انتشار این مقاله


آیا برنج سرد کشنده است؟

جیمز یک بعد از ظهر طولانی را مشغول چمن‌ زنی بوده است. هنگامی که به آشپزخانه می‌آید می‌خواهد سریعا یک غذایی بخورد. به سراغ یخچال می‌رود و مقدار از غذایی چینی‌ای که از شب گذشته باقی مانده را برمی‌دارد که بخورد، اما او حوصله‌ی این را ندارد که غذا را دوباره گرم کند. در واقع […]

جیمز یک بعد از ظهر طولانی را مشغول چمن‌ زنی بوده است. هنگامی که به آشپزخانه می‌آید می‌خواهد سریعا یک غذایی بخورد. به سراغ یخچال می‌رود و مقدار از غذایی چینی‌ای که از شب گذشته باقی مانده را برمی‌دارد که بخورد، اما او حوصله‌ی این را ندارد که غذا را دوباره گرم کند. در واقع او نگرانی‌ای ندارد، چرا که فکر می‌کند که در یخچال گذاشتن غذا شیوه‌ی مناسبی برای نگه‌داری غذا است. اما آیا واقعا خطری او را تهدید نمی‌کند؟

با یک سرچ مقتصری در اینترنت می‌توانید اطلاعات زیادی در این باره بدست بیاورید. بر اساس مطالبی که در فروم‌ها یا سایت‌های معتبر می‌توانید بدست آورید، برنج سرد می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد بکنند. برخی در مورد دردها و مشکلات گوارشی مبهمشان گفته‎اند، اما برخی نسبت به مرگ هشدار داده‌اند. آیا این کارها واقعا در نتبجه خوردن برنج است؟

معلوم می‌شود که در این باره یک‌سری حقایق در مقابل شایعات قرار دارد. حال واقعیت کدام است؟
مشکل با خود برنج شروع می‌شود، خیلی قبل‌تر از اینکه پخته شود. برنج خام می‌تواند حاوی باکتری‌ای که به اسم باسیلوس سرئوس شناخته می‌شود، باشد؛ این باکتری ابتدا در خاک قرار دارد و هاگ‌های آن همراه برنج می‌شوند، اما نکته مهم اینجاست که این هاگ‌ها با پختن برنج از بین نمی‌روند. حال اگر برنج پخته شده در دمای اتاق قرار بگیرد، هاگ‌ها رشد می‌کنند و به یک باکتری کامل تبدیل می‌شوند که می‌تواند محصولات سمی‌ای تولید کند. یکی از این سموم می‌تواند منجر به استفراغ برای ۶ ساعت شود، در حالی که یکی دیگر از سموم آن می‌تواند درد شکم و اسهال برای ۱۵ ساعت ایجاد کند. هر دوی این سموم نشانه‌های طبقه‌بندی شده و کلاسیک مسمومیت غذایی را دارد که حتی می‌تواند تا ۲۴ ساعت هم ادامه داشته باشد.(منبع:NSW Food Authority) در خیلی از موارد، علائم ناشی از این باکتری در حد ضعیفی یا ملایمی است، با این حال این نشانه‌ها می‌تواند برای برخی از افراد مانند جوانان، سالمندان و کسانی که نقص ایمنی دارند(کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.) مرگ‌آور باشد.

هنگامی که شما برنجی را می‌خورید که برای مدت طولانی‌ای در یخچال نگه داشته نشده‌است و حتی هنگام مصرف گرم هم نشده‌است، به احتمال زیاد باسیلوس سرئوس را هضم می‌کنید. هر چه زمان بیشتری برنج در دمای اتاق باقی بماند، هاگ‌های بیشتری به باکتری کامل تبدیل می‌شوند و در نهایت خوردن آن ریسک بزرگتری خواهد بود.

برنج پخته‌شده باید سریعاً خورده شود، و باقی‌ماندۀ آن حداکثر بعد از یک روز خورده شود. البته به شرطی که در یخچال نگه‌داری شود و قبل از خوردن، آن را گرم کنیم. خوردن باکتری(نه سم آن) نمی‌تواند سریعاً شما را مریض کند ولی در نهایت بعد از ۱۶ ساعت نشانه‌های آن مشخص می‌شود. (منبع:NHS) ولی الان زمانی که نشانه‌ها ظاهر شوند، شما مطمئناً می‌دانید که دلیل آن چیست.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید