انتشار این مقاله


گذراندن خردمندانه‌ی وقت با تمرکز روی هدفی که داریم

حداکثر بازدهی: بالابردن کیفیت نتایج و کاهش زمانی که استفاده می‌شود. ۶ مرحله برای پی بردن به این‌که آیا تلاش‌هایتان مطابق اهدافتان است؟ قیقا در مورد این که چرا دست به یک کار می‌زنید و این‌که انتظار دارید از آن فعالیت چه به دست آورید؟ اهداف والای خود را انتخاب کنید و تعیین کنید که […]

حداکثر بازدهی: بالابردن کیفیت نتایج و کاهش زمانی که استفاده می‌شود.

۶ مرحله برای پی بردن به این‌که آیا تلاش‌هایتان مطابق اهدافتان است؟

قیقا در مورد این که چرا دست به یک کار می‌زنید و این‌که انتظار دارید از آن فعالیت چه به دست آورید؟

اهداف والای خود را انتخاب کنید و تعیین کنید که آیا زمانی که برایش اختصاص داده‌اید، مناسب آن است یا نه!

یادداشت‌برداری: وظایف معمولی که باید آن‌ها را در طول یک روز یا یک هفته انجام دهید و یا طی یک پروژه‌ی طولانی‌مدت با آن‌ها سروکار داشته باشید را مشخص کنید. اما اگر در این برنامه فقط وظایفی را که دیگران بر دوشتان گذاشته‌اند را انجام دهید، پیشرفت چندانی نخواهید‌کرد، برای جلو رفتن باید یه این بیندیشید که خودتان چه می‌خواهید انجام دهید. حالا این کارهایی که می‌خواهید انجام دهید می‌تواند مربوط به یک هدف بلند‌مدت مثل ترقی‌در شغل و پیشه و یا یک هدف کوتاه‌مدت مثل یادگرفتن یک مهارت جدید باشد.

همچنین تا حدی که می‌توانید دامنه‌ی فعالیت خود را گسترش دهید و تمام وظایف و اهداف را به نگارش در آورید.

سازماندهی با محدودیت زمانی: برنامه‌ی خود را در ۳ گروه زمانی دسته‌بندی‌کنید.

۱. اهداف بلند مدت به مدت حداقل ۵ سال

۲. اهداف میان‌مدت و قابل دسترسی به مدت ۳ ماه تا ۲ سال

۳. اهداف کوتاه‌مدت: قدم‌های عملکردی که هدفتان را بر اساس اعمال روزانه و هفتگی تنظیم می‌کند، مثلا تمام‌کردن قسمتی از یک پروژه‌ی بزرگ در طول یک هفته

اگر در یکی از اهداف کوتاه‌مدت  موفق نشدید دقیقا در مورد قدم بعدی که‌ می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند فکر کنید و آنرا انجام دهید و بعد آن عمل را هم به لیست اهداف کوتاه‌مدت خود اضافه کنید.

درجه بندی اهداف میان‌مدت: در این مورد که چه کاری می‌خواهید انجام دهید فکر‌کنید، در چه زمینه ای استعداد دارید و این‌که دوروبر از شما چه انتظاری دارد.

تعیین این موضوع که چه کار می‌خواهید انجام دهید به درجه‌بندی تصمیم‌هایتان کمک می‌کند. سپس از خود بپرسید که چه کاری را بهتر از بقیه انجام می‌دهید ، چه اهدافی در قوی‌تر کردنتان نقش دارد و بعد یک هدف را در اولویت قرار دهید و آنرا دنبال کنید.

درجه‌بندی اهداف کوتاه‌مدت: اهداف کوتاه‌مدت و یا قدم‌های عملی را در ۲ گروه قرار می‌گیرد : اهداف مهم و اهداف معمولی که طرح کرده‌اید. اول تصمیم بگیرید که کدام هدف کوتاه‌مدت متعلق به کدام دسته است و سپس آنها را درجه‌بندی کنید.

برآورد کنید که وقتتان را چگونه می‌گذرانید: اول باید اهداف کوتاه‌مدت خود را رتبه‌بندی کنید و تعیین کنید که کدام برنامه به طور کار‌آمدی شما را به اهداف بلند مدتتان نزدیک می‌کند و این که چند ساعت برای انجام این کارها وقت می‌گذارید و این‌که آیا برنامه‌ی هفتگی شما متناسب با هدفتان در طول یک یا چندین‌سال است؟کارهایی که مطابقتی با هدفتان ندارد را مشخص کنید: برخی از افراد حرفه‌ای ممکن است از هدفی که دارند غافل بوده و کمتر از نصف وقتشان را صرف هدف مهمی که دارند می‌کنند در این صورت است که از آن‌ هدف دور شده و به آن نمیرسند پس لازم است وقتی یک هدف مهم را که انتخاب می‌کنیم وقت لازم را هم باید برای آن اختصاص دهیم. 

 

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید