انتشار این مقاله


مغز ۱۰ دقیقه بعد از مرگ نیز فعالیت می‌کند!

مطالعه ای نشان داده است که فعالیت مغز تا ۱۰ دقیقه بعد از مرگ بیمار همچنان ادامه پیدا می‌کند. به عبارت دیگر مغز فرد بعد از خاموش شدن اعضا حیاتی و مرگ بالینی همچنان برای مدتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این مطالعه که در مجله کانادایی علوم عصبی منتشر شده، توسط دانشگاه وسترن انتاریو […]

مطالعه ای نشان داده است که فعالیت مغز تا ۱۰ دقیقه بعد از مرگ بیمار همچنان ادامه پیدا می‌کند. به عبارت دیگر مغز فرد بعد از خاموش شدن اعضا حیاتی و مرگ بالینی همچنان برای مدتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این مطالعه که در مجله کانادایی علوم عصبی منتشر شده، توسط دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا انجام گرفته است. محققان الکتروانسفالوگرام (EEG) ثبت شده از ۴ بیمار و فعالیت مغز آنان را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه شگفت‌آور نشان داد که فعالیت‌های الکتریکی مغز حتی در زمان ایست کامل قلب که به عنوان شاخصی برای مرگ بالینی نیز می‌باشد، ادامه دارد. این فعالیت شامل یک سری امواج دلتای پشت سر هم است که با خواب عمیق ارتباط دارند. این‌که یک فرد چگونه می‌میرد یک تجربه منحصر به فرد است که شاید بتوان با این یافته‌ها اندکیبه آن دست یافت.

فعالیت EEG برای سه نفر از چهار نفر قبل از مرگشان متوقف شد، اما در یکی از بیماران پس از مرگ امواج پشت سر همی از نوع دلتا مشاهده شد. از طرفی محققان شواهد کافی برای توضیح علت وجود این امواج نداشتند.


مقاله‌ی مرتبط: تایپ کردن امواج مغزی شما را تغییر می‌دهد!


با اینکه فقط یک مورد، مورد آزمایش قرار گرفته بود، ولی به علت تعدد نتایج، مشاهده و بررسی آن ها دشوار بود. البته نتایج می‌توانست به دلیل خطای غیر قابل توضیح در تجهیزات ایجاد شوند، اگرچه به نظر نمی رسید که هیچ اختلالی در عملکرد آن‌ها وجود داشته باشد. در طی این آزمایش هیچ شاخصی به عنوان موج مرگ در مغز مشاهده نشد. همچنین هیچ ارتباط مشخصی نیز بین توقف ضربان قلب و فعالیت مغزی وجود نداشت.


مقاله‌ی مرتبط: رازهای مرگ؛ DMT نقشی کلیدی دارد!


پژوهش درباره اتفاقات و پیچیدگی‌های مرگ مطمئنا جالب توجه است. ScienceAlert اظهار دارد مطالعاتی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که بیش از ۱۰۰۰ ژن بعد از مرگ دارای عملکرد هستند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید