انتشار این مقاله


استفاده از فرصت ها: چگونه در را به روی شانس باز کنیم؟

چگونه در را به روی شانس باز کنیم

آیا تابحال با مشکلی روبرو شده‌اید که در واقع به شما فرصت یادگیری، رشد و پیشرفت بدهد؟ من مطمئم که ما به این دلیل اینجا هستیم که به دلیل عدم شناسایی و جبران اشتباهاتمان، اغلب اوقات در شناسایی و استفاده از فرصت ها ناکام هستیم. ما در مورد عواقب مشکلاتمان، نگران، ناکام و مضطرب هستیم و می‌ترسیم از این که ضمن این که مسئله را حل نکردیم، همچنان در جای اولمان باشیم. بر اساس نتایج، در واقع بهترین فرصت هایی که زندگی بهمان هدیه می‌دهد، را از دست می‌دهیم. در واقع با عمل کردن به ۶ راهکار زیر دیگر نباید هیچ فرصتی را از دست بدهیم.


بیشتر بخوانید: ۵ راز موفقیت در کار از زبان جف بزوس


۱)اهدافمان را مشخص کنیم

اولین راه بیشترین استفاده از فرصت های زندگی این است که دقیقا بدانیم چه می‌خواهیم. به عبارت دیگر تعیین کنیم که به چه اهدافی می‌خواهیم دست بیابیم. داشتن هدف به ما کمک می‌کند که به طور واضح بر فعالیت‌ها و اولویت‌هایمان تمرکز کنیم. اما تنها دانستن این‌که بدانیم چه می‌خواهیم، کافی نیست. ما باید بدانیم که فرصت هایمان چه پتانسیلی دارند. اساسا، ما نیاز داریم که به طور کاملا واضح فرصت هایمان را تعیین کنیم و بدانیم که چگونه این فرصت ها می‌توانند در کمک به ما برای دستیابی به هدفمان موثر باشند.

۲) از لحاظ ذهنی خودمان را آماده کنیم

آیا تا به حال کسی به شما گفته است که فرصت فراوان است؟ حدس می‌زنم منظور از این کلمات این است که زندگیی سرشار از فرصت ها است. با این وجود چند نفر از ما حقیقتا قادر هستیم در طی مسیری که می‎پیمائیم، از فرصت ها حداکثر استفاده را برده‌ایم؟ بر طبق داده‌های آماری، تعداد افرادی که در این زمره قرار می‌گیرند، خیلی زیاد نیستند. بسیاری از افراد برای عدم استفاده از فرصت ها بهانه تراشی می‌کنند. علت این بهانه تراشی ها این است که افراد دانش، مهارت، پشتیبانی و ابزار لازم برای استفاده از فرصت ها را در اختیار ندارند. طبق نتایج، تصمیماتی که به صورت شتابزده و با بی دقتی گرفته می‌شوند، باعث تبدیل فرصت ها به شرایط دشوار می‌شوند.


بیشتر بخوانید:


۳) با افراد در ارتباط باشیم

برای عده‌ی زیادی از افراد شانس همانند بلیط لاتاری (بخت آزمایی) هفتگی می‌ماند. با این وجود شانس برنده شدن در این شرایط بسیار اندک است. در واقع فرصت های واقعی، از یک راه خاص می‌آیند و این راه ها اغلب افراد را درگیر می‌کنند. بله اغلب افراد یک فاکتور کلیدیی دارند که سبب می‌شود شانس به آن‌ها روی بیاورد. این افراد می‌گویند که این چیزی نیست که بداند اما تقریبا عوامل مهم و دخیل در آن را می‌شناسند. با این ذهنیت، بسیار مهم است که وقت خود را برای تماس و ارتباط با سایر افرادی که بالقوه به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می‌کنند، بگذرانیم.

۴) در هر موردی سوال بپرسیم

فرصت ها به ناگهان همانند غول چراغ علاالدین ظاهر نمی‌شوند. بسیاری از اوقات فرصت ها از راه های مخفی در جلویمان ظاهر می‌شوند و به راحتی ممکن است از دستشان بدهیم. در بسیاری از مواقع منظور از این صحبت‌ها تنها کسب فرصت نیست بلکه خلق آن است. و در همین هنگام است که سوالاتی به ذهنمان خطور می‌کنند. سوال پرسیدن باعث می‌شود خودمان را برای تخیلات و خلق کردن به چالش بکشیم و با تشویق خودمان اندکی متفاوت‌تر بیاندیشیم. کنجکاوی باعث می‌شود که با سرعت به سمت فرصت های پنهان حرکت کرده و آن‌ها را در هر موقعیتی دریابیم.


بیشتر بخوانید:


۵) شناسایی و استفاده از فرصت ها

در اکثر موارد، فرصت ها خود بخود و به صورت هدیه به دستمان نمی‌رسند. بلکه فرصت‌ها ممکن است به بدترین شکل و شمایل و آن گونه که به نظر نمی‌آید، ظاهر شوند. به بیان دیگر، فرصت های زندگی اغلب در درون مشکلات و مسائل سخت و دشوار و پیچیده که نیاز بع تلاش فراوان دارند، پنهان شده‌اند. و این دلیلی است که اثبات می‌کند چرا اغلب افراد در شناسایی و استفاده از فرصت ها ناتوان هستند. آن ها به این دلیل فرصت ها را از دست می‌دهند زیرا انتظار دارند که فرصت ها در درون یک بشقاب نقره‌ای بهشان ارائه شود. اگر پیدا کردن فرصت حین تلاش آسان نیست پس هیچ فرصتی وجود ندارد اما این‌ها یک سری فعالیت ناخوشایندی هستند که نیاز به کوشش زیاد دارند. و به همین شیوه افراد در ساختن موقعیت های خوب برای خودشان ناتوان هستند.

۶) ریسک های حساب شده انجام دهیم

پس از شناسایی فرصت هایمان، اکنون وقت آن است که از آن استفاده کنیم. و در بسیاری از مواقع، این شناسایی ریسک زیادی به دنبال دارد. مزایا و معایب وضعیت خود را بسنجید و سپس انتخاب کنید و سریعا برای بوجود آوردن این فرصت ها و یا برای به حرکت در آوردنشان تصمیم بگیرید. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که آیا این فرصت ازشمند است یا خیر. اما در حالت کلی هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. ریسک کردن شما ممکن است در پایان نتیجه ندهد اما اگر با دقت و حساب شده پیش بروید، احتمال به ثمر نشستن آن زیاد است. همچنین به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات ارزش واقعی یک فرصت در انتخاب اهدافمان تاثیر نامطلوبی می‌گذارد و باعث می‌شود نتوانیم درست انتخاب کنیم.


بیشتر بخوانید: چقدر ریسک می‌کنید؟


نتیجه گیری

سالها بعد از این وقتی نتایج مسیری را که انتخاب کرده‌اید می‌بینید، به سادگی در می‌یابید که هر کجا هستید نتیجه‌ی تصمیمات و انتخاباتی بود که گرفته‌اید. یعنی شما تصمیم گرفته‌اید که یا از فرصت‌ها استفاده کنید یا کاری دیگر انجام دهید. به عبارت دیگر مسیر زندگی‌تان یا یا هر اتفاق دیگر زندگی نتایج تصمیماتی هستند که سرنوششتان را با آن رقمم زدید.

در حال حاضر ما نمی‌دانیم که انتخاب‌هایی که داشته‌ایم ما را به کجا می‌برند. این چیزی است که ما پس از سالها و با قدم نهادن و ادامه دادن مسیری که در آن هستیم، کم کم متوجه خواهیم شد. با نگاه به گذشته ممکن است پشیمانی و نا امیدی نیز وجود داشته باشد که این یاس ممکن است به دلیل عدم انتخاب یا عدم استفاده از فرصت ها بوجود می‌آید.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید