انتشار این مقاله


افراد موفق چه ویژگی هایی دارند؟ با ۷ عادت آن‌ها آشنا شوید

در طول سالیان، روانشناسان عادتهای افراد موفق را شناسایی کردند. این عادت‌ها را در کنار هم قرار داده و ببینید چه ویژگی هایی دارند ؟

در طول سالیان، روانشناسان عادت‌های افراد بسیار وظیفه شناس را شناسایی کردند. این عادت‌ها را در کنار هم قرار داده و ببینید افراد موفق چه ویژگی هایی دارند ؟

۱) جایی برای همه چیز…

افراد موفق به خوبی برنامه ریزی می‌کنند. برای مثال در خانه‌شان هر صبح تخت‌شان را مرتب می‌کنند، ظرفهایشان را بلافاصله بعد از غذا می‌شویند و زباله‌هایشان را قبل از پرشدن ظرفیت زباله‌دان دور می‌ریزند. سر کار آن‌ها میزشان را مرتب نگه‌داشته و تکالیفشان را به دقت تکمیل می‌کنند. بعلاوه برای هر روزشان برنامه دارند و با تنظیم منظم تقویم، تهیه‌ی لیست و تعیین اطلاعات و داده ‌های مهم سعی می‌کنند آن‌ها را همیشه به یاد داشته باشند.

منظم باشید. در محیط کارتان کاغذها را کنار هم قرار دهید، خودکار و مداد‌ها را در دراوری که روی آن چسبانده‌اید که مخصوص خودکار و مداد است، قرار دهید. از شر فنجان‌های نیمه پر قهوه خودتان را خلاص کنید. هر روز صبح ۵ دقیقه وقت را به برنامه ریزی همان روز اختصاص داده و هر عصر پس از اتمام کار میزتان را تمیز کنید.

همچنین عادت‌ کنید که اطلاعات مهم‌تان را یادداشت کنید. رئیس Richard Branson همواره یک دفترچه را با خود حمل می‌کند، Oraph Winfrey بیشتر دست نوشته‌های ژورنال خود را نگه داشته است، و George Lucas به صورت منظم ایده‌های خود را در دفترش یادداشت می‌کند.

۲) زمان را نصف کنید

در سال ۱۹۵۵ نویسنده و تاریخدان بریتانیایی Northcote Parkinson توصیه کرد که گسترش کار با پرکردن زمان‌های در دسترس مرتبط است. این ایده، که به قاعده‌ی پارکینسون مشهور شده است، بعنوان یک آزمایش مطرح شد ولی نتیجه‌ی شگفتی به دنبال داشت.

تعیین کنید که هر وظیفه چقدر زمان می‌برد و بعد از آن نصف آن زمان را به خودتان بدهید. مثلا برای یک تماس تلفنی یک ساعت وقت اختصاص داده‌اید؟ آن را به ۳۰ دقیقه تقلیل دهید. برای یک ماموریت ۳ روز وقت در نظر گرفته‌اید؟؟ خودتان را مجبور کنید در دو روز آن را انجام دهید.

حتی اگر تمام کارها را تمام نکنید، قدرت گذر سریع زمان و اجبار برای انجام دادن وظیفه‌تان باعث تمرکز بیشتر بر عوامل دشوار می‌شود.


بیشتر بخوانید:


۳) ۱۰ دقیقه زودتر حاضر باشید

افراد موفق افراد وقت شناسی هستند. این افراد هیچ قراری را از دست نمی‌دهند، یا در دقایق اخر کنسل نمی‌کنند یا اینکه هیج وقت دیر نمی‌کنند. یکی از دلایلی که این افراد تمایل به پوشیدن ساعت دارند این است و این‌که افرادی که ساعت می‌پوشند خیلی دقیق و منظم (on time)هستند. به علاوه این افراد بسیار دقیق می‌توانند اطلاع بدهند که مسیر تا مقصد چقدر طول می‌کشد.

چندین سال پیش، روانشناس Jeff Conte از دانشگاه ایالتی San Diego  بررسی کرد که دو گروه از داوطلبان زمان را درک می‌کنند. یکی از این گروه‌ها افرادی بودند که نسبت به سایر گروه‌ها دیرتر رسیدند و دیگری افرادی که نسبت به سایرین به طور دقیقی در محل حاضر بودند. از تمام داوطلبان پرسیده شد که یک دقیقه چقدر طول می‌کشد. افرادی که همواره سر وقت به محل می‌رسند یک دقیقه را بدون استفاده از ساعت درست مشخص کردند در حالیکه افرادی که همیشه دیر می‌رسند ۸۰ ثانیه برای تعیین یک دقیقه مشخص کردند.

نهایتا افراد موفق درمی‌یابند که برنامه‌های خوب پیش‌بینی شده برای موش‌ها و آدمی اغلب منحرف می‌شود، و به مشکلات احتمالی اجازه‌ی پیش‌آمدن می‌دهد، مشکلاتی از قبیل دیرکردن اتوبوس یا ازدحام و درگیری در یک خیابان شلوغ.

در مورد مدت زمان مورد نیاز برای حظور در مکان مد نظر واقع بین باشید. برای اتفاقات غیر منتظره آماده باشید، ساعتتان را بپوشید و برای سر وقت رسیدن برنامه بچینید. همانگونه که کنترل کنندگان ماموریت در ماموریت‌های آپولوی ناسا اشاره کردند: اگر برای رسیدن به سر قرار ۱۰ دقیقه زودتر نرسید، قطعا دیر می‌کنید.

۴) به رژیم قورباغه پایبند باشید

افراد موفق اغلب از توصیه‌های Mark Twain و رژیم مبتنی به قورباغه استفاده می‌کنند. Twain تاکید می‌کند: اگر پیشه‌ی شما خوردن قورباغه است، بهترین کار این است که صبح آن را انجام دهید. و اگر کارتان خوردن دوتا قورباغه است بهتر است که بزرگتر را اول بخورید.

Twain راهی عالی برای افزایش بهره وری توصیف کرد. اگر کاری دارید که دوست ندارید انجامش بدهید، آن را به عنوان اولین وظیفه‌تان در صبح به انجام برسانید، زیرا در آن زمان بیشترین انرژی را دارید و بدین ترتیب حس تحقق و حرکت برای بقیه‌ی روز فراهم می‌شود.

روز خود را با به انجام رساندن وظایف دشوار شروع کنید.

۵) خودتان را مجبور نکنید

یکی از مهمترین دلایلی که چرا افراد موفق به قولشان پایبندند این است که خودشان را مجبور نمی‌کنند. در سال ۲۰۰۸، Emily Pronin داوطلب حاضر از دانشگاه Princrton مزه‌ی وحشتناکی از ترکیب سس سویا و کچاب درست نمود. از بسیاری از داوطلبان خواسته شد که تصمیم بگیرند تا اتمام مقدار، از نوشیدنی ناگواری که برایشان آماده بنوشند ولی در حالیکه از گروه دیگر خواسته شد که مقدار داده شده در طول دو هفته تمام شود. داوطلبان دو گروه تنها دو قاشق غذا خوری از آن را مصرف می‌کردند. اما برای گروهی که تخمین زده بودند که تا چه هنگام آن را مصرف کنند گفتند که آن‌ها مایل بودند که حتی نصف فنجان آن را بخورند.

این اتفاقات مشابه اتفاقات روزمره ماست. همه‌ی ما می‌توانیم تخمین بزنیم که چه مقدار زمان و انرژی برای آینده داریم، و چگونه می‌توانیم به کارها رسیدگی کنیم.

وقتی خودتان را برای چیزی در آینده آماده می‌کنید، با پرسیدن سوال ذیل از خودتان همانند یک فرد موفق عمل کنید: آیا می‌خواهم این کار را فردا انجام دهم؟ اگر پاسختان نه بود راهی مودبانه برای رد درخواستان بیابید.


بیشتر بخوانید: اجبار می‌تواند منجر به وسواس فکری شود


۶) دکمه‌ی مکث را فشار دهید

غلبه بر نیاز به خشنودی آنی و لحظه‌ای، می‌تواند عادت‌های بد، مشکلات اقتصادی و سلامتی، فقدان بهره‌وری و تمامی انواع تنبلی‌ها را شکست دهد. افراد موفق در پرهیز و دوری از وسوسه‌هایشان به خوبی عمل می‌کنند.

هنگامی که به پول نیاز دارند از خرید اشیای غیر ضروری خودداری می‌کنند. این غلبه بر وسوسه‌هایشان حتی در هنگام خوردن نیز مشاهده می‌شود. این افراد از خوردن غذاهای ناسالم و شیرین همچون شکلات دوری می‌کنند. به دلیل خودکنترلی زیادی که در این افراد مشاهده می‌شود، می‌توانند بر مشکلات قبل از شروع یا پیچیده شدنشان فایق آیند.

برای مثال هنگام داشتن مشکلات مالی، چیزی را که نیاز ندارند نمی‌خرند و همچنین از پرداخت دیرهنگام بدهی‌شان یا کم کردن ارزش حسابشان خودداری می‌کنند. همچنین با پرهیز از خوردن میان وعده‌های شیرین از اضافه وزن و بوجود آمدن سایر مشکلات سلامتی خودداری می‌کنند.

غلبه بر هوس‌های زودگذر باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. هنگامی که برای انجام یک فعالیت غیر ضروری وسوسه می‌شوید، مکث کنید. بین لحظه‌ی فکر و تمایل و انجام عمل اندکی فاصله بیندازید.

برای مثال اگر وسوسه‌ی خرید یک وسیله را دارید از خودتان بپرسید که آیا آن را احتیاج  دارید، اگر پاسختان بله بود بروید و یک فنجان قهوه بنوشید و درباره‌ی آن فکر کنید. همچنین اگر برای خوردن یک میان وعده‌ی ناسالم وسوسه شدید اندکی صبر کنید و در رابطه با آن بیندیشید. از خودتان بپرسید که آیا این بهترین راه پیش روست یا خیر؟ در این صورت به خودتان فرصت می‌دهید که بهتر انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید:


۷) عادل باشید

سالها پیش بر اساس تحقیقی که در دانشگاه فلوریدای شمالی انجام گرفت، از عده‌ای از دانشجویان علوم خواسته شد که تست‌های شخصیتی را پر کنند و همچنین از آن‌ها خواسته شد که اطلاع دهند که چه مقدار از وقت خود را در آزمایشگاه صرف می‌کنند. قبل از تکمیل پرسشنامه، به دانش پژوهان گفته شد که به ازای افزایش زمان کار در آزمایشگاه پاداش بیشتری می‌گیرند.

آزمایندگان به طور مخفیانه ثبت کردند که هر دانش‌پژوه چه مقدار از وقت خود را در آزمایشگاه به سر می‌برد و در طی این بررسی فهمیدند که افراد موفق به طور صادقانه از فعالیت خود اطلاع دادند در حالی که این صداقت در مورد سایر داوطلبان خیلی به چشم نمی‌خورد.

این حس صداقت زندگی روز مره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد موفق وقت کمتری به تمرکز بر اشتباهات خود، دزدی وسایل اداری، دروغ، شکستن قوانین بازی، قرضی که هرگز پس نمی‌دهند یا استفاده از وسایل دیگران بدون اجازه می‌گذرانند. آن‌ها بسیار عادل هستند و معمولا پس از هر اشتباهی که انجام می‌دهند معذرت خواهی می‌کنند.

افراد موفق عادل هستند و به این صورت اعتماد سایرین را کسب می‌کنند. صادق و قابل اعتماد باشید و از دیگران سوء استفاده نکنید. همچنین هیچ‌گاه بیش از سهم خود برندارید.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید