناحیه‌ی سر و شکم نیز می‌تواند بروز پیدا کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید