انتشار این مقاله


روز جهانی بیماری سل

روز جهانی مبارزه با سل   روز جهانی سل، ۲۴ام مارس هرسال، برای ایجاد آگاهی عمومی درباره‌ی سل تعیین شده است. امروزه سل همچنان به عنوان یک بیماری اپیدمیک در خیلی از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای درحال توسعه باقی مانده و سالانه موجب مرگ ۱.۵ میلیون نفر می­شود. این روز یادآور سال ۱۸۸۲ م. […]

روز جهانی مبارزه با سل

 

روز جهانی سل، ۲۴ام مارس هرسال، برای ایجاد آگاهی عمومی درباره‌ی سل تعیین شده است. امروزه سل همچنان به عنوان یک بیماری اپیدمیک در خیلی از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای درحال توسعه باقی مانده و سالانه موجب مرگ ۱.۵ میلیون نفر می­شود.

این روز یادآور سال ۱۸۸۲ م. است که دکتر رابرت کخ، با اعلام کشف عامل بیماری سل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) مجامع علمی را شگفت زده کرد. همزمان با اعلام این موضوع در برلین، شیوع سل در اروپا و آمریکا بیداد میکرد و موجب مرگ هر یک نفر از هفت نفر می­شد.  این کشف دکتر کخ، راهی برای تشخیص و درمان سل گشود.

شعار روز جهانی سل، در سال ۲۰۱۷ ، « اتحاد برای پایان دادن به سل» است.

پوسترهای روزجهانی مبارزه با سل، سال ۲۰۱۷ ، سازمان بهداشت جهانی با شعار

« هیچ‌کسی را تنها نگذاریم – اتحاد برای مبارزه با سل»

 

بیش از یک سوم مبتلایان به سل ، در سال ۲۰۱۵ مراقبت با کیفیتی نداشتند. درمان سل را مورد دسترسی همه بسازیم.
در سال ۲۰۱۵ تنها یک نفر از هر ۵ مبتلای نیازمند درمان به سل مقاوم به دارو (MDR-TB) درمان واقعی را دریافتند. وقت آن رسیده که به بحران MDR-TB پایان دهیم. 
خوار کردن و ننگ دانستن بیماران سل مانع درمان می‌شود و از نظر اجتماعی ویرانگر است. در مقابل تبعیض و ننگ بایستیم!
مهاجران و پناهندگان با محدودیت‌های اقتصادی، اجتماعی و قانونی برا برخورداری از سلامت رو به رو هستند. با هم، دیوارهای محدودیت درمان سل را در هم بشکنیم!
در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶۰۰هزار کودک مبتلا به سل به درمان مناسب دسترسی نداشتند؛ که به  ۲۱۰ هزار مرگ قابل پیشگیری انجامید! به کودکان شانس مبارزه با سل را بدهیم.
دعوت به تعهدی چندبخشی و اقدام ؛ اتحاد برای پایان دادن به سل

 


مقالات مرتبط با بیماری سل ( Tuberculosis – TB ) را در دکتر مجازی بخوانید:

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید