انتشار این مقاله


روش درمان میگرن در کودکان

میگرن اغلب سبب ناتوانی و تداخل در فعالیت‌های روزانه می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک نوع درمان رادیولوژی مداخله‌ای که عموما برای درمان میگرن بزرگسالان استفاده می‌شود، می‌تواند برای درمان میگرن در کودکان نیز موثر باشد. سردرد یکی از رایج‌ترین درد‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی است. تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال جهان گزارش […]

میگرن اغلب سبب ناتوانی و تداخل در فعالیت‌های روزانه می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک نوع درمان رادیولوژی مداخله‌ای که عموما برای درمان میگرن بزرگسالان استفاده می‌شود، می‌تواند برای درمان میگرن در کودکان نیز موثر باشد.

سردرد یکی از رایج‌ترین درد‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی است. تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال جهان گزارش کرده‌اند که حداقل یک بار در سال گذشته دچار سردرد شده‌اند. در حال حاضر، در ایالات متحده تخمین زده‌اند که تقریبا ۱۲ درصد افراد ۱۲ ساله و بزرگتر دارای میگرن‌های مکرر اند.

میگرن همچنین می‌تواند اثرات منفی جدی بر روی کودکان بگذارد، به طور مثال در توسعه مغز کودکان در دوران مدرسه تاثیر می‌گذارد. سر درد ‌های شدید می‌تواند در عملکرد تحصیلی و آسایش کودکان تداخل ایجاد کند؛ مطالعات نشان می‌دهند که کودکان در محدودۀ سنی ۵ تا ۱۲ سال مبتلا به میگرن نسبت به کودکان مبتلا به سایر اختلالات سردرد، به طور قابل توجهی بیش‌تر روز‌ها به سبب سردرد نمی‌توانند به مدرسه بروند.

تحقیقات جدید ارائه شده در نشست علمی ۲۰۱۷ مرتبط با درمان رادیولوژی مداخله‌ای در واشنگتن، نشان می‌دهد که این روش درمانی که انسداد گانگلیون‌های اسفنوپالاتین(SPG) نامیده می‌شود، روشی موثر و بی‌خطر برای درمان میگرن در کودکان و نوجوانان است.

درمان شامل تجویز دارویی حسگیر به دسته‌ای از سلول‌های عصبی که تصور میرود مرتبط با میگرن اند، است. این سلول‌های عصبی پشت بینی واقع شده‌اند. در طول انسداد SPG، میله‌ای کوچک و انعطاف پذیر برای غیرفعال کردن SPG به مدت زمان کوتاهی، وارد هریک از سوراخ‌های بینی می‌شود.

انسداد SPG بی‌خطر است، بلافاصله اثر می‌کند و دارای اثرات و مزایای طولانی مدت است.

محققان ۳۱۰ درمان از این نوع را بر روی ۲۰۰ کودک بین ۷ تا ۱۸ ساله در بیمارستان کودکان Phoenix در سال ۲۰۱۵ انجام دادند. پزشکان از اسپری و ژل لیدوکائین برای بیهوشی استفاده کردند؛ انجام تمام روش تقریبا ۱۰ دقیقه طول کشید.

پزشکان قبل انجام درمان، سطح درد بیماران را در مقیاس ۱ تا ۱۰ ثبت کردند؛ بعد از درمان نیز سطح درد را در همان مقیاس ارزیابی کردند. به طور کلی، متوسط مقدار درد بیش از ۲ واحد از ۱۰ واحد کاهش پیدا کرده بود که از نظر محققان آمار بسیار مهمی است.

انسداد موقت SPG باعث بازنشانی مدار سردرد می‌شود و در چرخه‌ سردردهای شدید وقفه ایجاد می‌کند. محققان می‌گویند این درمان کم تهاجم بلافاصله کار می‌کند و اثرش به طول چند ماه باقی می‌ماند.

دکتر Robin Kaye، رئیس بخش رادیولوژی مداخله‌ای در گروه تصویر برداری پزشکی بیمارستان کودکان Phoenix، می گوید: این درمان به صورت سرپایی توسط رادیولوژیست انجام می‌گیرد و به سرعت سبب تسکین میگرن در کودک می‌شود.

با کاهش مصرف داروهایی با عوارض جانبی جدی و درمان‌های داخل وریدی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، دیگر کودکان مدرسه رفتن را از دست نمی‌دهند.

انسداد SPG برای درمان کودکانی که در آنها میگرن‌های شدید تشخیص داده شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر Robin Kaye افزود:

“این روش، درمانی برای میگرن نیست، بلکه روشی برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از کودکان مبتلا به میگرن است. این روش به راحتی انجام می‌گیرد، بدون عوارض است و سریع درد را تسکین می‌بخشد و درمانی مناسب برای پدر و مادر‌هایی است که می‌خوهند کودکان خود را خوشحال، سالم و بدون درد ببینند. ما نیز می‌توانیم در صورت برگشت میگرن این روش درمان را دوباره تکرار کنیم.”

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید