انتشار این مقاله


پیش بینی بیماری سل در کودکان

بر اساس تحقیقات انجام شده در تشخیص بیماری ها, در دو سال آینده, کودکان آفریقای جنوبی در معرض پاسخ ایمنی بیشتری به عفونت های توبرکلوزیس هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در تشخیص بیماری ها, در دو سال آینده,  کودکان آفریقای جنوبی در معرض پاسخ ایمنی بیشتری به عفونت های توبرکلوزیس هستند. طبق گزارشات دکتر Jason R. Andrews, MD از دانشگاه Palo Alto در کالیفرنیا, در بدن کودکانی که تبدیل QuantiFERON-TB Gold In-Tube به گامای اینترفرون بیشتر از ۴ واحد IU در میلی لیتر رخ می دهد, ۴۰ برابر بیشتر از سایرین مستعد بیماری توبرکلوزیس یا سل هستند.

تفاوت چشم گیری بین مبدلان QFT به گامای اینتر فرون با افراد غیر مبدل, در ابتلا به سل وجود دارد.

تست QuantiFERON-TB Gold In-Tube که در یکی از مقالات پزشکی به آن پرداخته شده بود, بر این اساس است که نمونه های خونی مورد آزمایش قرار می گیرند و اگر نتیجه ی تست مثبت شود بدین معناست که میزان گامای اینترفرون نسبت به QFT بالاست.میزان نرمال این ماده در خون ۰.۳۵ IU/mL است. با این وجود این آزمایش به طور دقیق نشان نمی دهد که چه کسانی مستعد بیماری سل هستند, اما نتیجه ی مثبت نشانگر ریسک بالای ابتلا به این بیماری است. محققان اظهار کردند:

یکی از موانع این تحقیق, بررسی و تفکیک سل است, بدین معنی که فقط آنهایی که به M. tuberculosis مبتلا شدند از ریسک زیادتری نسبت به افراد سالم برخوردارند.

محققان بر اساس واکسیناسیون آزمایشی توبرکلوزیس از نوع MV85A در آفریقا در رابطه با QFT, فرضیه هایی مطرح کردند که واکسیناسیون بر M. tuberculosis هیچ اثر پیش گیری کننده ای ندارند.

در کل, ۲,۵۱۲ کودک, چه واکسینه شده و واکسینه نشده, با تست QFT آزمایش شدند. بعد از ۳۳۶ روز, ۱۷۲ نفر نتیجه ی آزمایششان مثبت شد که هیچ تفاوتی در افراد واکسینه شده یا نشده در پیشگیری از بیماری وجود نداشت.

دکتر Mark Hatherill, MD از مرکز واکسیناسیون در آفریقا در رابطه با اینکه  نتایج تست QFT در کودکان و بزرگسالان متفاوت است اعلام کرد:

کمترین مزیت این تست این است که ما می توانیم کودکان مستعد  راشناسایی کنیم و بدانیم که کدام افراد به پروسه ی درمان بهتر جواب می دهند.

الگوی تحقیقاتی جدید که WHO منتشر کرده است, پیشنهاد می کند که به دلیل عدم وجود مدارک کافی از رده ی سنی کودکان, مقالاتی با موضوع ترشح گامای انترفرون جایگزین تست توبرکولین (tuberculin skin tests) نشوند. اتحاد سازمان های جهانی مثل WHO و CDC در خصوص تست QuantiFERON ضروری است, زیرا باید برای کودکان قابل اعتماد باشد و بتوان از نتایج آن در آزمایشات بزرگسالان استنباط علمی مناسبی بدست آورد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید