انتشار این مقاله


چطور کاریزماتیک شویم؟ ۵ قدم همراه با تصویر

هر کسی می‌تواند کاریزماتیک‌ باشد؛ فقط کافیست نکات ساده‌ی این مقاله را بکار گیرد.

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چگونه برخی از افراد قادرند تا کاملا همه را مجذوب خود کنند؟ مهم نیست که آن‌ها شبیه چه کسی هستند یا چقدر پول دارند، این افراد کافیست وارد اتاقی شوند تا بلافاصله مرکز توجه همگانی باشند. مردم سعی می‌کنند تا از چنین افرادی تقلید کنند. این کاریزما است؛ نوعی کشش و مغناطیسی که الهام بخش اعتماد و احترام است مانند زیبایی، شانس و موقعیت اجتماعی. کاریزما می‎‌تواند درهای بسیاری را در زندگی باز کند. در عین حال، اگرچه دستیابی به ویژگی‌های دیگر ممکن است دشوار باشد اما هر کسی می‌تواند کاریزماتیک‌تر باشد. فقط کافیست نکات ساده‌ی زیر را مد نظر قرار دهد.

۱.اعتماد به نفستان را بروز دهید

چطور کاریزماتیک شویم؟ کاریزما صرفا داشتن اعتماد به نفس نیست اما داشتن و بروز اعتماد به نفس می‌تواند شما را جذابتر کند زیرا این اعتماد به نفس شما باعث می‌شود دیگران به آسانی، به توانایی‌های شما اعتماد کنند. اگر مردم شما را به عنوان یک فرد مطمئن بشناسند، طبیعتا می‌خواهند در اطراف شما حضور داشته باشند. در زیر به چگونگی بروز اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم:

  • مثبت نگر باشید. افراد دارای اعتماد به نفس عموما مثبت بین هستند و آنچه را که انجام می‌دهند دوست دارند. هرگز با انتقاد از شخص دیگری، محل یا شخص سیاسی آغاز به گفتگو نکنید؛ در عوض، روی چیزهایی که دوست دارید تمرکز کنید و آنچه را که مردم در برقراری ارتباط با شما دوست دارند مد نظر خود قرار دهید؛ بدین گونه آن‌ها خواهان این خواهند بود که در اطراف شما حضور داشته باشند.
  • با اطمینان صحبت کنید. با اعتماد به نفس صحبت کردن به معنای صحبت کردن بیشتر و یا بلندتر از هر کس دیگری نیست. درباره‌ی چیزهای مهم صحبت کنید و آن‌ها را با اطمینان بگویید. با آرامش و کاملا واضح سخن بگویید. با تغییر تن صدا، ریتم و تاکید بر کلمات مهم در حین سخنرانی، صحبت‌های خود را بیشتر جذاب کنید. برای تمرین صحبت کردن با اعتماد به نفس، می‌توانید صدای خودتان رکورد کنید و مطمئن شوید که در حین صحبت با اعتماد سخن می‌گویید. در ادامه به صدای خودتان گوش کنید.
  • برای نشان دادن اعتماد به نفس، ابتدا باید به خودتان مطمئن باشید. افرادی که واقعا به خودشان مطمئن هستند، شخصیت واقعی، کاری که انجام می‌دهند و ظاهر خود را دوست دارند. اگر شما در درون خودتان به خودتان اعتماد ندارید، می‌توانید بر روی ویژگی‌های مثبت خود تاکید کنید، نقاط ضعف خود را بشناسید و بر روی آن‌ها کار کنید. همچنین می‌توانید به ظاهر خود برسید تا نشان دهید که ظاهر خودتان برای خودتان نیز مهم و ارزشمند است.
  • به خاطر داشته باشید که اگر شما هنوز در مرحله‌ی توسعه‌ی اعتماد به نفس درونی خود هستید، داشتن تن صدای بی‌پروا، لباس و زبان بدن مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد تا مردم شما را فردی با اعتماد به نفس کامل بشناسند.

۲. کاریزمای خود را با زبان بدن نشان دهید

زبان بدن شما می‌تواند حرف‌های زیادی در مورد اینکه چگونه احساسی در مورد خودتان دارید داشته باشد و می‌تواند به شما کمک کند که به دیگران نزدیک‌تر شوید. زبان بدن نامناسب می‌تواند شما را خجالتی یا فردی دو دل نشان دهد بنابراین مهم است تا به گونه‌ای رفتار کنید که اعتماد به نفس، تعهد و قطعیت شما را نشان دهد.


مقاله‌ی مرتبط: ۸ حرکت زبان بدن که می‌تواند دردسرساز باشد!


چگونگی انجام این کار:

  • یک شخصیت کاریزماتیک قامت خود را کشیده و صاف نگه می‌دارد و با استوار قدم برمی‌دارد. چنین افرادی در مقابل افراد غریبه با غرور راه می‌روند و هر لحظه آماده‌ی پذیرفتن یک فرصت جدید هستند. آن‌ها همچنین از دستان خود حین صحبت کردن استفاده می‌کنند؛ بجای اینکه دست به سینه باشند!
  • پوسچر مناسبی داشته باشید. هیچ چیزی به اندازه‌ی پوسچر مناسب نمی‌تواند هویدای اعتماد به نفس شما باشد. صاف بایستید و صاف بنشینید. وقتی با فردی ملاقات می‌کنید، با یک روحیه‌ی قوی با او دست بدهید و به چشمانش نگاه کنید. وقتی که در حال صحبت با کسی هستید و یا حتی زمانی که در انتظار شخصی قرار دارید، زبان بدن مناسبی داشته باشید. رو به روی فردی که قرار است با او صحبت کنید قرار بگیرید؛ بدون تکان دادن دست یا پا. دستان خود را از چهره‌تان بردارید. به سهولت به او نگاه کنید و هیچ نگرانی نداشته باشید.
  • به حرکات خود فکر کنید. هنگامی که شما صحبت می‌کنید، آیا زبان بدن شما مخاطبتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا به نظر می‌رسد او را عصبی، ناراحت یا خسته کرده است؟ اگر شما در مورد موضوعی پر از شور و اشتیاق هستید، با حرکات بدن خود، این احساس را به مخاطب خود انتقال دهید.
  • رو به روی آینه تمرین کنید. خود را در آینه با تظاهر به اینکه در حال سخنرانی یا گفت و گو هستید تماشا کنید. حرکات چشمان شما چگونه است؟ دست‌های شما چطور؟ آیا به نظرتان، شما رفتاری شبیه به یک سیاستمدار زرنگ دارید یا فردی کارزیزماتیک؟ اگر کسی صدای شما را نشنود آیا باز هم به احساسی که سعی در انتقال دادن آن هستید پی خواهد برد؟ تمرینات را به طور منظم انجام دهید و به خاطر داشته باشید که انجام این کار نیاز به بهبود دارد.
  • از زبان بدن کسانی که با آن‌ها صحبت می‌کنید تقلید کنید. به گونه‌ای که شما می‌توانید با انجام این کار، به صورت غیر کلامی به آن‌ها نزدیک شوید. اگر مخاطب شما فردی پر تحرک است، می‌توانید در زبان بدن مانند او حرکات زیادی داشته باشید اما اگر مخاطب شما فردی خجالتی باشد، دیگر نیازی نیست حرکات زیادی حین صحبت کردن داشته باشید.
  • هنگامی که با مخاطبتان صحبت می‌کنید به چشم‌های او نگاه کنید. هرگز به آن‌ها خیره نشوید اما اینگونه هم نباشد که هر چیزی جز مخاطبتان را نگاه کنید. (نگاه کردن به اطراف اتاق یا محیطی که در آنجا قرار دارید) آن‌ها را نه فقط با صدای خود، بلکه با چشمانتان درگیر کنید. هرگز حین صحبت کردنِ دیگران، تلفنتان را چک نکنید، به ساعتتان یا به اطراف نگاه نکنید زیرا به نظر می‌رسد که شما از گوش دادن به صحبت‌های فرد مقابل خسته شده‌اید.
  • به زبان و حالات بدنی افراد دیگر نگاه کنید. توجه کنید که حرکات برخی از گوینده‌ها جعلی بوده و با پیامی که آن‌ها می‌رسانند هماهنگ نیست. چنین افرادی حیله‌گر و مشکوک به نظر می‌رسند. سخنرانان دیگر از زبان بدنِ فوق العاده‌ای استفاده می‌کنند. این‌ افراد به طور کلی ارتباطات موثرتری دارند و قابل اعتمادتر و لایق‌ترند. این افراد اغلب بازیگران موفق، رهبران مذهبی و متخصصان هستند. به دنبال مثال‌های خوب و بدِ استفاده از زبان بدن باشید و آن‌ها را یاد بگیرید.
  • وقتی کسی به شما سلام یا خوشامد می‌گوید، به او لبخند بزنید؛ چراکه لبخند زدن این پیام را می‌رساند که شما از دیدار او هیجان زده شده‌اید.

۳. به گونه‌ ای رفتار کنید که افراد حس ارزشمندی پیدا بکنند

مهم نیست که با چه کسانی در حال صحبت کردن هستید، همیشه باید آن اشخاص را جذب کنید و باعث شوید آن‌ها احساس کنند که تنها فرد روی زمین هستند. چطور کاریزماتیک شویم؟ برای داشتن یک کاریزمای واقعی، باید بتوانید با هر کسی در هر موضوعی صحبت کنید و یک شنونده‌ی خوب و محترم باشید. در ادامه چگونگی انجام این کار را برایتان خواهیم گفت.

  • در نظر شما همه‌ی افراد باید یکسان باشند. در صورتیکه با یک کارفرما، افراد ثروتمند، یک کودک، یک غریبه یا یک پسر و یا یک دختر جذاب در حال صحبت هستید، نباید بر پایه‌ی جایگاهشان با آن‌ها سخن بگویید. با احترام و ادب با مردم سخن بگویید اما این احترام باید برای همه یکسان باشد و این انتظار را نیز داشته باشید که آن‌ها نیز همچون شما، برایتان احترام قائلند.
  • بدون دخالت کردن، به زندگی مردم علاقه نشان دهید. از مردم سوالاتی در مورد زندگی و پیشینه‌ی خودشان بپرسید یا نظراتشان را در مورد مسائل خاصی در زندگی جویا شوید. این احساس را در آن‌ها ایجاد کنید که آنچه را که آن‌ها در زندگی خود انجام داده‌اند، برای شما مهم و افکار آن‌ها برایتان ارزشمند است.
  • توجه کامل خود را به صحبت‌های دیگران معطوف کنید. هنگامی که فردی با شما صحبت می‌کند، به طور فعال و با حواس کامل به صحبت‌های او گوش فرا دهید. در صورتیکه که با حرف‌های او موافق هستید، سرتان را تکان دهید یا با گفتن کلماتی نظیر “می‌دانم”، “درست است” به اون نشان دهید که به صحبت‌های او گوش می‌دهید و شما علاقه‌مند به موضوعی هستید که او در حال گفتن آن می‌باشد. لمس کوتاه بر روی بازوها، می‌تواند توافق یا همدردی شما با چیزی که مخاطبتان می‌گوید تایید کند. انجام دادن این کار می‌تواند باعث شود فرد احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشد.
  • نام اشخاص را همراه با نشانی به ذهن خود بسپارید. این کار باعث می‌شود زمانی که دوباره آن افراد را می‌بینید بتوانید به راحتی آ‌ن‌ها را خطاب قرار دهید.
  • مردم را آزادانه با مهربانی و بدون هیچ گونه زحمتی تحسین کنید.
  • به خاطر داشته باشید كه كاریزماتیک بودن، معادل خوشحال کردن مردم نیست. مردمان کاریزماتیک به آنچه که مردم می‌اندیشند اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها فقط خودشان جذاب و جالب توجه هستند.

۴. شوخ طبع باشید

شخصی که واقعا کاریزماتیک است باید بتواند بدون تلاش زیاد مردم را بخنداند. هر‌ کس می‌خواهد در کنار گروهی از افراد باشد که مدام با گفتن جوک و شوخی‌ها در کنار هم می‌خندند. شما باید با استفاده از حس شوخ طبعیِ خود، قادر به جذب افراد باشید.


مقاله‌ی مرتبط: شوخ‌طبع‌ باشید تا جذاب‌تر به نظر آیید!


چگونگی انجام این کار:

  • یاد بگیرید که به خودتان بخندید. شما باید یاد بگیرید که انگشت اشاره‌ی خندیدن را سمت خودتان نشانه بگیرید. مردم با توجه به این اعتماد به نفس، شما را دوست دارند و با بودن در کنار شما احساس راحتی می‌کنند اما در عین حال شما نباید با حالتی خودخواهانه که از خود ناراضی هستید باعث خنده‌ی مردم شوید و یا حتی به مردم اجازه دهید که همراه شما به خودتان بخندند! داشتن چنین توانایی، نشانه‌ای از داشتن کاریزماتیک واقعی است.
  • یاد بگیرید که با افراد مختلف شوخی کنید. شما باید حس شوخ طبعی فرد یا گروهی از افرادی را که با آن‌ها صحبت می‌کنید، دارا باشید. اگر با افرادي كه نسبت به حس شوخ طبعی، کمی تهاجمی هستند صحبت كنید، نترسید كه توپ بازی را بدست گرفته‌اید. با این حال، اگر شما در اطراف یک جمعیت قدیمی و یا بیشتر حساسی قرار دارید، از میزان شوخ طبعی خود بکاهید و به جوک‌های کوتاه و خنده‌دار بسنده کنید. هنگامی که شما با یک فرد جدید آشنا می‌شوید، در ابتدا محافظه کارانه رفتار کنید. مسلما شما نمی‌خواهید فرد را با شوخی نامناسب رنجیده خاطر کنید.
  • سعی نکنید خیلی خنده‌دار باشید. شما مجبور نیستید هر ۵ ثانیه یک شوخی بکنید تا خود را یک فرد شوخ طبع جلوه دهید! جوک‌ها را به موقع تعریف کنید. کیفیت این شوخ طبعی نیز بسته به مقدار آن است.
  • یاد بگیرید که چگونه می‌توانید افراد را اذیت کنید. اگر شما با فردی راحت هستید و در حال حاضر در راه جذب کردن او هستید، می‌توانید با گفتن کلمات و شوخی‌هایی سر به سر او بگذارید. این کار می‌تواند شما را به فرد نزدیک‌تر کرده و می‌تواند نشان دهد که خیلی هم با او جدی نیستید؛ فقط مطمئن شوید که این فرد با کارهایی که شما انجام می‌دهید، اذیت و ناراحت نمی‌شود.

۵. جذاب باشید

چطور کاریزماتیک شویم؟ برای اینکه واقعا کاریزماتیک باشید، باید بتوانید نه تنها در تحت تأثیر قرار دادن، جذابیت و گوش دادن به صحبت‌های مردم، فردی باشید که درگیر تعامل با دیگران است و همیشه چیز جالبی برای گفتن دارد؛ به طوری که مردم طبیعتا به سوی شما می‌گرایند.


مقاله‌ی مرتبط: ۹ کاری که افراد فوق‌العاده جذاب انجام می‌دهند


چگونگی انجام آن:

  • همه کاره باشید. شخص واقعا کاریزماتیک باید بتواند با انواع مختلفی از افراد در مورد موضوعات مختلف صحبت کند. شما باید در خواندن ماهر باشید. هر روز روزنامه بخوانید و علایق و سلایق گوناگونی داشته باشید تا بتوانید با هرکسی درباره‌ی این موضوعات صحبت کنید.
  • شما می‌توانید در مورد موضوعاتی مانند سیاست، تاریخ، علم و ادبیات کار کنید. برای صحبت درباره‌ی این موضوعات می‌توانید مکالمه را با فردی که صحبت می‌کنید، تناسب دهید.
  • قبل از صحبت کردن فکر کنید. گفتن حرف‌های بیهوده را در ارتباطات روزانه خود کاهش دهید. کلمه به کلمه‌ی حرف‌هایی را که قرار است بگویید در ذهن خود تفسیر کنید. قبل از اینکه دهانتان باز شود به نحوه‌ی بیان این کلمات نیز توجه داشته باشید. اگر چیزی برای گفتن ندارید، سکوت کنید. این ممکن است به نظر شگفت انگیز باشد اما محدود کردن مقدار صحبتی که شما می‌کنید، می‌تواند آنچه را که بعدها خواهید گفت جذابتر کند.
  • با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. تحقیقات نشان داده است افرادی که کاریزماتیک هستند به طور کلی اعتقاد بر این دارند که احساسات خود را جدی بگیرند؛ همچنین این افراد می‌توانند با احساسات سایر افراد نیز ارتباط برقرار کنند. نگران نباشید، احساس خشم، درد، غم، اندوه و یا تحقیر داشته باشید و هرگز از حالت احساسات خود در یک ارتباط نهراسید.
  • احساستان را بروز دهید. مردم یاد گرفته‌اند بدون داشتن هیچ گونه نیت بدی، افکار و احساسات خود را از یکدیگر پنهان کنند اما هرکسی در ارتباط صمیمی با مخاطب خودش صادق است؛ بدون اینکه بی دست و پا و یا عجیب و غریب بنظر برسد. اگر شما می‌توانید صادقانه ارتباط برقرار کنید و به مردم کمک کنید، در راه رسیدن به جذابیت خواهید بود. البته، چند استثنا نیز در این میان وجود دارد؛ از چیزی که باعث ناراحتی مردم می‌شود یا می‌خواهید از شما دور شود، هرگز صحبتی به میان نیاورید.
پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید