انتشار این مقاله


استفاده از میکروب‌ها برای مبارزه با بیماری‌ها

هنگامی که پروژۀ میکروبیوم انسان(Human Microbiome Project) در سال ۲۰۰۷ شروع شد، هیچ کسی مطمئن نبود که چه چیزی پیدا خواهیم کرد. در نهایت ما دریافتیم که باکتری‌ها کل بدن ما را فراگرفته‌اند ولی در مورد اینکه آن‌ها کجاها قرار دارند مطمئن نیستیم و چه عملی را می‌توانند برای ما انجام دهند. اگر تنها یک […]

هنگامی که پروژۀ میکروبیوم انسان(Human Microbiome Project) در سال ۲۰۰۷ شروع شد، هیچ کسی مطمئن نبود که چه چیزی پیدا خواهیم کرد. در نهایت ما دریافتیم که باکتری‌ها کل بدن ما را فراگرفته‌اند ولی در مورد اینکه آن‌ها کجاها قرار دارند مطمئن نیستیم و چه عملی را می‌توانند برای ما انجام دهند.

اگر تنها یک مطلب را بتوانیم از  فاز اول HMP یاد بگیریم این است که حذف کردن میکروب‌ها کمکی به مبارزه با بیماری‌ها و التهاب‌ها نمی‌کند. با اینکه تلویزیون حرف‌های بدی در مورد E.coli در همه زمینه‌ها می‌زند و می‌گوید که MRSA همانند یک موش کثیف است که باید دور انداخته شود، اما حقیقت این است که میکروب‌ها برای ما اثرات مثبت زیادی دارند.

بعضی از شواهد این واقعیت زیر بینی‌مان، بر روی مژه‌هایمان و همین‌طور در روده‌ها و پوستمان قرار دارد و همین‌طور هر جای دیگری که فکرش را بتوانیم بکنیم. حدود ۱۰۰۰۰ گونه میکروارگانیسم بر رو یا داخل بدن ما وجود دارند،  و اگراین مطلب شما را متاثر نکند، اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم؛ به ازای هر سلول انسان حدود ۱۰ سلول باکتریایی یا میکروب در بدن انسان وجود دارد و از انسان سواری می‌گیرد!

مطمئنا بعضی از میکروب‌ها خبر بدی هستند. برای مثال می‌توان دوست بدذاتمان Clostridium difficile(کلستریدیوم دیفیسیل) را مثال بزنیم که باکتری‌ای است که می‌تواند التهاب کولون ایجاد کند و در نهایت منجر به اسهال ناتوان‌کننده، حالت تهوع، تب و درد شکم شود. اما نکته مهم اینجاست که اگر برای درمان این باکتری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنیم، این دارو الزاما باکتری مورد نظر ما را از بین نمی‌برد و در واقع باکتری‌ها مفید را از بین می‌برند و در نتیجه محیط را برای رشد C.diff باز کرده‌ایم که منجر به رشد بهتر باکتری بد شده و در نتیجه وضعیت ما بدتر می‌شود.

پیوند مدفوع (و اخیرا قرص‌های مدفوع)

این روش کلاسیک است که از میکروب‌های خوب بر علیه میکروب‌های بد استفاده کنیم. وارد کردن باکتری‌های سالم به داخل روده‌ی فرد، کاهش شدید کلنی‌های C.diff را نشان داده است. تخمین زده شده است که حدود ۹۰ درصد از C.diffها با پیوند مدفوع یا مکمل‌ها از بین می‌روند. (اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که کولون‌سکوپی یا تیوب نازال خیلی شیوه‌ی جذابی نیست و امیدواریم که  قرص‌های فریز شدۀ مدفوع بتوانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. (منبع:Oaklander) در روش جدید شما می‌توانید به سادگی با خوردن این میکروب‌های خوب بیماری خود را درمان کنید و نیازی به  روش قدیمی نیست. البته بهتر است این قرص‌ها از چیزی غیر از مدفوع ساخته شود!

بنابراین ما قطعا از میکروب‌ها برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کنیم و احتمالا این استفاده در آینده بیشتر خواهد شد چرا که تحقیقات جدید بر روی تاثیرات این میکروب‌ها در حال انجام است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید