انتشار این مقاله


افزایش سن با تغییر شخصیت همراه است

با افزایش سن ۳ تغییر اساسی در شخصیت افراد ایجاد می‌شود. این یافته‌ها ممکن است موجب شگفتی افرادی شود که گمان می‌کنند انسان‌ها قابل‌تغییر نیستند. زیرا انسان‌ها تغییر می‌کنند، حتی اگر خیلی کم. ۳ تغییر اساسی که با افزایش سن در شخصیت افراد ایجاد می‌شوند، به شرح زیر است: رفتار‌های افراد مسن، بیشتر از وجدان […]

با افزایش سن ۳ تغییر اساسی در شخصیت افراد ایجاد می‌شود.

این یافته‌ها ممکن است موجب شگفتی افرادی شود که گمان می‌کنند انسان‌ها قابل‌تغییر نیستند. زیرا انسان‌ها تغییر می‌کنند، حتی اگر خیلی کم.

۳ تغییر اساسی که با افزایش سن در شخصیت افراد ایجاد می‌شوند، به شرح زیر است:

  • رفتار‌های افراد مسن، بیشتر از وجدان آن‌ها پیروی می‌کند
  • افراد مسن با دیگران راحت‌تر کنار می‌آیند و راحت‌تر می‌توان با آن‌ها به توافق رسید
  • این افراد خوش‌اخلاق‌تر هستند و کمتر عصبی می‌شوند

در این بررسی، اسکن‌های مغزی ۵۰۰ داوطلب مورد تحلیل قرار گرفت.

محققان مشاهده کردند که تغییرات معمول و رایجی که با افزایش سن در مغز پدید می‌آیند، با تغییرات شخصیتی افراد در ارتباط هستند.

دکتر Roberto Riccelli، مؤلف ارشد این تحقیق، می‌گوید:

«نتایج بررسی‌های ما همگام با این نظریه است که شخصیت انسان‌ها، تا حدودی، به میزان بلوغ مغزشان مرتبط است، بلوغی که به میزان زیادی تحت کنترل فاکتور‌های ارثی است.»

این تغییرات شخصیتی، پیرو نوعی عامل ژنتیکی هستند، پروفسور Nicola Toschi، یکی از مؤلفان این تحقیق، در توضیح این مطلب می‌گوید:

«در مورد این حقیقت که افکار ما همواره در واکنش به محیط و تجربیات ما در حال تغییر هستند، هیچ جای شکی نیست. ولی بررسی‌ها ثابت می‌کنند که تفاوت‌هایی که در ساختار مغز افراد مشاهده می‌شوند، با تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی آن‌ها پیوستگی دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد، عوامل وراثتی در این تفاوت‌ها سهیم هستند.

با دانستن این مطلب مشخص می‌شود که چرا می‌توان تفاوت‌های شخصیتی افراد را از سنین پایین، حتی دوران نوزادی، تشخیص داد.»

دکتر Luca Passamonti، یکی از محققان دخیل در این مطالعه، می‌گوید:

«توانایی برقراری ارتباط بین ساختار مغز و ویژگی‌های رفتاری در افراد سالم، قدم مهمی در مسیر افزایش درک ما از نحوه کارکرد مغز است و می‌توان با مقایسه مغز افراد سالم با افراد مبتلا به بیماری‌های روانی از جنبه ریخت‌شناسی، به ریشه این بیماری‌ها پی برد.»

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید