انتشار این مقاله


۸ حرکت زبان بدن که می‌تواند دردسرساز باشد!

با اینکه ارتباط غیرکلامی( زبان بدن) یک زبان واقعی محسوب نمی‌شود اما بسیار مهم است.

بر خلاف ارتباطات گفتاری و نوشتاری، ارتباط غیرکلامی یک زبان واقعی محسوب نمی‌شود. این نشانه‌های غیر زبانی خاص، اغلب برای شرح و تفسیر بیانات ما (گاهی هم سوء برداشت) توسط دیگران بکار گرفته می‌شوند. بنابراین، لازم است تا با توجه به نکات زیر، مراقب زبان بدن خود باشید!

۱. نگاه؛ مراقب باشید که به کجا نگاه می‌کنید!

این عمل ظاهراً ناخودآگاه به نظر می‌رسد؛ مثلا ممکن است گاهی اوقات به نقطه‌ای نامربوط خیره شویم که کار چندان خوشایندی محسوب نمی‌شود. یکی از همکاران من از این که رئیسش به جای نگاه کردن به چشمان او به جای دیگری نگاه می‌گرد، بسیار گله‌مند بود.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ راه برای دستیابی به کاریزمایی باورنکردنی!


۲. تماس فیزیکی؛ با احتیاط رفتار کنید!

لمس کردن مخاطب (دست و یا شانه)، ممکن است احساس صمیمیت و نزدیکی را بین شما ایجاد کند و یا حتی می‌تواند نشانه‌ای از همدردی و نگرانی طرف مقابل باشد اما لمس بدون دلیل می‌تواند به اشتباه توسط دیگران تفسیر شود که در اغلب موارد بیانگر سلطه‌ی شخص بر مخاطب خود می‌باشد. با احتیاط به دیگران دست بزنید!

۳. خمیازه کشیدن؛ آیا شب را به اندازه‌ی کافی نخوابیده‌اید؟!

این اتفاق اغلب برای من نیز در گفت و گو با همکارانم رخ می‌دهد. در چنین مواقعی طرف مقابل من احساس می‌کند که سخنانش من را خسته کرده است! من نیز در دفاع از خود می‌گویم که شب خواب کافی نداشته‌ام! عذرخواهی من هم در چنین شرایطی کارساز نبوده و حتی بسیار ناخوشایند نیز به نظر می‌رسد.


مقاله‌ی مرتبط: خمیازه: چرا اتفاق می‌افتد و چه معنی دارد؟


۴. دست دادن

دست دادن به ویژه در مصاحبه‌ی شغلی و یا اولین ملاقات با افراد جدید بسیار مهم است. دست دادن باید محکم باشد (اما نه خیلی قوی!). دست دادن به صورت شل می‌تواند نشانگر بی میلی و عدم علاقه تلقی شود. گذاشتن کف دست خود بر روی کف دستِ طرف مقابل به هنگام دست دادن، زمینه‌ی ایجاد یک تصویر بد را نیز از فرد ایجاد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: دست، نشانگر قدرت خودداری افراد است 


۵. حریم شخصی

همه‌ی ما با خود حریم و محدوده‌ای تحت عنوان حباب فضای شخصیمان حمل می‌کنیم؛ محدوده‌ای راحت که دیگران اجازه‌ی ورود به آن را ندارند مگر به خواست و اختیار خودمان! بنابراین نزدیک شدن بیش از حد به مخاطب، ممکن است برای او ناراحت‌کننده باشد و یا حتی می‌تواند وی را عصبانی نیز کند!

۶. لبخند زدن؛ دقیقا به چه چیزی لبخند می‌زنید؟!

لبخندها نوعی حالت مرموزانه دارند و توسط دیگران تفسیر می‌شوند. اگر در زمان مناسبی لبخند نزنید طرف مقابل درواقع احساس خواهد کرد که او را مسخره می‌کنید. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مردان اغلب از لبخندهای زنان سوء برداشت می‌کنند. بنابراین از این پس مانند حرکت چشم‌هایتان، مراقبت لبخندهایتان نیز باشید!


مقاله‌ی مرتبط: جادوی لبخند شما!


۷. فشردن دست‌ها به یکدیگر

مالیدن یا فشردن دست‌ها به یکدیگر می‌تواند در نظر دیگران شما را فردی ناراحت و عصبی جلوه دهد.

۸. حرکات بدن

برخی از حرکات بدن، درست مانند کلمات دارای معنا و مفهوم هستند. با این حال مراقب باشید؛ چراکه بسیاری از حرکت‌ها در فرهنگ‌های مختلف معنا و مفهوم متفاوتی با یکدیگر دارند. نمونه‌ای از این حرکات، حرکت انگشت شست به سمت بالا و مشت شدن بقیه‌ی انگشتان می‌باشد که در فرهنگ ما در معنای خوب و عالی (OK) بکار می‌رود ولی در برخی از فرهنگ‌های دیگر ناخوشایند بوده و حتی به عنوان اعلانی برای شروع جنگ نیز تلقی می‌شود!


مقاله‌ی مرتبط: زبان بدن (۲): حرکات و موقعیت دستان


 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید