انتشار این مقاله


کاهش درد: زنجبیل یا دارو؟

در تحقیق جدید که در “مجله درد” منتشر شده است، اعلام شده است که زنجبیل یک ماده ضدالتهاب طبیعی است که می‌تواند کمک بکند به کاهش درد و التهاب. هر دو حالت خام و حرارت دیده‌ی زنجبیل در طی این آزمایش استفاده شدند و میزان برابری تاثیر داشتند. دانشمندان همچنین به طور مخصوص بر روی […]

در تحقیق جدید که در “مجله درد” منتشر شده است، اعلام شده است که زنجبیل یک ماده ضدالتهاب طبیعی است که می‌تواند کمک بکند به کاهش درد و التهاب. هر دو حالت خام و حرارت دیده‌ی زنجبیل در طی این آزمایش استفاده شدند و میزان برابری تاثیر داشتند. دانشمندان همچنین به طور مخصوص بر روی تاثیر زنجبیل بر روی درد عضلانی و مفصلی نیز مطالعاتی را انجام دادند.

زنجبیل برای هزاران سال است که در درمان‌های دارویی مانند طب آیورودا به منظور ضد التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.(طب آیورودا همان طب سنتی هند است.) دکتر Krishna C. Srivastava -محقق شناخته شده‌ی جهانی در زمینه تاثیرات درمانی ادویه‌ها- در دانشگاه Odense دانمارک، نیز تحقیقات زیادی را در زمینه تاثیر ضد دردی زنجبیل انجام داده است. در یکی از این تحقیقات، دکتر Srivastava به مبتلایان به آرتریت، مقدار کمی زنجبیل به صورت روزانه برای مدت ۳ ماه می‌داد. اکثریت این افراد بهبود قابل ملاحظه‌ای را نشان دادند در زمینه های درد، التهاب و تورم و سفتی مفاصل در هنگام صبح؛ آن هم با خوردن روزانه مقدار کمی زنجبیل.

دکتر Srivastava همچنین دریافت که زنجبیل تاثیر بهتری نسبت به داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب(NSAIDs) مانند Tylenol یا Advil دارد؛ چرا که NSAIDs تنها در یک رده عملکرد دارند مانند جلوگیری از تشکیل ترکیبات التهاب‌زا. در حالی که زنجبیل علاوه بر جلوگیری از ترکیبات اتهاب‌زایی مانند پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها می توانند تاثیر آنتی‌اکسیدانی نیز داشته باشد که موجب کاهش التهاب و اسیدیته‌ی مایع مفصلی می‌شود.

می‌توان از زنجبیل به صورت روزانه برای کاهش التهاب ودرد‌های مفصلی و عضلانی استفاده کرد. میزان استفاده‌ای که دکتر Srivastava بیان داشته‌اند به مقدار ۵ گرم زنجبیل تازه و یا یک قاشق غذا خوری از زنجبیل خشک؛ به صورت تقسیم شده در طول روز.(نه به صورت یکجا) زنجبیل تازه یا خشک را می توان به چیپس‌ها،ادویه‌ها و سوپ‌ها اضافه کرد و یا با آن چای درست کرد. یک یا دو تکه زنجبیل تازه در حدود ۸ سانتی‌متری را به یک پیمانه آب اضافه کرده و آن را بجوشانید به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه. سپس از یک الی سه قطره استویا برای شیرین کردن هر فنجان استفاده بکنید. روزانه سه فنجان از این چای بنوشید برای کاهش درد عضلانی و مفصلی.

مطالب فوق صرفا برای اهداف آموزشی بوده است. همیشه قبل از استفاده ادویه‌ها به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید، بخصوص زمانی که در حال درمان دارویی هستید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید