انتشار این مقاله


RFA؛ روشی جدید برای تسکین درد

RFA یا Radiofrequency Ablation پروسه‌ای جدید است که برای کاهش درد از آن می‌توان استفاده کرد. در این روش، از موج رادیویی برای گرم کردن ناحیه‌ای از بافت عصبی به‌کار می‌رود تا سیگنال‌هایی که برای ارسال درد مخابره می‌شوند، کاهش یابد. چه شرایطی می‌توانند توسط RFA درمان شوند؟ RFA می‌تواند برای بیماران مبتلا به درد […]

RFA یا Radiofrequency Ablation پروسه‌ای جدید است که برای کاهش درد از آن می‌توان استفاده کرد.

در این روش، از موج رادیویی برای گرم کردن ناحیه‌ای از بافت عصبی به‌کار می‌رود تا سیگنال‌هایی که برای ارسال درد مخابره می‌شوند، کاهش یابد.

چه شرایطی می‌توانند توسط RFA درمان شوند؟

RFA می‌تواند برای بیماران مبتلا به درد مزمن ناحیه‌ی پشت بدن یا گردن و دردهای ناشی از تحلیل بافت مفصل مانند آرتریت مفید باشد.

اثرات RFA چه مدت به طول می‌انجامد؟

درجات تسکین درد این روش متفاوت است و به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد. این خاصیت می‌تواند از ۶ ماه تا ۱۲ ماه باقی بماند. در برخی موارد نیز، RFA سال‌ها باعث ساکن ماندن درد می‌شود.

آیا RFA بدون خطر است؟

RFA تاکنون به عنوان روشی کاملا بدون خطر برای درمان برخی دردها شناخته شده‌است؛ با این‌حال در برخی بیماران، ریسک اندکی برای خونریزی و ابتلا به عفونت وجود دارد. پیش از انجام دادن RFA، با مشورت با پزشک خود، از تمام ریسک‌ها مطلع شوید.

عوارض جانبی RFA کدامند؟

مهم‌ترین عارضه‌ی جانبی این روش، احساس ناراحتی به علت بروز تورم و کبودی در ناحیه‌ی موردنظر است که معمولا پس از مدت اندکی برطرف می‌شود.

چه‌کسانی نمی‌توانند از RFA استفاده کنند؟

همانند سایر پروسه‌های پزشکی، RFA برای برخی افراد قابل استفاده نیست؛ برای مثال؛ بیماران مبتلا به عفونت‌های فعال و بیمارانی که مشکلات خونریزی دارند بهتر است از RFA استفاده نکنند.

چه‌مدت طول می‌کشد تا فرد فعالیت‌های نرمال خود را آغاز کند؟

تا زمان بهبود کامل باید برخی نکات را رعابت کنید از جمله:

  • تا مدت حداقل ۲۴ ساعت از رانندگی و سایر فعالیت‌های ماشینی دوری کنید
  • با تایید پزشک، می‌توانید رژیم غذایی نرمال خود را ادامه دهید.
  • در فعالیت‌هایی که انرژی فراوانی می‌طلبند شرکت نکنید
  • بهتر است تا ۲ روز پس از پروسه، از حمام کردن خودداری کنید.
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید