انتشار این مقاله


جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان، می‌خواهد دارایی اش را صرف ساکن کردن انسان در خارج از زمین بکند

او هر ساله یک میلیارد دلار از سهام آمازون را در سفرهای فضایی سرمایه گذاری می‌کند.

جف بزوس (سمت راست) در مصاحبه با مدیر ارشد اجرایی شرکت Axel Springer، ماتیاس دوپفنر در برلین
  • جف بزوس، ثروتمندترین فرد روی کره‌ی زمین، هر ساله یک میلیارد دلار از سهام آمازون را در سفرهای فضایی سرمایه گذاری می‌کند.
  • بزوس مدیر عامل و بنیانگذار شرکت آمازون است که موجودی ثروت اش ۱۳۱ بیلیون دلار است.
  • هدف اصلی او، فرستادن مردم به فضا و در نهایت ایجاد مناطق سکونت برای انسان در فراتر از این کره‌ی خاکی می‌باشد.

حتماً بخوانید: با ۱۱ کارآفرین برتر تاریخ جهان آشنا شوید


اکثر مردم احساس می‌کنند که می‌توانند پول‌هایشان را به سرعت خرج کنند اما تصور اینکه ۱۳۱ بیلیون دلار را بتوان خرج کرد، شاید کمی دشوار باشد. با این حال، ثروتمندترین فرد در جهان فکر می‌کند که تمام ثروتش را می‌تواند به آسانی خرج کند. جف بزوس، مدیر عامل اجرایی آمازون، در مصاحبه‌ای با ماتیاس دوپفنر، مدیر اجرایی شرکت Axel Springer (با نفوذترین موسسه‌ی مطبوعاتی انتشاراتی آلمان ) چندین بار به این نکته اشاره کرد.

بزوس گفت:

تنها راهی که می‌توانم این ثروت عظیم را خرج کنم، تغییر منابع ثروتم از آمازون به سفرهای فضایی است. من قصد دارم از برنامه‌ی قرعه کشی مالی خودم از آمازون استفاده کنم تا آن را تأمین کنم.

بزوس برنامه دارد تا ثروت خود را که بزرگترین ثروت جهان است، در سفر فضایی Blue Origin، که آن را مهمترین پروژه‌ی خود می‌نامد، هزینه کند.

بزوس پس از برنده شدن جایزه‌ی ۲۰۱۸ Axel Springer در برلین گفت:

هر سالی که می‌گذرد، اعتماد من نسبت به پروژه‌ی فضایی Blue Origin افزایش پیدا می‌کند. این پروژه مهم‌ترین کاری است که من انجام می‌دهم؛ بنابراین یک طرح و برنامه ریزی کاملی برای آن وجود دارد.


مقاله‌ی مرتبط: بیگانگان فضایی: نزدیک‌ترین تمدن فرازمینی چقدر با ما فاصله دارد؟


در حالی که شاید بیش از ۱۰۰ بیلیون دلار پول برای صرف سرمایه گذاری، پول زیادی باشد اما بزوس مطمئن است که این سفر فضایی می‌تواند ارزش این همه هزینه را داشته باشد.

بزوس گفت:

این پول اساس کار است. Blue Origin به اندازه‌ی کافی گران است تا بتواند از این ثروت استفاده کند. من حدود ۱ میلیارد دلار در سال از سهام آمازون را برای تأمین مالی هزینه‌ی Blue Origin کنار می‌گذارم و قصد دارم که این کار را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهم.

با وجود اینکه بزوس در Blue Origin سرمایه گذاری زیادی می‌کند، او هنوز هم پول برای صرف خانواده‌اش دارد. بزوس با بحث در مورد تعطیلات خانوادگی اخیرش به نروژ، این واقعیت را برجسته می‌کند که نیازی به نگه داشتن تمامی پول‌های خود برای استفاده‌ی شخصی ندارد.

بزوس گفت:

من به دنبال لذت‌های زیادی هستم. ما به تازگی همراه با خانواده از سفر بسیار شگفت انگیزی بازگشته‌ایم. به مدت سه روز به نروژ رفتیم و در یک هتل یخی اقامت کردیم. ما رفتیم تا یک گرگ نگه داریم و حقیقتا با گرگ‌های چوبی ارتباط خوبی برقرار کردیم! این سفر واقعا یک تعطیلات باور نکردنی بود؛ یک تعطیلات زیبای بسیار باور نکردنی! همه‌ی کارها در سه و نیم روز انجام شد.

فضا مرز جدیدی برای بنیانگذار آمازون نیست. به گفته وی:

من علاقه مند به فضا هستم، زیرا در این مورد اشتیاق دارم. از زمانیکه یک پسر پنج ساله بودم، آن را مطالعه کرده و به آن فکر کرده‌ام.

بزوس با دانستن اینکه هیچ راه جایگزینی برای خرج این مقدار پول خود ندارد به صرف هزینه‌ی خود در این راه مصمم است.

بزوس گفت:

من خیلی خوش شانس هستم که احساس می‌کنم یک هدف ماموریتی همراه با Blue Origin دارم که بنظرم در طولانی مدت برای تمدن بشری بسیار مهم است.

بزوس، به رغم علاقه‌ی علمی به فضا، فکر می‌کند سفر فضایی برای پرورش و حمایت از تمدن پیشرفته‌تر و بزرگترِ انسانی ضروری است.

او گفت:

من این کار را دنبال می‌کنم، زیرا معتقدم اگر ما این کار را انجام ندهیم در نهایت تعادل تمدن ما از هم فرو خواهد پاشید؛ که من برای این رخداد بسیار متاسفم. نمی‌خواهم نوه‌هایِ بزرگ نوه‌هایم، در آن تمدن ناپایدار زندگی کنند.

بزوس در اشاره به کلاهک زمین در استفاده از انرژی افزود:

استقرار در فضای بیرونی زمین می‌تواند تولید و بهره‌وری انسان را افزایش دهد.
منظومه‌ی خورشیدی می‌تواند به راحتی از یک تریلیون انسان پشتیبانی کند و اگر ما یک هزار میلیارد انسان داشته باشیم، ما یک هزار انیشتین و یک هزار موزارت خواهیم داشت و برای همه، اهداف عملی، منابع و انرژی خورشیدی نامحدود وجود خواهد داشت. این جهانی ست که من می‌خواهم نوه‌های بزرگ نوه‌هایم در آن زندگی کنند.

واضح است که بزوس چه فکری در مورد Blue Origin و سفر فضایی دارد. طبق گفته‌ی او در اواخر سال جاری و یا اوایل سال بعد ما ممکن است از انسان‌ها استفاده کنیم. ما به هدف پرواز انسان‌ها در شاتل بسیار نزدیک هستیم.

این شرکت همچنین در حال کار بر روی وسیله‌ی نقلیه‌ی بزرگی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ پرواز خواهد کرد. این شرکت قصد دارد میلیون‌ها نفر و سپس میلیاردها نفر و در نهایت یک تریلیون نفر در فضا باشد!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید