انتشار این مقاله


آنتی‌بیوتیک‌ها اثرات مفید غلات سبوس‌دار را خنثی می‌کنند

بسیاری از مواد وجود دارند که برای داشتن بیشترین تأثیر به تغییر توسط باکتری‌های روده‌ای نیازمند اند.

 

براساس توصیه‌ی متخصصان، بزرگسالان باید روزانه حداقل ۷۵ گرم غلات سبوس‌دار مصرف کنند. نه‌تنها ویتامین‌ها، بلکه مواد معدنی و فیبرها نیز غلات سبوس‌دار را محصولاتی سالم می‌سازند؛ محصولاتی مثل گندم سیاه و جو دوسر.

با تعریفات انجام شده برخی از مطالعات ارتباط‌هایی معکوس را بین این مواد غذایی و برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع۲ نشان می‌دهند. برای مثال غلات سبوس‌دار دارای ماده‌ای هستند به نام لیگنان (lignans) که ترکیبات دیفنولیکی است. این ماده در روده‌ی انسان به انترولیگنان متابولیزه می‌شود که ساختاری شبیه استروژن دارد. همین شباهت می‌تواند توضیح دهد که چرا این ماده تأثیر مثبتی روی سرطان پستان دارد.

براساس تحقیقی جامع که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ در دانمارک انجام پذیرفته است، یکی از شاخصه‌ی کسانی که مبتلا به سرطان بودند، میزان پائین انترولیگنان در خون بوده است. همچنین ارتباط جالب دیگری در این زمینه کشف شده است؛ آن‌هایی که حداقل ۳ ماه قبل از نمونه‌گیری آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، میزان انترولیگنان در خون‌شان تا ۴۰% کاهش یافته بود. این یافته‌ها ارتباطی را بین استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سطح انترولیگنان خون نشان می‌دهد.


همچنین شایان ذکر است که پس از چند ماه باز هنوز هم سطح انترولیگنان در شرکت‌کنندگان پائین بود. این مشاهده نشان می‌دهد که تأثیر آنتی‌بیوتیک‌ها روی باکتری‌های روده طولانی‌مدت می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که این تأثیر فقط محدود به این ماده نیست. مواد غذایی بسیاری وجود دارند که توسط باکتری‌های روده تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که برای داشتن بهره‌ی حداکثری از غلات سبوس‌دار باید به تأثیر آنتی‌بیوتیک‌‌ها نیز توجه کرد. بسیاری از مواد مشابه نیز وجود دارند که برای داشتن بیشترین تأثیر به تغییر توسط باکتری‌های روده نیازمند اند.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید