تنها صحبت کردن شما را به یک فرد خونگرم و دارای روابط اجتماعی قوی تبدیل نخواهد کرد؛ همانگونه که همهی کسانی که گوش میدهند شنوندگان خوبی نیستند. در حقیقت المانهای مختلفی برای آن وجود دارند که خوب گوش کردن تنها یکی از آنهاست؛ اینکه بدانید در هر موقعیت از چه کلمات و چه تون صدایی استفاده کنید نیز یکی از آن فاکتورها است.
مقالهی مرتبط: نقاط قوت و ضعف خود در ارتباطات اجتماعی را بشناسید!
آرون کارمین (Aaron Karmin)، روانپزشک، عقیده دارد:
افراد اجتماعی و خونگرم به جای توضیحات اضافه یا جدل بیهوده، سؤالاتی برای فهم بهتر میپرسند و میدانند چگونه به عواطف و احساسات پشت حرفهای افراد پاسخ دهند.
در ادامه نیز، ۹ استراتژی برای ایجاد یک ارتباط بهتر معرفی شدهاند. با دکتر مجازی همراه باشید.
مالک واکنشهای خود باشید
بسیاری از ما بعد از یک واکنش نامناسب، دیگران را مقصر میدانیم. شاید جملاتی نظیر؛ چارهای نداشتم به جز… یا حرف او مرا وادار کرد تا… بسیار آشنا به نظر برسند.
به یاد داشته باشید در موقعیتهای گوناگون ممکن است گزینههای زیادی نداشته باشید؛ اما همیشه انتخاب نحوهی رفتارتان برعهدهی شماست.
سؤال بپرسید
پرسیدن سؤالات مناسب به شما امکان پیداکردن یک فهم بهتر و عمیقتر از موضوع را میدهد و حتی میتواند برداشت نادرست شما را اصلاح کند. کرمین پیشنهاد میدهد سؤالات خود را اینگونه مطرح کنید:
- این موضوع چه حسی در تو ایجاد میکند؟
- بدترین قسمت ماجرا چیست؟
- به دنبال چه هستی؟
- ترجیح میدهی چه کاری انجام دهی؟
توضیحات بیشتری بخواهید
درصورتی که متوجه قسمتی از موضوع نشدهاید، از طرف مقابلتان توضیح بیشتری بخواهید؛ اینگونه از بسیاری از سوء تفاهمات جلوگیری میکنید. برداشت خود را برای طرف مقابل توضیح دهید و از او بپرسید که آیا این برداشت صحیح است یا خیر.
احساسات طرف مقابلتان را بفهمید
لزومی ندارد با عقاید طرف مقابلتان موافق باشید؛ اما سعی کنید احساسات او را بفهمید. جملاتی نظیر موارد زیر نشاندهندهی درک شما از احساسات طرف مقابلتان هستند:
- بهنظر میآید حس کنی…
- درک میکنم اگر حس کنی….
- اگر این اتفاق برای من میافتاد حس میکردیم…
- متأسفم اگر…
- باید بسیار وحشتناک باشد که …
مقالۀ مرتبط: آیا میتوان احساسات آدمها را با دقت ۹۰ درصد خواند؟
حد و حدود را فراموش نکنید
تعیین حد و حدود خصوصاً در مکالمههایی که ممکن است به بحث و جدل بیانجامند اهمیت دارد. موارد زیر پایبندی شما به اصول را نشان میدهند:
- میتواند حق با شما باشد
- بهتر است فلان کار را انجام دهیم
- من واقعا مشکلی غیرقابل حل شدنی نمیبینم
- من از دید شما به قضیه نگاه نمیکردم
در استفاده از کلمات خود دقت کنید
تا جایی که ممکن است از بهکار بردن کلماتی نظیر همیشه و هرگز خودداری کنید. ممکن است طرف مقابلتان نیز به کلماتی حساسیت نشان دهد؛ ار بهکار بردن آنها نیز خودداری کنید و به یاد داشته باشید که مهم نیست چقد عصبانی هستید؛ ادب را همواره باید لحاظ کنید.
مقالۀ مرتبط: چگونه نق زدن باعث منفیگرا شدن ذهن میشود