انتشار این مقاله


۵ راز موفقیت در کار از زبان جف بزوس

در این مقاله با برخی از رازهای موفقیت در کار آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

داستان جف بزوس و ترقی بزرگترین خرده فروش آنلاین در جهان، چیز جدیدی نیست، اما این قدرت ماندگار است. آمازون در عصری که کسب و کار بر روی ایده‌های جدید و درخشان تمرکز می‌کند، جرات می‌کند که آینده‌ی خود را بر اساس مجموعه‌ای از اصول تعیین شده در سال ۱۹۹۷ (زمانی که این شرکت برای اولین بار به روی کار آمد) سامان دهد. بزوس با سرمایه‌ی خالص حدود ۱۳۰ بیلیون دلار، به ندرت از این آرمان‌ها منحرف شده است. او عنوان ثروتمندترین شخص در تاریخ را به دست آورده است. از آن زمان تاکنون، او به صنایع مختلفی از جمله خدمات بهداشتی و اکتشافات فضایی پرداخته است. بیزوس بهBrad Stone، نویسنده‌ی کتاب The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon درباره‌ی افکارش می‌گوید:

اگر می‌خواهید حقیقت را در مورد آنچه که ما را متفاوت می‌کند بدانید، این است که ما واقعا مشتری محور هستیم. ما واقعا در دراز مدت هدف داریم و واقعا به دنبال اختراع هستیم. شرکت‌های بسیاری اینگونه نیستند. آن‌ها بر رقیب، نه مشتری متمرکز شده‌‍اند. آن‌ها می‌خواهند بر روی چیزهایی کار کنند که در دو یا سه سال سوددهی مناسبی داشته باشد و اگر آن‌ها در دو یا سه سال موفق نشدند، در مسیرهای دیگری حرکت می‌کنند. این گونه افراد ترجیح می‌دهند که به جای مخترع بودن، پیروان نزدیک باشند، زیرا این کار راحت‌تر است. بنابراین اگر خواهان این هستید تا حقیقت را درباره‌ی آمازون دریابید، بدانید به همین دلیل است که ما متفاوت هستیم. شرکت‌های بسیار کمی وجود دارند که همه‌ی این سه مورد را با هم داشته باشند.

تمرکز بر هدفگذاری در دراز مدت همیشه بزرگترین دغدغه‌ی فکری بزوس بوده است. در اینجا برخی از اصول کلیدی که او بکار می‌گیرد عنوان شده است.

۱. با بهترین تیم ممکن همکاری کنید

آمازون روند استخدام بسیار طولانی دارد. کارکنان می‌توانند انتظار داشته باشند که نمره SAT خود را ارائه دهند و به سؤالاتی پاسخ دهند. نظیر: “چرا ایستگاه‌های گاز بسیاری در ایالات متحده وجود دارد؟” این پاسخ نباید صحیح باشد، بلکه هدف آن ارتقای مهارت تفکر انتقادی است.

بزوس می‌گوید:

ارزیابی کارکنان در زمان واقعی رخ می‌دهد، نه در فواصل زمانی و یا سالانه. نرم افزار ارزیابی به افراد اجازه‌ی ارزیابی، تبریک و حتی انتقاد از یکدیگر را به صورت عمومی فراهم می‌کند.

به یاد داشته باشید که یک فرآیند ارزیابی و آموزشی را در جریان کار خود قرار دهید چراکه بدین طریق است که کارآفرینان، به همکاران و دوستان مورد اعتماد خود دست می‌یابند. دریافت انتقادات و پیشنهادات را نیز فراموش نکنید.

۲. از اشتباهات خود عبرت بگیرید

آمازون بیش از چند بار در کار خود با شکست مواجه شده است. بزوس در رقابت با eBay، شکست خورد. او همچنین راه‌های بسیاری را برای همکاران آمازون هموار کرد و به فروشندگان خصوصی اجازه داد تا از سایت برای حمل و نقل و حتی امکانات ذخیره سازی برای فروش کالاهای خود استفاده کنند.

اخیرا آمازون به طور گسترده‌ای به عنوان یک قهرمان تبلیغاتی مورد توجه قرار گرفته است. بدون شکست، نوآوری هرگز امکان پذیر نخواهد بود اما همراه با نوآوری مشکلاتی نیز ممکن است پیش بیاید. به اعتقاد بزوس، به اندازه‌ی کافی مهم است که به دنبال ایده‌های جدید از همه جا باشیم؛ ما محدود نیستیم. ممکن است با انجام کارهای جدید، ما بپذیرفتیم که ممکن است برای یک مدت زمان طولانی، اشتباهاتی داشته باشیم.

گفتن یادگیری از شکست آسان است اما عمل به آن سخت است. وقتی که با عزم جدی شروع به انجام کاری می‌کنید، سرگذشت آمازون را برای خود یادآوری کنید.

۳. صرفه جو باشید

کم خرجی یک مقابله‌ی نزدیک به عملیات تجاری بزرگ و مدرن است. بزوس بر این مورد چندین بار تاکید کرد و آن را بسیار با اهمیت شمرد. عکسی معروف از زمان قدیم وجود دارد که نشان می‌دهد بزوس پشت میز ساده‌ای نشسته است. آمازون در آن زمان یک شرکت سهامی عام بود. میزها سنتی بودند و بزوس همواره چیزی برای نمادگرایی داشت.

نسخه‌ی ارتقا یافته از میزها همچنان در ستاد سیاتل در حال حاضر استفاده می‌شود و نسخه‌های مینیاتوری به عنوان جوایز برای نوآوری‌های کاهش هزینه اهدا می‌شوند. بزوس می‌گوید:

عمل بیشتر با کمترین‌ها صورت می‌گیرد. محدودیت‌ها باعث جذابیت، خودکفایی و اختراع می‌شوند. هیچ امتیاز اضافی برای افزایش تعداد کارمندان، میزان و مقدار بودجه یا هزینه‌ی ثابت وجود ندارد.

نه، لزوما نیازی به خرید بعضی از میزهای جدید نیست اما در نظر بگیرید به وسیله‌ی آن شما می‌توانید هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دهید. صرف آسایش و راحتی‌های کوتاه مدت می‌تواند در بلند مدت به شما آسیب برساند.

۴. جدی باشید

فقط در چند سال اخیر است که بزوس در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شده است. برای سال‌های زیادی، او مجبور بود تا در پشت صحنه کار کند؛ با نوعی از تفکر که “مدیر به سختی کار می‌کند.” ظهور اجتماعی اخیر او به نوعی از تکامل او اشاره دارد. بزوس می‌داند که برای حفظ اشتیاق و داشتن یک رشد مناسب، شما باید مایل به انطباق باشید اما در این میان تعیین حدود نیز لازم است. برای او، این به معنای پایبند بودن به هدف‌های بزرگ و امکان تغییر هدف‌های کوچک است. برای بزوس، به خطر انداختن در مورد تجربیات مشتری هیچ گاه گزینه‌ی مناسبی نبوده است. یک بار او پس از شرمندگی از خواندن یک ایمیل که به طور مستقیم به او فرستاده شده بود، تقریبا تمام ایمیل‌های بخش بازاریابی را بست. این یک ایمیل، جرقه‌ی یک بازاریابی جدید را آغاز نمود.

همانطور که او در اصول رهبری آمازون می‌نویسد: رهبران، قاطع و پایبند هستند. آن‌ها با انسجام اجتماعی سازش نمی‌یابند. هنگامی که یک تصمیمی گرفته می‌شود، آن‌ها به طور کامل آن را اجرا می‌کنند.

۵. بزرگ فکر کنید

آمازون هرگز قصد ندارد فقط یک کتابفروشی آنلاین یا حتی یک خرده فروش آنلاین باشد. در آن زمان کتاب‌ها ساده‌ترین کالا برای ورود به بازار بودند و برای بزوس، آمازون فقط مقدمه‌ی کار بود. در سال ۲۰۰۰، او به صورت مخفیانه، Blue Origin، یک شرکت اکتشاف فضایی را تاسیس کرد تا رویاهای نهایی خود را نه تنها برای کاوش عمقی در فضا، بلکه در نهایت استفاده از سیارات دیگر به عنوان یک گزینه‌ی پشتیبان برای زمین به کار گیرد.


مقاله‌ی مرتبط: جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان، می‌خواهد دارایی اش را صرف ساکن کردن انسان در خارج از زمین بکند


به رویاهایتان با توجه به امکاناتی که برای دستیابی به آن‌ها دارید فکر کنید. هرگز این دو را اشتباه نگیرید و سعی نکنید به گزینش راه حل‌های ساده بیاندیشید.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید