انتشار این مقاله


ایمن‌ترین صندلی در هواپیما کدام است؟

ایمن‌ترین صندلی مسافر در هواپیما کدام است؟ یا به‌عبارت دیگر، ایمن‌ترین نقطه در سفرهای هوایی کجاست؟ هرکسی که بلیط هواپیما رزرو کرده باشد، احتمالاً این سوال را از خود پرسیده است. از زمان اختراع هواپیما توسط برادران رایت در سال ۱۹۰۳ تا به امروز، امنیت پرواز کردن همواره رو به افزایش بوده است. امروزه نیز […]

ایمن‌ترین صندلی مسافر در هواپیما کدام است؟ یا به‌عبارت دیگر، ایمن‌ترین نقطه در سفرهای هوایی کجاست؟

هرکسی که بلیط هواپیما رزرو کرده باشد، احتمالاً این سوال را از خود پرسیده است. از زمان اختراع هواپیما توسط برادران رایت در سال ۱۹۰۳ تا به امروز، امنیت پرواز کردن همواره رو به افزایش بوده است. امروزه نیز سفرهای هوایی ایمن‌ترین نوع مسافرت به‌حساب می‌آیند.

با این حساب، بهترین نقطه در هواپیما برای زنده خارج شدن از یک سانحۀ هوایی کدام است؟ احتمالاً در پشت و در نزدیکی دُم هواپیما.

این دقیقاً همان حایی است که FDR یا دستگاه ضبط داده‌های پرواز قرار دارد. این “جعبۀ سیاه” تمام اطلاعات پرواز، از جمله تغییر جهت‌های هواپیما – را در خود ذخیره می‌کند. همان‌طور که می‌دانید این جعبه طوری طراحی شده که از تصادفات و سوانح هواپیمایی جان سالم به‌در می‌برد و اجازۀ بررسی‌های بیشتر در زمینۀ دلیل سقوط هواپیما می‌دهد.

نشستن در نزدیکی جعبۀ سیاه می‌تواند تفاوت میان مرگ و زندگی را رقم بزند. البته واضح است که این فقط شامل زمانی است که هواپیما از روبه‌رو با زمین تصادف کرده  دچار سانحه شود. به‌علاوه، جعبه‌سیاه همواره در وضعیت بهتری نسبت به سرنشینان قرار دارد؛ چراکه حفاظ تیتانیومی سه سانتی‌متری و مقاوم در برابر حرارت آن را می‌پوشاند و البته، اندازۀ آن کوچک‌‌تر است.

در پایان باید گفت، درست است که نشستن در انتهای هواپیما امنیت بیشتری دارد، اما هنوز هم در صورت بروز سانحه، احتمال فوت سرنشینان بالاست.

http://www.aparat.com/v/2SfrC
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید