انتشار این مقاله


اجبار می‌تواند منجر به وسواس فکری شود

شواهد جدید علمی، تصور عمومی را به چالش می‌کشد که رفتا‌رهایی مانند شستشوی دست مکرر، مشخصه اختلال وسواسی-اجباری (OCD)، در پاسخ به هراس‌های وسواسی انجام می‌شود.

شواهد جدید علمی، تصور عمومی را به چالش می‌کشد که رفتا‌رهایی مانند شستشوی دست مکرر، مشخصه اختلال وسواسی-اجباری (OCD)، در پاسخ به هراس‌های وسواسی انجام می‌شود. مطالعه انجام شده در دانشگاه کمبریج با همکاری دانشگاه آمستردام نشان داد که در مورد OCD، رفتار (اجبار) ممکن است پیشگام این اختلال باشد و این وسواس ممکن است به سادگی یک روش مغزی برای توجیه این رفتار‌ها باشد. این تحقیق بینش مهمی را در مورد نحوه تضعیف رفتار تکراری OCD ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به درمان‌های موثر‌تر و اقدامات پیشگیرانه برای این اختلال شود.

این تیم، تحت رهبری Claire Gillan and Trevor Robbins در دانشگاه کمبریج و موسسه اعتقادات رفتاری و علوم بالینی دانشگاه ساندره دوییت در دانشگاه آمستردام، دریافتند که بیماران مبتلا به اختلال تمایل دارند همچنان بدون در نظر گرفتن این که آیا رفتار آن‌ها یک نتیجه مطلوب را ایجاد کرد یا خیر، ادامه دهند. به عبارت دیگر، این رفتار عادی بود. کشف این که رفتار اجباری (اصرار مقاومت ناپذیر برای انجام یک کار) ،که می‌تواند در آزمایشگاه مشاهده شود، در غیاب هر گونه وسواس مرتبط، نشان می‌دهد که اجبار ممکن است یکی از ویژگی های مهم OCD است.

OCD وسواس فکری اجبار


مقاله مرتبط: کشف رابطه میان رفتار شبیه اختلال وسواس اجباری و جهش‌های ژنی!


در واقع، یکی از موثر‌ترین درمان‌های OCD، درمان رفتاری شناختی (CBT) است که معمولا شامل یک روش شناخته شده به عنوان در معرض قرارر گرفتن و پیشگیری از پاسخ است. این روش بیماران را به چالش می‌کشد تا واکنش‎های اجباری را متوقف کنند و به یاد داشته‌باشند که در صورت انجام یا عدم انجام رفتار، پیامد ترسناکی رخ نمی‌دهد. اثربخشی این درمان با این ایده سازگار است که اجبار، و نه وسواس، در OCD حیاتی است. وقتی اجبار متوقف می‌شود، وسواس منجر به فرسایش می‌شود.


مقاله مرتبط: درمان اختلال وسواس اجباری در موش


Claire Gillan، دانشجوی دکترای دانشگاه کمبریج، گفت:

مدت‌هاست اثبات شده‌است که در صورت مواجهه افراد با رفتاری که به هیچ روش عاقلانه‌ای توجیه نمی‌شود، تئوری‌سازی برای تکمیل اطلاعات ناقص آغاز می‌شود و می‌خواهند تا این جای خالی را پر کنند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید